اطلاع‌رسانی در سطح كشور توسط مؤسسات؛ راهكار كشف نخبگان قرآنی
کد خبر: 2540832
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۸
نقش مؤسسات قرآنی در پرورش استعداد‌های قرآنی كشور/70

اطلاع‌رسانی در سطح كشور توسط مؤسسات؛ راهكار كشف نخبگان قرآنی

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: يك پژوهشگر قرآنی معتقد است كه آگاه‌سازی عموم مردم جهت حضور در برنامه‌های تخصصی ـ قرآنی مؤسسات ضعيف است و برای ارتقای اين روند و شناسايی نخبگان قرآنی بايد اطلاع‌رسانی دقيق از سوی مؤسسات قرآنی اتخاذ شود.

اكرم جمشيديان، پژوهشگر قرآنی در گفت‌وگو با خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا)، با بيان اين مطلب كه مؤسسات قرآنی ـ مردمی در امر نخبه‌پروری قرآنی كاربردی گام بردارند، گفت: همواره با تعدد مؤسسات قرآنی در هر نقطه از كشور مواجه هستيم كه اين مهم موجب توسعه فرهنگ قرآنی می‌شود و به طور كلی فرآيند اصلی فعاليت اين دست از مراكز قرآنی، آموزش قرآن و ترويج فعاليت‌های قرآنی است كه اگر در نخبه‌پروری قرآنی وارد شوند، سازنده خواهند بود.
مؤلف كتاب «گلواژ‌ه‌های وحی» در ادامه به سنجش و گزينش مستعدان قرآنی توسط مؤسسات قرآنی ـ مردمی افزود: مؤسسات قرآنی با اعلام فراخوان می‌توانند به شناسايی افراد مستعد قرآنی بپردازند، همچنين سنجش و گزينش حضوری افراد بايد از سوی كارشناسان متخصص مؤسسات قرآنی صورت گيرد.
مديرمسئول مؤسسه نورالانوار با بيان مطلب فوق در رابطه با نحوه استعداديابی قرآنی توسط مؤسسات قرآنی ـ مردمی گفت: استعداديابی قرآنی بايد به گونه‌ای باشد كه بهره‌گيری از ظرفيت‌ها و امكانات آموزشی مؤسسات قرآنی در دستور كار قرار گيرد، يعنی ابتدا بخش‌های مختلف را تجهيز كنند، سپس با در اختيار داشتن اساتيد باتجربه، به نخبه‌پروری قرآنی بپردازند.
وی در ادامه يادآور شد: آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی در سطح جامعه برای آموزش قرآن توسط مؤسسات قرآنی به صورت مطلوب صورت نمی‌گيرد و لازم است در اين مسير هر يك از مؤسسات قرآنی به صورت خودجوش وارد عمل شوند، در مسير نخبه‌پروری قرآنی به اعلام فراخوان و همچنين كشف افراد مستعد قرآنی بپردازند.
اين مدرس قرآن با اشاره به اينكه كارگروه‌های فكری در اهم وظايف و ساماندهی برنامه‌های نخبگان قرآنی تأثير دارند، اظهار كرد: مؤسسات قرآنی ـ مردمی با در اختيار داشتن كارگروه‌های فكری می‌توانند به برنامه‌های نخبگان قرآنی جهت دهند. در واقع با ايجاد كارگروه‌های فكری، اهم وظايف هر يك از مستعدان قرآنی تعريف می‌شود.
جمشيديان با بيان اين مطلب كه مؤسسات قرآنی برای اجرای روند نخبه‌پروری قرآنی نيازمند حمايت مسئولان و متوليان قرآنی كشور هستند، گفت: لازم است تا هر يك از مؤسسات قرآنی از سوی متوليان قرآنی كشور حمايت مالی و معنوی شوند كه به طور كلی حمايت‌های معنوی اين مراكز شامل تعيين شاخص‌ها، طرح‌‌ها و برنامه‌های قرآنی نخبگان قرآنی می‌شود.
اين كارشناس قرآنی خواستار دسته‌بندی مؤسسات قرآنی در حوزه‌های قرائت، تفسير، حفظ و ... شد و افزود: اگر بتوان مؤسسات قرآنی را در دسته‌های مختلف تقسيم كرد و براساس كاربرد و توانايی كه در حوزه‌های مختلف قرآنی دارند، برنامه داد، به طور قطع در نخبه‌پروری قرآنی موفق خواهند بود.
جمشيديان در پايان تصريح كرد: لازم است تا تمام نخبگان قرآنی به گونه‌ای تشويق و قدردانی شوند تا در عرصه فعاليت‌های قرآنی به‌ صورت سازنده گام برداند كه در صورت امكان از حمايت‌های مالی بهره‌مند شوند.
captcha