اشعار حافظ در دامن آموزه‌های قرآنی به اوج رسيد
کد خبر: 2426945
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۸
نگاهی به اشعار ماندگار حافظ از ديد شاعران/1

اشعار حافظ در دامن آموزه‌های قرآنی به اوج رسيد

گروه ادب: عضو شورای شعر آئينی سازمان صدا و سيما با اشاره به اينكه حافظ پيش از شاعر بودن، حافظ قرآن كريم بود، افزود: اشعار حافظ در دامن آموزه‌های قرآنی به اوج رسيد و ماندگار شد.

مصطفی محدثی‌خراسانی، عضو شورای شعر آئينی سازمان صدا و سيما در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، با اشاره به راز جاودانگی حافظ گفت: راز جاودانگی حافظ اين است كه انسان را از ابعاد مختلف خوب شناخته و توانسته در مداری سخن بگويد كه مداری فراگير است؛ چرا كه هم از نظر تاريخی می‌تواند زمان‌های مختلف را پوشش دهد، هم انسان‌ها را با گرايش‌ها، سلايق و آمال و آرزوهای متفاوت اغنا كند و هم از نظر روانی و بهره‌مندی از عناصر روان، ظرفيت و ظرايف زمانی هم روی همين مدار تعادل حركت كند.
وی افزود: انتخاب قالب غزل حاكی از استراتژی تعادل حافظ است؛ چرا كه در بين قالب‌های شعری، قالب غزل است كه می‌تواند مضامين مختلف را پوشش دهد و هم می‌تواند وزن‌های مختلف را در خود بگنجاند و از نظر طول شعر دارای تعادل است، اينها دلايلی است كه توانسته حافظ را همچنان در اوج نگه دارد.
محدثی‌خراسانی ادامه داد: با گذشت 800 سال از دوره حافظ، وقتی از مخاطبان چه مخاطبان خاص و چه عموم مردم سئوال می‌شود، بيشترين اقبال را به شعر حافظ می‌دانند.
وی با بيان اينكه شعر فارسی در دامن آموزه‌های اسلام و قرآن متولد شده و رشد پيدا كرده است، بيان كرد: ارتباط ما با شعر قبل از اسلام قطع شده است و اين برهه از زمان نه از نظر زبانی و نه ذهنی پشتوانه شعر فارسی به شمار نمی‌آيند.
محدثی‌خراسانی با اشاره به نقطه شروع شعر فارسی اظهار كرد: نقطه شروع شعر فارسی سال 251 هجری قمری است يعنی با گذشت دو و نيم قرن، بنيان‌های اسلام در ايران جا افتاده و محكم شده و آموزه‌های اسلامی در جان و ذهن مردم رسوخ پيدا كرده است؛ از اين رو طبيعی است كه شعر فارسی اين ارتباط را با قرآن داشته باشد.
وی با اشاره به رويكردهای عرفانی شعر فارسی گفت: وقتی شعر فارسی رويكرد عرفان اسلامی پيدا كرد و عصاره آموزه‌های قرآن چه در بعد عملی و چه نظری در عرفان اسلامی جمع شد، طبيعی است كه درخشان‌ترين جلوه شعر فارسی عرفان اسلامی باشد كه پشتوانه عرفان اسلامی نيز آموزه‌های اسلام و قرآن است.
محدثی‌خراسانی با بيان اينكه استفاده از پتانسيل‌های ادبيات كلاسيك، اديبان و شاعران را بيش از هر كس به فكر استفاده از اشعار حافظ می‌اندازد، افزود: اين امر به اين دليل است كه حافظ عصاره و چكيده تمام توانمندی‌های شاعران قبل از خود از جمله، عطار، عنصری، مولانا و ... را در غزلياتش جمع كرده است و همه تجربياتی كه اين شاعران داشتند و به آن رسيدند را حافظ در اشعارش ذخيره كرده و نشان داده است.
وی با بيان اينكه تمام هنرمندی‌هايی كه در شعر فارسی است، اوج آن در شعر حافظ تجلی يافته، اظهار كرد: روز بزرگداشت حافظ فرصتی برای آشنايی بيش از پيش نسل جوان با شعر فارسی است و ضرورت برگزاری اين روزها، در نياز حافظ به اين بزرگداشت نيست، بلكه ما نيازمند برگزاری اين گونه مراسم‌ها هستيم تا با دستاوردهای اين شاعر بزرگ آشنا شويم.
محدثی‌خراسانی ادامه داد: برگزاری مراسم بزرگداشت سبب می‌شود ذهن اقشار مختلف مردم به اين شخصيت‌ها معطوف شود، همچنين برای متوليان فرهنگی نيز تلنگری باشد تا توجه آنها بيش از پيش به فضای شعر و ادبيات فارسی امروز گرايش پيدا كند.
اين شاعر، ميزان شناخت نسل جوان با حافظ را خوب ارزيابی كرد و گفت: حافظ به مدد بينش فرا زمانی و فرا مكانی و تاريخی خود و شناخت از انسان توانست در طول تاريخ در جذب مخاطبان به شعر پيشگام باشد.
وی اظهار كرد: متاسفانه بزرگترين مشكل ما واردات و القائات بيرونی است كه به فرهنگ ما هجوم می‌آورد و بين نسل امروز و فرهنگ، گسست ايجاد كرده است. نياز نيست ما شعر حافظ را درس بدهيم، كار ما ايجاد ارتباط و عطش در نسل‌ها به فرهنگ و ادب است.
محدثی‌خراسانی بيان كرد: اگر ما بتوانيم زمينه ارتباط نسل‌های جديد را با شعر و عرفان حافظ ايجاد كنيم و اين معرفت را تبيين كنيم كه نسل‌ها بايد با پيشينه ادبی، عرفانی و فرهنگی خود ارتباط داشته باشند و آثار گذشتگان را مطالعه كنند، وظيفه خودمان را انجام داده‌ايم.
وی افزود: در اين راستا بايد متوليان امور فرهنگی با برنامه‌های كارشناسی بتوانند زمينه‌های شناخت هر چه بيشتر نسل جوان از شاعران و اديبان به ويژه حافظ را گسترش دهند.
captcha