رويكردی قرآنی به بحران محيط زيست در شماره 7 «معرفت فرهنگی اجتماعی»
کد خبر: 2454950
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۳

رويكردی قرآنی به بحران محيط زيست در شماره 7 «معرفت فرهنگی اجتماعی»

گروه انديشه: هفتمين شماره فصل‌نامه علمی پژوهشی «معرفت فرهنگی اجتماعی» به مدير مسئولی حميد پارسانيا، از سوی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره) منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، «تأملی درباره بايسته‌های رسانه‌های ارتباط جمعی در مسير توليد علوم انسانی اسلامی» نوشته سعيد خورشيدی از جمله عناوين مقالات اين نشريه است كه با بررسی عوامل معرفتی و غيرمعرفتی دخيل در فرايند توليد علم دينی و نيز مروری بر چند نظريه مطرح در حوزه «اثرات رسانه‌ای»، بر نقش رسانه‌ها در فرايند توليد علوم انسانی اسلامی تأكيد كرده است.
«بررسی انتقادی روش‌شناسی فمينيستی از منظر رئاليسم صدرايی» نوشته اسماعيل چراغی كوتيانی از ديگر عناوين مقالات اين نشريه است كه در آن محقق پس از تعريف روش‌شناسی فمينيستی و مبانی معرفت شناختی، هستی‌شناختی و انسان‌شناختی آن و نيز بررسی كاستی‌های روش‌شناسی فمينيستی از منظر رئاليسم حكمت صدرايی، نتيجه گرفته است كه خرد و عقلانيت شاخصه‌ای انسانی است و جنسيت فاعل شناسا دخالتی در معرفت بشری ندارد و غفلت فمينيست‌ها از هويت عقلانی انسان موجب شده است كه معرفت را جنسيت‌بردار تصور كنند و در دام نسبيت‌گرايی گرفتار آيند كه سر از شكاكيت درمی‌‌آورد.
«محيط زيست و بحران آن؛ رويكردی قرآنی» به قلم عيسی جهانگير از ديگر مقالات اين نشريه است. به زعم مؤلف اين مقاله، از چشم‌انداز قرآنی، معضل بحران محيط زيست، معلول جهان‌بينی جديد و تغيير نگرش انسان نسبت به خود و طبيعت است؛ نگرشی كه ريشه در بنيان‌های علم جديد و تفكر تجددگرايانه دارد و به فاصله گرفتن انسان از نگاه قدسی و معنوی به طبيعت و چنگ انداختن تجاوزگرانه و خودخواهانه به آن انجاميده است.
«نقد و بررسی زمينه‌های معرفتی و وجودی نظريه كاركردگرايی دوركيم» نوشته سعيد مقدم و كريم خان‌محمدی و «درآمدی بر تحليل گفتمان ميشل فوكو؛ روش‌های تحقيق كيفی» نوشته عبدالهادی صالحی‌زاده، از ديگر عناوين مقالات هفتمين شماره فصل‌نامه علمی پژوهشی «معرفت فرهنگی اجتماعی» هستند.
«الگوی ساختار خانواده مطلوب از ديدگاه اسلامی» به قلم مهدی سلطانی از ديگر عناوين مقالات اين نشريه است كه مؤلف آن درصدد طرح الگوی مطلوب خانواده با توجه به شاخص‌های ارائه شده در منابع و معارف غنی اسلامی است. مؤلف به لحاظ روش‌شناسی، از ادله نقلی و عقلی سود جسته و بر آن است كه مجموع ادله نقلی و عقلی ما را به سمت شكل سومی از الگوی خانواده رهنمون می‌سازد؛ هر چند اين الگوی به خانواده هسته‌ای نزديك‌تر است.
«بررسی مسائل پيامك‌های خبری و ارائه سياست‌های كاربردی در قبال آنها» نوشته فرشاد مهدی‌پور يكی ديگر از عناوين مقالات اين نشريه است كه می‌كوشد تا با مروری بر تاريخچه فناوری پيامك خبری در جهان و ايران و شناسايی فهرستی از مسائل عمده، راهكارها و سياست‌هايی كاربردی بر رفع آنها را پيشنهاد كند. بخش عمده اين مباحث، مرتبط با سازوكارهای ارسال پيامك از سوی يك واحد رسانه‌ای است.
يادآور می‌شود هفتمين شماره فصل‌نامه «معرفت فرهنگی اجتماعی» در 220 صفحه و با قيمت 10 هزار ريال، به صاحب امتيازی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره)، مدير مسئولی حميد پارسانيا و سردبيری محمود رجبی منتشر شده است.
captcha