شب‌زنده داری ليلةالقدر، بیداری در مسیر سعادت زندگی است
کد خبر: 2568701
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۵

شب‌زنده داری ليلةالقدر، بیداری در مسیر سعادت زندگی است

گروه اجتماعی: مدير گروه معارف دانشگاه پيام‏نور گيلان با تأكيد بر شب‏زنده‏داری در اين شب، گفت: شب‏زنده‏‌داری به معنای شب‏بيداری نيست بلكه منظور هوشياری در شب‌ هنگام زندگی برای خروج از غفلت‏ها و خواب‌آلوده نبودن در مسير سعادت زندگی است.

حجت‏الاسلام والمسلمين مظفری، مديرگروه معارف و الهيات دانشگاه پيام‏نور استان گيلان در گفت‏وگو با خبرگزاری بين‏‏المللی قرآن(ايكنا) شعبه گيلان، در خصوص فلسفه روزه‏داری، اظهار كرد: فلسفه روزه‌داری تكامل جسم و جان می‏باشد، زيرا عقل سالم در بدن سالم است؛ لذا دانشمندان جهان امروز به اين نتيجه رسيده‏اند كه روزه برای سلامتی جسم فوايدی دارد و در كاهش بيماری‌ها، كنترل وزن و ... تأثير بسزايی دارد.
وی افزود: نا آرامی روح و روان از بزرگترين آسيب‏های جامعه بشری در دوره حاضر است و به همين دليل مراجعه به پزشكان روبه تزايد است؛ اما در اثر روزه اطمينان و آسايش برای انسان به وجود می‌آيد، زيرا انسان درك می‏كند كه با روزه‏داری با خدای جهان و خالق خود رابطه پيدا كرده است به يك آرامش قلبی می‏رسد.
حجت‏الاسلام مظفری بيان كرد: چنانچه در قرآن‏كريم آمده كسانی كه می‏خواهند آرامش پيدا كنند بايد به صبر و صلاة خدا استعانت بجويند و تعبير از صبر قرآنی، روزه‏داری می‏باشد كه با روزه‏داری انسان صبور و آرام می‏شود.
مديرگروه معارف و الهيات دانشگاه پيام ‏نور گيلان با بيان اين مطلب شب قدر شب با بركت و با ارزشی است، زيرا قرآن اين كتاب آسمانی در اين شب نازل شده و همه مقدرات انسان در آن به ثبت می‌رسد، تصريح كرد: انسان در برخی از امور زندگی مانند كارهای روزمره به صورت مستقيم دخالت دارد اما برخی مسائل مهم‏تر وجود دارد كه از حيطه اختيارات انسان خارج است و در قدرت پروردگار عالم قرار دارد.
وی ادامه داد: خداوند متعال شب قدر را به عنوان فرصت طلايی در اختيار بندگان قرار داده است تا انسان بتواند با استفاده از اين فرصت بدون محدويت برنامه مناسبی برای آينده خود رقم بزند و با درك شب قدر برترين مقدرات را برای خود رقم بزند.
حجت‏الاسلام مظفری با تاكيد بر شب‏زنده‏داری در اين شب، گفت: شب‏زنده‏‌داری به معنای شب‏بيداری نيست بلكه منظور هوشياری در شبا هنگام زندگی برای خروج از غفلت‏ها و خواب‌آلوده نبودن در مسير سعادت زندگی است.
مديرگروه معارف و الهيات دانشگاه پيام‏نور گيلان با اشاره به آيه « تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ»، خاطرنشان كرد: در اين شب رحمت خدا شامل بندگان می‏شود زيرا فرشتگان بر زمين نازل می‏شوند تا حاجات و اعمال انسان‏ها را به درگاه خداوند متعال برای استجابت می‏برند.
وی با اشاره به اينكه در اين شب‏ها دعا برای ديگران بسيار تاكيد شده است، بيان كرد: انسان‏های دور انديش برای ديگران دعا می‏كنند و خداوند نيز در دلهای ديگران قرار می‏دهد تا او را دعا كنند و اين به منزله نوری برای پيشرفت و نيك فرجامی انسان است.
حجت‏الاسلام مظفری ادامه داد: انسان در اين شب‏ها در می‏يابد تا كاستی‏های خودش را بسنجد و بايستی‏هايی را كه بايد در نظر بگيرد در خود زنده كند، با توبه و استغفار به درگاه خداوند هم به زبان و هم به عمل از خدايش طلب بخشش كند و با طلب حلاليت برنامه مدونی برای زندگيش در نظر بگيرد.
مديرگروه معارف و الهيات دانشگاه پيام‏نور گيلان يكی از عوامل مستجاب نشدن دعا را نارضايتی والدين دانست و توصيه كرد تا در اين شب‌های مقدس، پدر و مادرمان را خوشنود و راضی سازيم و خير دنيا و آخرت را برای خود ايجا كنيم.
captcha