بيداری اسلامی، محصول تلاش همه مجاهدان به‌ويژه امام خمينی(ره) است
کد خبر: 2462385
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۱

بيداری اسلامی، محصول تلاش همه مجاهدان به‌ويژه امام خمينی(ره) است

گروه سياسی: در بيانيه پايانی شركت‌كنندگان اجلاس اساتيد دانشگاه‌ها و بيداری اسلامی اعلام شد: پديده مبارك و غرور آفرين بيداری اسلامی در سال‌های اخير محصول تلاش تمامی مجاهدان، مصلحان و انديشمندان مسلمان و به‌ويژه احياگر بزرگ معاصر امام خمينی(ره) است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شركت‌كنندگان در اجلاس اساتيد دانشگاه‌ها و بيداری اسلامی در پايان نشست خود بيانيه‌ای را به تصويب رساندند.
متن كامل اين بيانيه به شرح زير است:
بسم الله الرحمن الرحيم
بيانيه پايانی اجلاس جهانی اساتيد دانشگاه‌ها و بيداری اسلامی
نخستين اجلاس اساتيد دانشگاه‌ها تحت عنوان بيداری اسلامی، پيشرفت، عدالت و مردم‌سالاری دينی در روزهای ٢٦- ٢٥ محرم ١٤٣٤هجری قمری برابر با ٢١-٢٠ آذر ماه١٣٩١ هجری شمسی و مطابق با ١١- ١٠سامبر ٢٠١٢ ميلادی با حضور بيش از ٥٠٠ نفر از انديشمندان و اساتيد مسلمان و فعال دانشگاه‌ها در عرصه بيداری اسلامی، از سراسر جهان در تهران برگزار شد و طی آن آخرين تحولات جهان اسلام و فلسطين، چالش‌ها و چشم‌انداز جنبش بيداری اسلامی و همچنين نقش و رسالت اساتيد مسلمان مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت. اجلاس از بيانات روشنگر و راهگشای حضرت آيت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدظله‌العالی) رهبر معظم انقلاب اسلامی بهره‌مند شد و شركت‌كنندگان در جلسات عمومی و تخصصی، به تبادل‌نظر و طرح ديدگاه‌ها و ارائه پيشنهادها پرداختند.
در اين اجلاس كميسيون‌های پنج‌گانه تخصصی به شرح زير تشكيل شد:
كميسيون شماره ١ : بيداری اسلامی و تغيير روابط قدرت در جهان معاصر
كميسيون شماره 2: بيداری اسلامی و حكومت‌داری مبتنی بر مردم‌سالاری دينی
كميسيون شماره 3: بيداری اسلامی، پيشرفت، عدالت اجتماعی و مديريت اقتصادی
كميسيون شماره 4: ظرفيت‌های علمی، نظريه‌پردازی و رسالت اساتيد در بيداری اسلامی
كميسيون شماره 5: آسيب‌شناسی، تهديدها و فرصت‌های بيداری اسلامی
شركت‌كنندگان ضمن ابراز خرسندی از توفيقات جنبش بيداری اسلامی و توجه به فرصت‌ها و چالش‌های پيش‌رو، در نشست های عمومی و كميسيون های تخصصی بر موارد زيرتوافق و تاكيد كردند:
1) بيداری اسلامی ريشه در اسلام ناب و حضور آحاد مردم داشته و بی‌گمان يكی از آيات الهی و دليل آشكاری بر تحقق اين وعده الهی است كه «ان الارض يرثها عبادی الصالحون» ارمغان اين نهضت بزرگ و جهانی برای مسلمانان عزت، خودآگاهی و خودباوری و پيام آن برای تمامی بشريت توجه به كرامت انسانی، اخلاق، معنويت و ترويج آزادگی است.
2) پديده مبارك و غرور آفرين بيداری اسلامی در سال‌های اخير محصول تلاش تمامی مجاهدان؛ مصلحان و انديشمندان مسلمان، به ويژه احياگر بزرگ معاصر امام خمينی(ره) است كه در دو قرن گذشته در برابر امواج سهمگين انديشه‌ها و ايدئولوژی‌های وارداتی و سلطه بيگانگان مقاومت كرده و با تكيه بر هويت اصيل اسلامی خويش و تاكيد بر نقش دين در عرصه‌های علمی، فرهنگی و سياسی با كوشش‌های خستگی‌ناپذير و بذل جان و مال خود نهال دين را آبياری كردند.
3) موفقيت‌های چشمگير مسلمانان در نقاط مختلف جهان اسلام عملاً ساختار ناعادلانه قدرت در سطح جهانی را با چالش‌های اساسی مواجه كرده و امت اسلامی را در آستانه ورود به مرحله تازه‌ای از حيات سياسی و اجتماعی قرار داده است. اتحاد و همبستگی همه مسلمانان در شرايط كنونی و اعتصام آنها به حبل متين الهی بدون ترديد موجب تضعيف هرچه بيشتر قدرت‌های استكباری و تغيير موازنه قدرت بين‌المللی به نفع امت اسلامی خواهد شد.
4) نهضت عظيم بيداری اسلامی در كنار نفی استبداد داخلی، ساختار مبتنی بر سلطه‌جويی و قدرت‌طلبی در سطح بين‌المللی را يكی از مهمترين موانع صلح و عدالت جهانی تلقی كرده و بر اين باور است كه تنها راه تحقق صلح و عدالت جهانی بازگشت به تعاليم انبياء الهی؛ احترام به نقش مردم و نفی سلطه‌پذيری است .
5) مسئله فلسطين موضوع اساسی جهان اسلام است و ظلم‌هايی كه رژيم غاصب صهيونيستی تحت حمايت قدرت‌های غربی بر اين ملت مظلوم روا داشته، دليل آشكاری بر بطلان انديشه‌ها و ادعاهای فريب‌كارانه قدرت‌هايی است كه با شعار حمايت از حقوق بشر و مردم‌سالاری در پی منافع منطقه‌ای و جهانی خويش هستند. ملت مسلمان فلسطين ضمن مقابله با هرگونه حركت سازشكارانه تادستيابی به تمام حقوق حقه خويش و حاكميت بر تمامی سرزمين فلسطين از بحر تا نهر به مقاومت همه‌جانبه ادامه خواهد داد.
شركت‌كنندگان در اجلاس با ستايش و تقدير از ايستادگی دليرانه مردم فلسطين و مقاومت در غزه كه الگوی موفقی را در نبرد با اشغالگران صهيونيست به نمايش گذاشتند و محكوم كردن جنايت‌های وحشيانه رژيم غاصب صهيونيستی، از همه مسلمانان و به ويژه دولت‌های اسلامی می‌خواهند به ياری مردم مسلمان غزه شتافته و از تمامی تلاش‌ها و ابزارهای ممكن برای جلوگيری از اين تجاوزهای وحشيانه به سرزمين‌های اسلامی بهره بگيرند.
6) استكبار جهانی و صهيونيسم بين‌الملل با كينه‌ورزی تاريخی نسبت به اسلام و همزمان با گسترش بيداری اسلامی تلاش‌های سياسی، فرهنگی و رسانه‌ای خود را در تصويرسازی‌ منفی عليه اسلام، القای ناكارآمدی حكومت‌های مردم‌سالار دينی، اسلام‌هراسی و اسلام‌ستيزی تشديد كرده است. مقابله با اين تلاش‌ها از طريق نمايش چهره واقعی اسلام وظيفه‌ای است كه بر عهده همگی مسلمانان به ويژه اقشار فرهيخته دانشگاهی است.
7) با توجه به ظرفيت‌های عظيم فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سياسی مسلمانان، امت اسلامی اين آمادگی را دارد كه نقش شايسته خود را در جامعه جهانی ايفا كرده و از طريق تمدن‌سازی، گسترش اخلاق و معنويت و ايجاد مردم‌سالاری مبتنی بر ارزش‌های دينی و بهره‌گيری از تجربيات بشری، الگوی تازه‌ای از عدالت اجتماعی، پيشرفت و توسعه سياسی، اقتصادی و اجتماعی را به منصه ظهور برساند.
8) در آغاز هزاره سوم بيداری اسلامی منادی الگوی تازه‌ای از حكومت‌داری مبتنی بر مردم‌سالاری دينی است. در نظام مردم‌سالاری برخاسته از آموزه‌های دينی كه بر مشروعيت الهی و مقبوليت مردمی استوار است، مردم در تمامی مراحل تصميم‌گيری سياسی و اجتماعی مشاركت فعال داشته و اصول و ارزش‌های اسلامی مبنای قانون‌گذاری و مديريت جامعه می‌باشد. لذا حفظ پشتيبانی مردم ضامن استقرار نظام و استمرار حمايت آنان خواهد بود.تضمين آزادی‌های سياسی، برابری آحاد مردم در برابر قانون، انتخابات آزاد و عادلانه و تضمين حقوق اقليت‌های دينی از ويژگی‌های حكومت مردم‌سالار دينی است.
9) در شرايط موجود امت اسلامی بيش از هر زمان ديگری به منظور استقرار حكومت‌های كارآمد، به توليد علم، نظريه‌پردازی و گفتمان ‌سازی و فرهنگ سازی در حوزه‌های مختلف علمی، سياسی، اقتصادی و اجتماعی نيازمند است. همكاری و تبادل نظر مستمر بين اساتيد مسلمان و علما و شخصيت‌های مذهبی نه تنها در فرايند هدايت و رهبری جنبش بيداری اسلامی امری ضروری به شمار می‌آيد، بلكه ضامن جهت‌گيری صحيح روندهای آتی به ويژه در حوزه نظريه‌پردازی، گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی است.
10) موفقيت جنبش بيداری اسلامی بيگمان نيازمند برنامه‌ريزی برای امرار معاش مردم و مديريت اقتصادی جوامع اسلامی در بخش‌های مختلف، فقرزدايی، رفع تبعيض و نابرابری، فسادستيزی و تامين عدالت اجتماعی است. بر اين اساس ضرورت استفاده از ظرفيت‌های كشورهای اسلامی در چارچوب همكاری و همبستگی اقتصادی، علمی و فناوری با هدف پيشرفت امت اسلامی مورد تاكيد می‌باشد و دولت‌های جديد بايد الگوهای تازه‌ای از نظام مترقی اقتصادی اسلام و همكاری اقتصادی ميان كشورهای اسلامی را پايه‌گذاری كنند.
11) يكی از مهم‌ترين چالش‌های پيش‌روی جهان اسلام، دامن زدن به اختلافات مذهبی، قومی و فرقه‌ای است. بر اين اساس، وظيفه و رسالت مهم نخبگان و انديشمندان اسلامی به مصداق آيه شريفه «ولاتنازعوا فتفشلوا و تذهب ريحكم» تحقق وحدت اسلامی، پرهيز از اختلافات و تأكيد بر مشتركات وسيعی است كه تمامی مسلمان را در جبهه واحد قرار می‌دهد. همچنين ترويج ايده‌ها و رفتارهای افراطی و ارائه تصوير مخدوش و متحجرانه از اسلام، تنگ‌نظری و تحمل‌ناپذيری در تعاطی افكار و تعاملات اجتماعی از جمله آسيب‌هايی است كه می‌تواند موجب القای ناكارآمدی حكومت دينی در اداره جامعه شود.
12) اشاعه فرهنگ و هنجارهای غربی در ميان جوامع اسلامی، تضعيف باورهای دينی، تبديل ناهنجاری‌های اخلاقی به هنجارهای غالب، انفعال و خودباختگی در برابر غرب و انديشه‌های مغاير با اسلام، جوامع اسلامی را تهديد می‌كند. توهين به مقدسات دينی مسلمانان در غرب به بهانه آزادی بيان حكايت از عمق كينه و نفرت دشمنان اسلام دارد. شركت‌كنندگان در اجلاس ضمن محكوم كردن توهين‌های اخير به ساحت مقدس قرآن كريم و پيامبر گرامی اسلام (ص)، از رهبران كشورهای اسلامی می‌خواهند با اتخاذ مواضع يكپارچه از طريق سازمان‌ها و نهادهای بين‌المللی به مقابله با اين مسئله بپردازند.
13) اساتيد مسلمان دانشگاه‌ها در سراسر جهان در آستانه آغاز سومين سال موج جديد بيداری اسلامی با تمامی شهدای نهضت بيداری اسلامی پيمان می‌بندند كه با تكيه بر ايمان و حق‌طلبی، با اميد و همت مضاعف و تلاش مستمر، در راه پيشرفت و استقلال علمی، فرهنگی، سياسی و اقتصادی جهان اسلام اهتمام ورزند.
14) اساتيد به عنوان يكی از اقشار فرهيخته و انديشمند جامعه از جايگاه رفيعی در فرايند تمدن‌سازی اسلامی برخوردار بوده و در حفظ اعتماد به نفس، روحيه انقلابی ، ايجاد بصيرت در مردم و هدايت درست حركت‌های اسلامی نقشی كليدی بر عهده دارند. اساتيد دانشگاه بيش از هر چيز بايد با شجاعت وبرخورداری از هوشياری در جبران عقب‌ افتادگی‌های تاريخی و علمی در جوامع اسلامی و همچنين اصلاح روندهای جاری پيشگام شده و در مسير پيشرفت و نوآوری علمی نقش اساسی ايفا كنند.
15) شركت‌كنندگان در اجلاس با تاكيد بر گسترش همكاری ميان اساتيد مسلمان دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالی، خواستار بررسی و اتخاذ تصميم در موارد زير از سوی مجمع جهانی بيداری اسلامی شدند:
نهادسازی و ايجاد ساز وكارهايی به منظور تعامل ميان اساتيد دانشگاه‌ها به ويژه تشكيل اتحاديه اساتيد مسلمان دانشگاه‌های جهان
راه‌اندازی شبكه‌های اجتماعی در فضای مجازی به منظور ايجاد ارتباط و تعميق ديدگاه‌ها و انتقال تجربيات اساتيد متعهد در جهان اسلام.
تأسيس مركز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی اساتيد جهان اسلام
شركت‌كنندگان در اجلاس ضمن تشكر از عنايات حضرت آيت‌الله العظمی خامنه‌ای و ميزبانی صميمانه و پذيرايی گرم دولت و ملت جمهوری اسلامی ايران، از ابتكار عمل مجمع جهانی بيداری اسلامی در برگزاری «اجلاس جهانی اساتيد دانشگاه‌ها و بيداری اسلامی» سپاسگزاری می‌كنند.
تصميم گرفته شد كه با دانشگاه‌های اروپايی و آمريكايی كه رژيم صهيونيستی را تحريم كرده‌اند ارتباط بيشتر و عميقتری از سوی جهان اسلام با آنها برقرار شود.
بند فوق از سوی نماينده سيرالئون مطرح شد و به تصويب رسيد.
والسلام عليكم و رحمه الله وبركاته
captcha