چالشهايی بزرگ در فرصت زمانی كوتاه
کد خبر: 2401304
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۶
كمتر از دوهفته تا مسابقات بين المللی قرآن كريم دانشجويان

چالشهايی بزرگ در فرصت زمانی كوتاه

با توجه به اينكه كمتر از 15 روز تا آغاز چهارمين دوره مسابقات بين المللی قرآن كريم دانشجويان باقيست، هيچ فعاليت سازنده و قابل مشهودی در سطح شهر تبريز مشاهده نميشود.

قرآن كريم، حبل الله المتينی است كه امت مسلمان با چنگ زدن به آن و تحت لوای آموزه های كاربردی و متعالی اين كتاب آسمانی ، خواهند توانست وحدت را به معنای واقعی تقويت و به سوی كاميابی و رشد روزافزون حركت نمايند. تدبير نظام جمهوری اسلامی ايران درباره برگزاری مسابقات متنوع قرآنی در سطح بين المللی، تاثيری شگرف برای نيل به اين هدف دارد.
يكی از مسابقاتی كه در چندسال گذشته در كشور برگزار می گردد، « مسابقات بين المللی قرآن كريم دانشجويان مسلمان جهان» است كه تاكنون سه دوره از آن در سالهای85، 87 و 89 در شهرهای اصفهان ، تهران و مشهد برگزار شده است. در اين مسابقات كه با حضور نمايندگان قرآنی دانشجويان مسلمان حدود 40 تا 50 كشور برگزار می شود، علاوه بر ايجاد فضا و جو قرآنی و تعامل دانشجويان مسلمان كشورهای مختلف با يكديگر، محيطی بسيار مناسب برای ارائه مبانی نظری انقلاب اسلامی پديد می آيد. در سه دوره گذشته اين مسابقات برنامه های متنوعی در اين مسابقات برگزار گرديده و با فعال سازی بخش های مختلف اين مسابقات ، نتايج مثبت و سازنده ای حاصل گرديده است.
با توجه به رايزنی های مختلف ،در زمستان 1390 اخباری مبنی بر برگزاری چهارمين دوره از اين مسابقات در شهريور 91 و به ميزبانی شهر تبريز منتشر گرديد . منابع اين اخبار كه مشتركاً مركز فعاليت های قرآنی جهاد دانشگاهی كشور و شهرداری تبريز بوده اند، بر اهتمام ويژه و خاص برای برگزاری اين مسابقات و ايجاد جو قرآنی در شمالغرب كشور تاكيد داشته اند.
اما با توجه به اينكه كمتر از 15 روز تا آغاز اين مسابقات بزرگ قرآنی باقيست، هيچ فعاليت سازنده و قابل مشهودی در سطح شهر تبريز مشاهده نميشود. با توجه به شروع پرسروصدای خبررسانی اين مسابقات و مانور بر روی هزينه چند ميليارد ريالی اين مسابقات، انتظار می رفت در فاصله يك ماه تا شروع اين مسابقات جو قرآنی مناسبی بر سطح شهر تبريز و همچنين جامعه قرآنی كشور پديد آيد. مضافا براينكه ماه مبارك رمضان فرصتی مغتنم برای تشديد اين جو بوده است. اما در غافل گيری بزرگی كه رخ داده است، هيچ يك از اساتيد و فعالان قرآنی تبريز و به تبع آن مردم قرآنی تبريز در جريان نحوه ی برگزاری اين امر مبارك نيستند. گويی تمامی فعاليت ها به صورت مخفيانه و در پشت پرده صورت می گيرد و در ايام مسابقات رونمايی خواهدشد! جالب تر اينكه درجلسه ای كه سه ماه قبل از موعد برگزاری مسابقات با حضور فعالان قرآنی تبريز و معاونين فرهنگی دانشگاه های منطقه برگزار شد، مسئولين مسابقات بر ضرورت استفاده از تمامی ظرفيت های استان تاكيد كرده اند. اما گويا استان آذربايجان شرقی چنان از لحاظ قرآنی بدون ظرفيت است كه هيچ كس در جريان برگزاری اين مسابقات نيست.
اوج ناهماهنگی ها و سردرگمی ها زمانی روشن تر می شود كه مدير شبكه قرآن سيما به صورت تلويحی از عدم هماهنگی مسئولين برگزاری مسابقات انتقاد كرده و با گفتگو با خبرگزاری قرآنی كشور، آمادگی كامل خود را برای پوشش اين مسابقات اعلام می دارد و سپس از عدم همكاری دبيرخانه مسابقات انتقاد ميكند. گروسی افزوده: «به نظر می‌رسد در صورت تعامل متوليان برگزاری با رسانه‌های مكتوب ديداری و شنيداری، چهارمين دوره مسابقات بين‌المللی قرآن كريم دانشجويان بهتر، كيفی‌تر و تأثيرگذارتر از گذشته در فرهنگ‌سازی عمومی قرآنی موثر باشد لذا آمادگی پوشش اين مسابقات و انعكاس خوب آن را در سطح جامعه اسلامی از سوی رسانه ملی اعلام و آرزو می‌كنم با ايجاد اين تعامل شاهد اقبال بيشتر و پر رنگ‌تر اين رويداد باشيم. »
با توجه به عدم تحقق وعده های مسئولين برگزاری مسابقات مبنی بر برگزاری مسابقات متنوع قرآنی در طول تابستان در شهر تبريز باحضور اقشار مختلف جامعه ، نصب المان ها و سازه های قرآنی در سطح شهر، نصب بيلبوردها با مضمون آيات قرآن كريم، برگزاری اين مسابقات در سطح استاندارد و آبرومندانه ظاهرا كمی دشوار به نظر می رسد تاجائيكه رحيم خاكی از اساتيد قرآنی كشور و دبير برگزاری سه دوره پيشين اين مسابقات بزرگ جهانی، اين مسئله را با اين سخنان به چالش می كشد: « در اموری مانند طراحی پوستر، لوگو، تبليغات و ... بايد پيش از اينها اقداماتی انجام می‌شد و اميد داريم گسستی كه بين دست‌اندركاران ادوار پيشين با اين دوره انجام شده است، باعث افت سطح كيفی رقابت‌ها نشود.»
قطعا با استفاده از پتانسيل قرآنی شهر تبريز ، پيش درآمد اين مسابقات تا امروز می توانست بسيار بهتر و جامع تر بوده و از ظرفيت های مسابقات نهايت استفاده را انجام داد. اما با عدم تحقق اين امر بايد به انتظار بنشينيم و منتظر روزهای حساس آينده بمانيم.
اللهم وفقنا لما تحب و ترضی
سيدمحمدحسين بلاغی – فعال قرآنی- تبريز
captcha