80 نسخه خطی و چاپی قرآن و عترت در قم به نمايش گذاشته شد
کد خبر: 2564960
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۲

80 نسخه خطی و چاپی قرآن و عترت در قم به نمايش گذاشته شد

گروه فعاليت‌های قرآنی: 80 اثر نسخ خطی و چاپی قرآن و عترت در نمايشگاه بزرگ قرآن و عترت قم برای بازديد عموم مردم به نمايش گذاشته شد.

به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) شعبه قم، محمدحسين اوسطی، مديركل روابط عمومی و بين‌الملل كتابخانه آيت‌الله العظمی مرعشی نجفی، شب گذشته، 30 تيرماه در بازديد از نمايشگاه قرآن و عترت قم در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: در اين نمايشگاه تعدادی از نسخه‌های بسيار نفيس خطی كهن، هنری، علمی، خطوط خوشنويسان و نسخه‌های اصل به خطوط مولفان آن‌ها كه از بيش از يك‌هزار سال قبل تا عصر حاضر نگهداری می‌شود در معرض ديد قرار گرفته است كه 50 درصد اين آثار قرآن‌های نفيس خطی و 50 درصد ديگر كتب‌های چاپی نفيس است.
اوسطی افزود: قديمی‌ترين اين آثار قرآنی مربوط به يك يك‌هزار و 300 سال پيش و جديدترين مربوط به پنج سال گذشته است و بيشتر اين نسخ‌های خطی به زبان عربی و بقيه به فارسی و اندكی تركی، اردو، تاتاری، حبشی، پهلوی و لاتين است.
وی با اشاره به معروف‌ترين نسخ خطی قرآنی اين موزه گفت: در حال حاضر بخشی از قرآن كريم به خط كوفی از اواخر سده دوم و سوم هجری موجود است و نيز قديمی‌ترين نسخه‌های تاريخ‌دار دو جز از قرآن كريم به خط كوفی علی بن هلال، مشهور به ابن بواب، است كه در بغداد به سال ٣٩٢قمری كتابت شده است.
اوسطی افزود: همچنين دو جلد تفسير التبيان شيخ طوسی و نهج‌البلاغه شريف رضی اصلی‌ترين و كهن‌ترين نسخه موجود در جهان و تعدادی نسخه نفيس و كهن ديگر مربوط به اديان و مذاهب مختلف نيز وجود دارد كه در نوع بسیار نفیس و از ويژگی خاص برخوردارند همچنين از جمله دعاهايی از انجيل به خط لاتين در قطع بسيار بزرگ كه در هفت سده قبل بر روی پوست نوشته شده و نيز نسخه‌هايی از اوستا به خط پهلوی در معرض ديد علاقه‌مندان است.
وی به بخش‌های ديگر اين نمايشگاه از جمله مرمت و بازسازی نسخ خطی و ميكروگرافی اشاره كرد و گفت: از آن جا كه نسخه‌های خطی ميراث فرهنگی است و وظيفه حفاظت از آنها بر عهده همگان است، در اين نمايشگاه تعدادی از افراد مجرب نسخه‌های فرسوده و آسيب ديده را در جلوی ديدگان بازديدكنندگان ترميم و بازسازی می‌كنند تا مردم با مراحل مرمت آشنا شوند.
مديركل روابط عمومی و بين‌الملل كتابخانه آيت‌الله العظمی مرعشی نجفی افزود: در بخش ميكروگرافی نيز متخصصان با استفاده از پيشرفته‌ترين تجهيزات مراحل ريزنگاری يا ريزپردازی و يا فشرده‌سازی اطلاعات از طريق عكس‌برداری و اسكن را انجام می‌دهند.
نمايشگاه بزرگ قرآن و عترت به همت اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، شركت تعاونی ناشران استان، مجتمع ناشران قم و با مشاركت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری قم از 27 تيرماه تا 4 مردادماه در مجتمع ناشران قم واقع در خيابان معلم برپا شده است.
captcha