دومين نشست همايش بين‌المللی «اخلاق و اديان» برگزار می‌شود
کد خبر: 2474353
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۰

دومين نشست همايش بين‌المللی «اخلاق و اديان» برگزار می‌شود

گروه انديشه: دبير اجرايی همايش بين‌المللی «اخلاق و اديان» از برگزاری دومين پيش همايش اين همايش با عنوان چالش‌های اخلاقی رسانه خبرداد.

سيد عباس حسينی، دبير اجرايی همايش بين‌المللی اخلاق و اديان در گفت و گو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه قم گفت: دومين پيش همايش، همايش بين‌المللی اخلاق و اديان با عنوان چالش‌های اخلاقی رسانه يكشنبه هشتم بهمن امسال برگزار می‌شود.
وی ابراز كرد: دومين پيش همايش در روز مذکور از ساعت 10 الی 12 در سالن آمفی تئاتر مركز پژوهش‌های سازمان صدا و سيما و با حضور اساتيد و دانش‌پژوهان برگزار خواهد شد.
حسینی اظهار كرد: اولين پيش همايش همايش بين‌المللی اخلاق و اديان با نام همايش سلوك اخلاقی فيلسوف، ويژه بزرگداشت مرحوم علامه شيخ محمدتقی آملی پنج‌شنبه شش مهر ماه در شهرستان آمل برگزار شده است.
حسينی يادآور شد: همايش بين‌المللی اخلاق و اديان قرار است نهم و دهم اسفند ماه سال جاری به همت بنياد بين‌المللی علوم وحيانی اسراء و پژوهشكده علوم وحيانی معارج و نيز همكاری مركز مطالعات و همكاري‌های علمی بين‌المللی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری، پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی، دانشگاه اديان و مذاهب، مركز پژوهش‌های اسلامی صدا و سيما و موسسه پژوهشی امام خمينی(ره) برگزار شود.
یادآور می‌شود اخلاق شامل موضوعاتی مانند دین و اخلاق، عقلانیت و اخلاق دینی، جایگاه عواطف و احساسات در اخلاق دینی، ارزیابی مکاتب اخلاقی از منظر دینی، اطلاق و نسبیت ارزش‌های اخلاقی در ادیان، معنا و امکان اخلاق واحد جهانی، نقدهای متفکران سکولار بر اخلاق دینی همچنین اخلاق در اسلام با موضوعاتی مانند رویکردهای اخلاقی ( نقلی، فلسفی، عرفانی و ... )، منابع اخلاقی در اسلام، اسوه‌های اخلاقی، نظام اخلاقی اسلام، اخلاق، حقوق و فقه اسلامی، نقش اخلاق در تاریخ و تمدن اسلامی و نقش اخلاق اسلامی در تحولات اندیشه اخلاقی متاخر از جمله محورهای این همایش است.
اخلاق در یهودیت و مسیحیت با ریز موضوعات رویکردها و مکاتب اخلاقی یهودی ( فریسی، صدوقی و ... )، رویکردها و مکاتب اخلاقی (اخلاق کاتولیک، ارتودکس، پروتستان و ... )، منابع اخلاقی در یهودیت و مسیحیت و نظام‌های اخلاقی یهودیت و مسیحیت و اخلاق در آیین‌های شرقی شامل موضوعاتی مانند نظام‌های اخلاقی آیین‌های شرقی، رویکرد اخلاقی فرق بودایی، راه‌های نجات در اخلاق هندویی و بودایی و منابع اخلاقی در هندوئیسم و بودیسم همچنین ادیان و مسائل اخلاقی با ریز موضوعات اخلاق پزشکی ( ژنتیک، شبیه‌سازی، آسان مرگی و ... )، اخلاق محیط زیست، اخلاق رسانه و فناوری‌های اطلاعاتی، اخلاق سیاسی و اخلاق خانواده از دیگر محورهای این همایش است.
captcha