تقويت منابع و مهارت مربيان؛ لازمه تبديل مؤسسات به اصلی‌ترين كانون آموزش قرآن
کد خبر: 2602811
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۵
مقابله با مخاطب‌گريزی و راهكارهای ارتقای جذب مخاطب در مؤسسات قرآنی/73

تقويت منابع و مهارت مربيان؛ لازمه تبديل مؤسسات به اصلی‌ترين كانون آموزش قرآن

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: منابع آموزش ناكافی و عدم توانايی مهارت آموزش مربيان از دلايل اصلی فراگيران از ادامه آموزش است و راهكار گذر از اين وضعيت تقويت منابع آموزشی و بالا بردن مهارت مربيان قرآن است.

مهدی محموديان، مبدع «طرح قرآن در خانه» در گفت‌وگو با خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا)، در رابطه با معيارها و ملاك‌های لازم جهت دريافت مجوز فعاليت يك مركز قرآنی گفت: سوابق و صلاحيت مسئولان مؤسسه، توجه به نيازهای آموزشی مخاطبان و پشتيبانی و حمايت‌های لازم پس از تأسيس از نيازهای ضروری يك مدير جهت راه‌اندازی يك مركز قرآنی است.
وی در ادامه با اشاره به توان مديريتی مديران قرآنی اظهار كرد: ارائه آموزش‌‌های مهارتی و عمومی و ارزيابی توانايی‌هايی بالقوه افراد توسط مسئولان و متوليان امور قرآنی استان‌ها و كشور می‌تواند راهكاری جهت افزايش توان مديريتی مديران باشد.
محموديان در رابطه با روش‌های به‌روز كردن بحث‌های آموزشی مؤسسات سنتی بيان كرد: ارتباط تنگاتنگ و مستمر مسئولان سازمان با مؤسسات مردمی، حذف نقاط ضعف روش‌های سنتی و به‌كارگيری و استفاده به روز از نقاط قوت اين مراكز می‌تواند به به‌روز شدن فعاليت‌های آموزشی اين مراكز كمك كند.
مديرمسئول مؤسسه بيت‌القرآن امام علی(ع) قم با تأكيد بر مهم و ضروری بودن نحوه تدوين و گزينش منابع آموزشی در ماندگاری فراگيران در كلاس، افزود: نيازسنجی مخاطبان در تدوين كتب آموزشی صد در صد اثرگذار بوده و بايد به‌عنوان اصل اول بايد مد نظر قرار گيرد.
وی در ادامه با اشاره به نقش مربيان در ماندگاری فراگيران در كلاس تصريح كرد: مربيان با استفاده از منابع آموزشی مورد نياز مخاطبان و اجرای شيوه‌های جديد آموزشی می‌تواند به حضور مستمر فراگيران در كلاس منجر شوند.
محموديان در رابطه با دلايل گريز قرآن‌آموزان از ادامه آموزش بيان كرد: منابع آموزش ناكافی و عدم توانايی مهارت آموزش مربيان از دلايل اصلی فراگيران از ادامه آموزش است و راهكار گذر از اين وضعيت تقويت منابع آموزشی و بالا بردن مهارت مربيان است.
وی در ادامه تصريح كرد: تشويق در امر آموزش ايجاد انگيزه و جاذبه آموزشی را به‌همراه دارد و استفاده مؤسسات از اين گزينه حمايت مسئولان را می‌طلبد.
مديرمسئول مؤسسه بيت‌القرآن امام علی(ع) قم اظهار كرد: عدم حمايت كافی مؤسسات از سوی مسئولان و مشكلات مالی و مديريتی از دلايل اصلی عدم موفقيت مؤسسات قرآنی تازه تأسيس است كه بايد مورد توجه متوليان امور قرآنی قرار گيرد.
وی در ادامه با اشاره به اينكه مشكل كمبود بودجه مؤسسات قرآنی بايد از ريشه حل شود، نه با تقليل مؤسسات قرآنی، بيان كرد: تعدد مؤسسات قرآنی در صورت ايجاد انسجام، رويه هماهنگ و حمايت‌های مستمر می‌تواند به ايجاد رقابت سالم بين مؤسسات و مراكز قرآنی موجود منجر شود.
محموديان در پايان با بيان اينكه هدايت برنامه‌های ايجاد شده در كشور بايد با نظارت و ارزيابی مستمر هدايت شود، خاطرنشان كرد: ايجاد هماهنگی لازم در خصوص آموزش، مديريت و بودجه می‌تواند از كاهش كيفی برنامه‌ها و طرح‌های آموزشی پيش‌گيری كند.
captcha