جشنواره مديحه‌سرايی فرصت ظهور استعدادهاست
کد خبر: 2385852
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۱

جشنواره مديحه‌سرايی فرصت ظهور استعدادهاست

گروه فرهنگ و هنر: برگزاری جشنواره مديحه‌سرايی و چاوشی‌خوانی رضوی در اردبيل يك فرصت استثنايی برای پرورش و تقويت استعدادها و بروز و ظهور توانمندی‌ها در اين حوزه است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران‌(ايكنا) شعبه اردبيل، منصور شرفی، مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبيل‌ شنبه، 14 مردادماه در نشست اعضای دبيرخانه جشنواره رضوی در اردبيل اظهار كرد: در دوره‌های گذشته اين جشنواره شاهد حضور مداحان و شعرای برجسته كشور و همچنين چاوشی‌خوانان ممتاز كشور بوديم كه سبب شده است علاقه‌مندی برای حضور در اين جشنواره توسعه پيدا كند تا يك حركت مثبت را در هفتمين جشنواره مديحه‌سرايی و چاوشی‌خوانی كه شهريورماه امسال برگزار می‌شود، شاهد و ناظر باشيم.
وی با يادآوری اين‌كه برگزاری چنين جشنواره‌هايی خود فرصتی استثنايی برای اعتلا و ارتقای موضوعات فرهنگی در حوزه رضوی و پرداختن به مسائل ناب اهل بيت عصمت و طهارت است، تصريح كرد: جشنواره رضوی كه ماهيتی فراگير و گسترده دارد در اردبيل نيز همه ساله در ايام ميلاد مسعود امام رضا‌(ع) با شور و حال خاصی انجام می‌شود كه امسال نيز با برنامه‌ريزی‌های انجام شده تلاش می‌كنيم همزمان با دهه كرامت اين برنامه برگزار شود.
شرفی در ادامه سخنان خود خاطر نشان كرد: با تمديد مهلت ارسال آثار به دبيرخانه جشنواره تا دهم شهريور ماه علاقه‌مندان می‌توانند در اين جشنواره ارزشمند حضور پيدا كرده و نسبت به ارزشمندی اهل بيت عصمت و طهارت بويژه امام رضا‌(ع) ادای دين كنند.
اين مسئول با يادآوری اين‌كه اين جشنواره در مدت سه روز و در دو منطقه اردبيل برگزار می‌شود، اضافه كرد: جشنواره هفتم مديحه‌سرايی و چاوشی‌خوانی روز 29 شهريور‌ماه در صحن امامزاده سيد‌سليمان فخرآباد فعاليتش را آغاز می‌كند و مراسم اختتاميه آن نيز 31 شهريورماه در تالار شمس عطار اردبيلی با معرفی نفرات برتر برگزار می‌شود.
وی به انتخاب پنج داور ملی برای اين جشنواره اشاره كرد و ادامه داد: ودود مؤذن، شهروز حبيبی، شاپور امانی و قاسم رأفتی به همراه لطيف كاظمی داوران هفتمين جشنواره مديحه‌سرايی و چاوشی‌خوانی هستند كه خود اين افراد از پيشكسوتان و با تجربه‌های حوزه مداحی هستند.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبيل توليد آثار با محوريت معرفت‌افزايی خوانندگان، اشاعه و ترويج فرهنگ منور رضوی، گسترش فعاليت‌های فرهنگی، مذهبی، شناخت سيره ائمه اطهار‌(ع)، معرفی فراگير سيره و شخصيت امام رضا‌(ع) و انتشار آثار ارزشمند در اين حوزه از اهداف مهم برگزاری جشنواره مديحه‌سرايی و چاوشی‌خوانی رضوی است.
شرفی همچنين به ميزبانی اردبيل برای برگزاری نخستين جشنواره استانی شعر رضوی اشاره كرد و گفت: به همت انجمن شعر و ادب استان اين جشنواره در ايام ميلاد با سعادت امام رضا‌(ع) برگزار می‌شود كه شاعران استان می‌توانند آثار خود را در قالب‌های متعدد بدون محدوديت سنی و حداقل سه اثر به زبان فارسی و تركی به دبيرخانه جشنواره ارسال كنند.
وی افزود: مهلت ارسال آثار نيز دهم شهريورماه تعيين شده است كه با انتخاب آثار برتر از طريق هيئت داوران از برگزيدگان در جشنواره ملی مديحه‌سرايی و چاوشی‌خوانی تجليل می‌شود.
شرفی با اعلام اين‌كه برای برگزيدگان جشنواره ملی مديحه‌سرايی و چاوشی‌خوانی به ترتيب چهار ميليون تا سه ميليون ريال جايزه در نظر گرفته شده است، اظهار كرد: برای نفرات چهارم تا ششم نيز لوح سپاس، تنديس جشنواره و مبلغ دو ميليون و 500 هزار ريال اهدا می‌شود.
captcha