تعصب‏‌هاى بى‌جا از دلايل وقوع تحريف در حماسه حسينى است
کد خبر: 2472477
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۱

تعصب‏‌هاى بى‌جا از دلايل وقوع تحريف در حماسه حسينى است

گروه اجتماعی: مديركل حج و زيارت خراسان جنوبی، تعصب‏‌هاى بى‌جایی كه تباه‏گر انديشه و فكر است را از دلايل وقوع تحريف در حماسه حسينى عنوان كرد و گفت: بصيرت‌افزايی مهم‌ترين راهكار در كاهش آسيب‌های عزاداری‌ها به‌شمار می‌رود.

ابوالفضل نوفرستی، مديركل حج و زيارت خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه خراسان جنوبی در پاسخ به اين سؤال كه آسيب‌شناسی و سبک عزاداری روز چيست؟ گفت: يكی از موضوعاتی كه امروزه د مراسم عزاداری‌ بيشتر به چشم می‌ايد برپايی مجلس عزای خالی از محتواست.
وی با بيان اينكه در جلسات عزاداری بايد شور همراه با شعور باشد، تصريح كرد: بيشترين تأكيد در جلسات بر بصيرت‌افزايی است؛ چرا كه امام حسين(ع) خود اسوه بصيرت و آگاهی‌بخشی است اما به‌گونه‌ای كه گاهی اوقات در جلسه‌ای كه به نام ايشان برگزار می‌شود كمترين روشن‌گرايی و بصيرت‌افزايی ملاحظه نمی‌شود.
مديركل حج و زيارت خراسان جنوبی ادامه داد: بعضی از سبک‌های عزاداری با شأن و مجلس اهل بيت(ع) هم‌خوانی ندارد به تعبير امروزی سبك آن «آن ور آبی» است كه اين‌گونه سبك‌ها مناسب با مجالس امام نيست. رقت و لطافتی كه در سبک‌های اسلامی و سنتی است قطعاً در سبک‌ها و جلسات غير مرتبط با اهل بيت(ع) نيست.
وی در پاسخ به اين سؤال كه روش‌های ترويج عزاداری سنتی در جامعه و جلوگيری از بدعت‌ها چيست؟ عنوان كرد: روش‌های مختلفی می‌توان برای اقامه عزاداری سنتی در جامعه نام برد كه بايد كنترل شده و زير نظر علمای دينی حتماً اقامه و اجرا شده باشد.
مديركل حج و زيارت خراسان جنوبی ادامه داد: در تعزيه‌خوانی و مطالبی كه می‌گويند بايد مستند باشد، چاوشی‌خوانی، علم‌گردانی، زنجيرزنی و مقتل‌خوانی، برخورد با بدعت‌ها و برگزاری جلسات پرسش و پاسخ می‌تواند در اين زمينه مؤثر باشد.
نوفرستی در پاسخ به اين سؤال كه بر كدام بعد بايد تأكيد شود مظلوميت يا اقتدار حسينی؟ بيان كرد: مظلوميت جزو لاينفک قيام امام و اقتدار وظيفه‌ای است كه همه مسلمانان عالم به دنبال آن هستند.
وی با اشاره به اينكه اقتدار در سايه اشک است، ادامه داد: آيا می‌شود گفت امام مظلوم نبود در حالی كه تمام دنيای كفر يك طرف و 72 نفر به انضمام چند زن و بچه در طرف ديگر كه اين يعنی همان اوج مظلوميت است.
مديركل حج و زيارت خراسان جنوبی با اشاره به اينكه اقتدار يک فرمانده به فرمانبری مطلق فرمانبران است، گفت: اوج اين فرماندهی امام را ما در روز عاشورا مشاهده می‌كنيم به‌گونه‌ای كه اقتدار يك فرمانده به تعداد نيروهای زير دست او نيست بلكه به جان‌سپاری نيروهای تحت امر او است كه ما در كربلا شاهد اين جان‌نثاری از سوی سالمندانی چون حبيب بن مظاهر و كودكی شش ماهه چون علی اصغر با ايشان بوديم.
نوفرستی در پاسخ به اين سؤال كه محور بازخوانی و معرفی مقاتل كربلا چيست؟ اظهار كرد: كتاب‌های مختلفی به‌عنوان منبع در نحوه شهادت مطرح است كه بسياری از علمای بزرگ به آن‌ها دلالت دارند مانند منتهی‌الامال، لهوف، مقتل مقرن، نفس الهموم، قصه كربلا را كه بايد به‌عنوان يك منبع مدنظر قرار دهند.
وی ادامه داد: مداحان و گويندگان فضايل اهل بيت(ع) بهترين كسانی هستند كه می‌توانند حلقه عمل را به محبت وصل كنند يعنی يک زنجير واقعی در ارتباط بين انسان‌ها و بزرگان مثل امام را برقرار كنند.
مديركل حج و زيارت خراسان جنوبی با اشاره به اينكه يكی از راه‌های نشر و گسترش معارف عاشورا در واقع مقتل‌خوانی است، خاطرنشان كرد: كسی نيست در مصيبت امام حسين(ع) ذاكر باشد يا گريه كند و يا ديگری را بگرياند مگر اينكه خداوند بهشت را بر او واجب و گناهانش را می‌بخشد.
نوفرستی پيرامون راهكارهای مقتل خوانی گفت: بزرگان اين عرصه بدون اينكه خجالت بكشند از روی كتاب بخوانند كه قطعاً در اين مسئله مفيد است.
وی با بيان اينكه يكی از راه‌های مبارزه با تحريف‌ها و بدعت‌ها همين مقتل‌خوانی است، خاطرنشان كرد: انسان وقتی كه مقتلی را مطالعه و برای ديگران عين آن چيزی كه در مقتل آمده را بيان می‌كند ديگر زمينه برای مباحثی مانند غلو در شأن اهل بيت(ع) فراهم نخواهد شد.
مديركل حج و زيارت خراسان جنوبی با اشاره به اينكه قهرمان حماسه كربلا امام حسين(ع) است، يادآور شد: از اولين عزاداری كه همان جبرئيل امين باشد تا زمانی كه خود حضرت زينب(س) در عصر عاشورا مجالس عزا برپا كردند و تاكنون كه اين همه عاشق و دلسوخته نوكری امام را می‌كنند در تمام اين صحنه‌ها قهرمان كربلا امام حسين(ع) است.
captcha