برگزاری افتتاحیه نمایشگاه هفته پژوهش با حضور 4 وزیر
کد خبر: 2616415
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۰

برگزاری افتتاحیه نمایشگاه هفته پژوهش با حضور 4 وزیر

گروه دانشگاه: طی نشستی، برنامه‌های هفته ملی پژوهش و فناوری و پانزدهمین نمایشگاه پژوهش که از ۲۳ آذر آغاز می‌شود با حضور معاون پژوهشی وزارت علوم تشریح شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری تشریح برنامه‌های هفته ملی پژوهش و فناوری امروز، 17 آذر با حضور وحید احمدی، معاون علمی پژوهشی وزارت علوم و جمعی دیگر از مسئولان و دست‌اندرکاران نمایشگاه هفته پژوهش در وزارت علوم برگزار شد.
احمدی در ابتدای نشست با بیان اینکه تحول، نیاز به فرهنگ‌سازی و ایجاد ارتباط نظام‌یافته بین اعضای کشور دارد، گفت: این ارتباط به این معنی است که بین صاحبان فن، صاحبان علم و متقاضیان علم تعامل وجود داشته باشد.
وی افزود: در آستانه تحویل و تصویب بودجه سال 94 هستیم از طرفی در آستانه شروع و تدوین برنامه‌ ششم هستیم این شاخص‌ها حساسیت‌های خاصی را ایجاد کرده است.
معاون پژوهشی وزارت علوم با تأکید بر ضرورت فرهنگسازی گفت: تمامی تلاش خود را می‌کنیم تا بحث فرهنگسازی را به حد مطلوبش برسانیم منظورمان از فرهنگسازی فقط مردم نیستند بلکه سرمایه‌گذاران، مدیران برنامه‌ریز و ... نیز دخیل هستند.
وی با اشاره به تفاوت‌های نمایشگاه امسال با سال‌های گذشته، گفت: امسال ستادی ملی با توجه خاص و با حضور همه‌ نهادها شامل وزارتخانه‌های بهداشت، صنعت، ارتباطات و آموزش و پرورش و همچنین معاونت علمی فناوری دانشگاه آزاد، دانشگاه تهران و غیره تشکیل شده است. نمایشگاه امسال به لحاظ حضور نمایندگان تمامی دستگاه‌ها در آن متفاو‌ت‌تر از سال‌های قبل است.

ضریب اعتماد به مجموعه علمی کشور بیشتر شده است
احمدی عنوان کرد: همچنین حضور ایرانیان مقیم خارج از کشور در نمایشگاه امسال پررنگ است و این نشان می‌دهد که ضریب اعتماد به مجموعه علمی و فن‌آفرین کشور بیشتر شده است و این جزو اهداف بزرگ مجموعه علمی ما است. همچنین دانشجویان ایرانی خارج از کشور نتایج تحقیقات خود را در این نمایشگاه عرضه خواهند کرد.
وی با تأکید بر اینکه بحث فن و بازار نقطه قوت نمایشگاه امسال است، گفت: امیدواریم در پایان هفته پژوهش با قراردادهای قابل توجهی مواجه شویم.

برگزاری مراسم افتتاحیه با حضور چهار وزیر
احمدی با بیان اینکه مراسم افتتاحیه با حضور چهار وزیر برگزار می‌شود گفت: وزرای آموزش و پرورش، نیرو، کشور، وزارت علوم در این مراسم که 23 آذر برگزار می‌شود شرکت خواهند کرد.
وی افزود: روز دوم روز صنعت نامگذاری شده است که در آن روز با حضور وزیر صنعت از بعضی صنایع عرضه شده پرده‌برداری می‌شود. در روز سوم که 25 آذر است با حضور رئیس جمهور از پژوهشگران برتر از وزارتخانه‌های علوم، بهداشت، دانشگاه آزاد و سایر دستگاه‌های اجرایی و غیر اجرایی کشور در سالن اجلاس سران تقدیر می‌شود. قطب‌ها و نشریات علمی و پژوهشی برتر نیز در این مراسم از سوی رئیس جمهور تجلیل می‌شود در بعد از ظهر 25 آذر اجلاس معاونان پژوهشی کل کشور را داریم که امسال دستگاه‌ها و مراکز پژوهشی خصوصی نیز شرکت می‌کنند و امیدواریم سیاست‌های کلان ابلاغ شود و نظرات معاونان برای برنامه‌ریزی تجمیع شود.
وی ادامه داد: در روز 26 آذر ادامه نشست معاونان و تبادل نظرات کارگروه‌ها را داریم و امیدواریم به مجموعه دیدگاه‌های برای تخمین آینده کاری برسیم. همچنین در روز 26 آذر اختتامیه نمایشگاه نیز برگزار می‌شود. 13 کارگاه فن بازار را در نمایشگاه داریم و برای مجموعه افرادی که تمایز تجاری سازی محصولاتشان دارند این کارگاه‌ها کمک خوبی خواهند بود قرار است تعدادی از طرح‌های کلان که به نتایج ملموسی رسیده‌اند در این نمایشگاه عرضه شوند.
احمدی با بیان اینکه از 15 پژوهشگر و 6 منتخب از مجموعه انجمن‌ها، قطب‌ها و نشریات در حضور رئیس جمهور تقدیر می‌شوند گفت: در انتخاب این تعداد بحث کیفیت مطرح بوده است به همین دلیل تعداد کمی انتخاب شده‌اند. همچنین در روز 23 آذر با حضور وزیر آموزش و پرورش و وزیر علوم و وزیر صنعت زنگ پژوهش در دبیرستانی به صدا در خواهد آمد.
وی در پاسخ به سوالی با این مضمون که مهمترین مشکل پژوهش چیست؟ گفت: مهمترین مشکل عدم ارتقاء به بخش پژوهش است همین اینکه مدیران و رؤسای دانشگاه‌ها بودجه پژوهشی را صرف چیزهای دیگر می‌کنند این یعنی به پژوهش اهمیتی داده نمی‌شود.
وی افزود: از طریق هیئت امنا به دانشگاه‌ها ابلاغ شده که هیچ دانشگاهی حق ندارد درصد اعتبارات در حوزه پژوهش نسبت به کل اعتبار دانشگاهشان را کمتر از 15 درصد قرار دهند همچنین مراکز پژوهشی این اعتبار را بین 20 تا 30 درصد قرار دهند اگر بودجه در جای دیگر صرف شود دیگر به آنها بودجه پژوهشی داده نمی‌شود.

در ادامه نشست مظفر شریفی، دبیر پانزدهیمن جشنواره تجلیل از پژوهشگران برتر و مدیرکل سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی اظهار کرد: در مهرماه با دانشگاه‌ها برای معرفی پژوهشگران برتر مکاتبه کردیم. در دبیرخانه هشت کمیته تخصصی متشکل از 60 داور که اساتید برجسته‌ای در رشته‌های خودشان محسوب می‌شوند، تشکیل شد.

وی افزود: از 70 دانشگاه و مؤسسه پژوهشی و 17 وزارتخانه و دستگاه اجرایی و در کل 197 پرونده مورد بررسی قرار گرفت. در مجموع 15 پژوهشگر و فناور برتر انتخاب شدند همچنین سه انجمن علمی، یک قطب علمی و چهار نشریه برتر علمی انتخاب شده‌اند و در مجموع تعداد برگزیدگان 21 مورد است. داشتن طرح‌های پژوهشی تقاضامحور و همینطور فعال بودن در مجامع بین‌المللی جزو شاخص‌های انتخاب پژوهشگران بوده است.

بنابر این گزارش، سخنران بعدی نشت مجید فقیه‌طلب، دبیر فن بازار در نمایشگاه هفته ملی پژوهش گفت: در بخش فن‌ بازار چهار محور و رکن را لازم‌الاجرا می‌دانیم؛ عرصه فناوری، تقاضای فناوری، رابطه فناوری و سرمایه‌گذاران فناوری.

وی افزود: در عرصه فناوری، امسال دانشگاه‌ها و مراکز رشد حضور فعالی دارند. تقریباً 24 پارک علم و فناوری، 7 دانشگاه، 12 شرکت خصوصی، 9 مؤسسه تجاری‌‌سازی امسال در نمایشگاه حضور خواهند داشت.

حضور 500 فناوری قابل تجاری‌سازی در حدود 90 غرفه

فقیه‌طلب با اشاره به اینکه امسال 500 فناوری قابل تجاری‌سازی در حدود 90 غرفه حضور می‌یابند، گفت: در حوزه مربوط به فناوری دانشجویان ایرانی مقیم کشورهای ازبکستان، انگلیس، هند، فرانسه و ایتالیا حضور چشمگیری دارند. امیدواریم ارتباط مناسبی بین دانشجویان خارج از کشور و دانشجویان داخلی ایجاد شود.

دبیر فن بازار در نمایشگاه هفته ملی پژوهش اظهار کرد: مؤسسه یونیدو به‌عنوان مؤسسه سازمان ملل متحد بر اساس هماهنگی‌های انجام شده حضور پیدا خواهد کرد. یک گروه 10 نفره سرمایه‌گذار نیز از کشور ترکیه در روز 25 آذر در نمایشگاه حضور می‌‌یابند.

فقیه‌طلب در پایان گفت: از وزارتخانه‌های کشور، جهاد کشاورزی، صنعت و محیط زیست هر روز یک نماینده در نمایشگاه حضور خواهد داشت تا در مورد نیازهای فناوری‌ وزارتخانه خودشان با فناوران صحبت کنند.

captcha