اهتمام به پژوهش جهت پرورش نخبگان قرآنی در مؤسسات
کد خبر: 2543961
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۱
نقش مؤسسات قرآنی در پرورش استعداد‌های قرآنی كشور/73

اهتمام به پژوهش جهت پرورش نخبگان قرآنی در مؤسسات

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مؤسسات قرآنی می‌توانند به طور كاربردی به خلاقيت‌پروری و مهارت‌های نخبگان قرآنی بپردازند اما نكته مورد توجه، مباحث پژوهشی است كه توجه به اين مباحث، زمينه‌های نخبه‌پروری قرآنی را فراهم می‌سازد.

به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن (ايكنا)، فعاليت و عملكرد مؤسسات قرآنی ـ مردمی موجب فراگيری انس با قرآن در سطح كشور به خصوص ميان جوانان می‌شود از اين رو بايد سعی شود تا برنامه‌هايی كه اين مراكز در دستور كار قرار می‌دهند، به روز، كارامد و پيشرفته باشد.
همواره بسياری از مؤسسات قرآنی ـ مردمی با وضعيت مطلوبی در حوزه تعليم و تربيت متعلمان قرآنی مواجه هستند، اما برخی علاوه بر انجام فعاليت‌های آموزشی، رويكرد پژوهشی و تبليغی را به صورت گسترده در دستور كار قرار می‌دهند به طوری كه اغلب قرآن‌آموزان در كنار آموزش رشته‌های قرآنی به خلاقيت‌های قرآنی می‌پردازند.
پرورش استعدادهای قرآنی يكی از عواملی است كه تمامی مؤسسات قرآنی به تحقق آن روی نمی‌آورند به اين دليل كه اغلب دارای اساتيد متخصص و برنامه‌های مدون نيستند بنابراين مؤسسات قرآنی برای كشف نخبگان قرآنی بايد ابتدا زمينه‌های اصلی پرورش استعدادهای قرآنی را فراهم كنند.
به طور كلی استعداديابی قرآنی دارای اشكال متفاوتی است كه شامل تست و گزينش، مصاحبه حضوری، آزمون ورودی، پرسش و پاسخ، مسابقات قرآن و همچنين جلسات سنتی قرآن می‌شود كه مؤسسات قرآنی با برگزاری برخی از عوامل فوق‌الذكر به تحقق اين مهم دست يافته‌اند.
لازم به ذكر است كه هم‌اكنون تمام دغدغه مؤسسات قرآنی ـ مردمی، برگزاری دوره‌های علوم‌ قرآنی است كه در اين زمينه تنها به امر آموزش اكتفا می‌كنند، اما با توجه به تكنولوژی روز بايد به اجرای طرح‌های متنوع و ايجاد خلاقيت به تبليغ و ترويج علوم قرآنی بپردازند.
مؤسسات قرآنی به دليل مردمی بودن فعاليتی كه در حوزه قرآن و عترت دارند، می‌توانند به طور كاربردی به خلاقيت‌پروری و مهارت‌های راه آينده نخبگان قرآنی بپردازند و در نهايت موجی جهت پيدايش و كشف استعدادهای قرآنی ايجاد كنند.
در بخشی از فرآيند استعداديابی قرآنی بايد به نحوه شكوفا شدن استعداد پرداخت كه مؤسسات قرآنی ـ مردمی با ايجاد روش‌های استعداديابی همچون بررسی علايق و سليقه‌های افراد مستعد قرآنی توانستند تا حدودی به تعليم صحيح و تخصصی نخبگان قرآنی دست يابند.
همچنين می‌توان از مهم‌ترين عواملی در پرورش استعدادهای قرآنی كشور تأثير گذار است را در اختيار داشتن امكانات و تجهيزات كافی نام برد كه در اين مسير برخی از كارشناسان قرآنی همچون علی‌اكبر حنيفی، قاری و داور بين‌المللی قرآن معتقد هستند كه با توجه به تكنولوژی روز و تجهيزات كافی جهت آموزش و پرورش فنون علمی، قرآنی و دينی لازم است تا مؤسسات قرآنی از امكانات مختلف همچون فضای مجازی، نرم‌افزار، مجله‌های تخصصی و ... برخوردار باشند.
همينطور احمد ابوالقاسمی، قاری بين‌المللی قرآن كشف استعدادهای قرآنی را نيازمند برنامه‌ريزی جامع و هدف‌مند می‌داند و معتقد است كه محتوای تعليم و تربيت مستعدان قرآنی بايد نسبت به شاخص‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و تربيتی جامعه كنونی ارتقاء يابد تا سطح تفكر، تحقيق، خلاقيت و نوآوری اين افراد افزايش پيدا كند.
يادآور می‌شود، علاوه بر موارد فوق، حضور مربيان متخصص در امور قرآنی جهت استعداديابی قرآنی يكی از ديگر از علل‌های نخبه‌پروری قرآنی به صورت كاربردی به‌شمار می‌روند كه همواره اقليت مؤسسات قرآنی جهت پيشبرد اهداف بلندمدت و كوتاه‌مدت نخبگان قرآنی از اساتيد به نام بهره‌ می‌گيرند.
در اين راستا داوود تك‌فلاح از جمله موارد مؤثر در زمينه نخبه‌پروری قرآنی را در اختيار داشتن اساتيد متخصص در حوزه قرآن می‌داند و معتقد است كه مؤسسات قرآنی ـ مردمی پيش از اقدام به استعداديابی قرآنی بايد از اساتيد متخصص بهره‌مند شوند تا در راه شناسايی نخبگان قرآنی دچار برنامه‌های آموزشی بی‌كيفيت نشوند.
به گفته حجت‌الاسلام والمسلمين حسن بابايی، مسئول تشكل‌های دينی اداره تبليغات اسلامی اصفهان يكی ديگر از راهكارهای استعداديابی قرآنی، فراخوان عمومی و درخواست از خانواده‌ها جهت معرفی فرزندان قرآنی با استعداد آنان است.
وی معتقد است كه مؤسسات قرآنی ـ مردمی می‌توانند متناسب با وضعيت خانواده هر قرآن‌آموز به آنها سرويس ارائه دهند و اين راهكار مناسب ارائه برنامه متناسب با نياز خانواده انجام استعداديابی در بين اين خانواده‌ها خواهد بود.
همچنين به گفته محمود لطفی‌نيا، قاری بين‌المللی قرآن استعدادهای قرآنی بايد از طريق فضای مجازی كشف شود به اين دليل كه در فضای مجازی، شاخه‌های مختلف طراحی و برنامه‌ريزی می‌شود و از طرفی مهدی نادی، مسئول دارالقرآن‌الكريم اداره‌كل تبليغات اسلامی استان تهران معتقد است كه تكنيك‌های خلاقانه قرآنی بر مبنای فضای محرك و مستعد در مؤسسات قرآنی ـ مردمی ارتقا می‌يابد.
همچنين در حوزه استعداديابی بايد فضايی برای نخبگان قرآنی فراهم شود كه از هر لحاظ دارای محيطی شاد، خلاق‌پرور و همچنين مستعد را در اختيار داشته باشند، سپس در يك فرايند زمانی مشخص و برنامه‌ريزی جامع به روند فراگيری آموزه‌های قرآنی بپردازند.
لازم به ذكر است كه در بخشی از استعداديابی قرآنی در مؤسسات قرآنی بايد به ايجاد كارگروه‌های فكری توجه شود كه در اين مسير محمدحسين محمدزاده، مدير شبكه قرآن خواستار حمايت اتحاديه مؤسسات قرآنی ـ مردمی كشور و همچنين اتحاديه تشكل‌های قرآنی در راستای هدايت برنامه‌های آموزشی مؤسسات قرآنی شده است.
وی در رابطه با ايجاد كارگروه‌های فكری در مؤسسات قرآنی ـ مردمی بيان كرد: نهادهای قرآنی می‌توانند به عنوان هدايت‌گر در برنامه‌های آموزشی مؤسسات قرآنی همچون نخبه‌پروری عمل كنند كه در نهايت با تحقق اين مهم استعداديابی قرآنی به صورت جامع و مهندسی شكل خواهد گرفت.
همچنين حسن محمدی معتقد است كه هر كاری كه بخواهد در حوزه‌های دينی، قرآنی، آموزشی و يا فرهنگی انجام شود بايد پشتوانه فكری و اساسی داشته باشد و براساس يك ايده و فكر سازنده صورت گيرد؛ چه بسا در حوزه شناسايی مستعدان قرآنی بالطبع خواستار اين دست از كارگروه‌های فكری هستيم.
گفتنی است، پس از پرورش نخبگان قرآنی در مؤسسات قرآنی ـ مردمی بايد به دنبال امتيازاتی برای اين افراد باشيم تا به طور كلی مسائل انگيزشی برای نخبگان قرآنی ايجاد شود.
در اين راستا رضا محمدپور، قاری بين‌المللی قرآن با بيان اين مطلب كه تسهيلات ملموس و قابل دسترس برای نخبگان قرآنی در كشور ارائه شود، بيان كرد: اختصاص تسهيلات ملموس برای نخبگان قرآنی مؤسسات قرآنی نوعی ارزش‌گذاری به فعاليت افراد مستعد قرآنی به‌شمار می‌رود.
به طور كلی امتيازدهی به نخبگان قرآنی در مؤسسات قرآنی ـ مردمی نيازمند تشكيل اتاق فكر و تصميم‌گيری‌های كارشناسی شده است كه تحقق اين مهم بدون حمايت متوليان قرآنی كشور ميسر نخواهد شد چه بسا لازم است تا در اين مسير روند فعاليت مؤسسات قرآنی با اصول و مبانی علمی هماهنگ شود.
يادداشت از مهسا صبوری
captcha