آغاز فعالیت‌های قرآنی سال جدید با همدلی جامعه قرآنی
کد خبر: 3107787
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۸
مروری بر رویدادهای قرآنی هفته؛

آغاز فعالیت‌های قرآنی سال جدید با همدلی جامعه قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی: مهم‌ترین رویداد قرآنی هفته‌ای که گذشت دیدار نوروزی جامعه قرآنی به میزبانی ایکنا بود که در آن بر همدلی بیش از پیش، جامعه قرآنی تأکید شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، اولین هفته‌ کاری سال جدید بعد از پایان تعطیلات رسمی عید نوروز تحت تأثیر دیدار نوروزی جامعه قرآنی که در اولین روز این هفته برگزار شد قرار داشت،‌ در این روز جامعه قرآنی کشورمان به میزبانی خبرگزاری ایکنا با هم دیدار کردند.

تجلی همدلی و همزبانی در دیدار نوروزی فعالان قرآنی کشور به میزبانی ایکنا
دیدار نوروزی جامعه قرآنی کشورمان عصر روز شنبه 15 فروردین‌ماه با حضور جمع کثیری از فعالان قرآنی به میزبانی خبرگزاری ایکنا برگزار شد. در این دیدار که صمیمیت در فضای آن موج می‌زد از معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد تا رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی و از عباس سلیمی به عنوان یکی از پیشکسوتان فعال عرصه فعالیت‌های قرآنی کشور تا هوشنگ بادپا که عصازنان و در حالی که دست در دست یکی از فرزندانش به سختی پله‌های سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور را بالا می‌آمد، حضور داشتند تا همدلی در بین فعالان قرآنی کشورمان سن و سال را نشناسد.
در این دیدار که از ساعت 17 آغاز و تا 19:30 ادامه داشت، اساتیدی همچون علی‌اکبر حنیفی، حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسن رنجبر، علی‌اصغر شعاعی، قاری بین‌المللی کشور، مهدی فیض، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، محمود صلاحی، معاون برنامه‌ریزی توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران،‌ حسن بیادی، نایب رئیس دوره دوم و سوم شورای شهر تهران، محمدرضا پورزرگری و احمد ابوالقاسمی، دو نفر از قاریان بین‌المللی کشور،‌ محمدحسین محمدزاده، مدیر رادیو قرآن، هادی فروزان و هوشنگ بادپا، پیشکسوتان قرآنی و مجتبی ایزدی، قائم مقام شبکه قرآن سیما به بیان سخنانی پرداختند. شاه‌بیت صحبت‌های حاضران در این مراسم همدلی و همزبانی جامعه قرآنی در سالی که به این نام نامگذاری شده است،‌ بود.

جلوگیری از موازی‌کاری با همدلی و هم‌افزایی جامعه قرآنی
همچنین در این روز برنامه «افق» رادیو قرآن با حضور احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی قرآن کریم به موضوع همدلی و همزبانی جامعه قرآنی پرداخت و با بیان اینکه ظرفیت کشور ما در حوزه قرآن هنوز شناخته شده نیست،‌ گفت: اگر تلاش شود تا ظرفیت قرآنی کشور بیش از پیش در دنیا شناخته شود شاهد پیشرفت‌‌های بهتری در این حوزه خواهیم بود.

وی در ادامه با اشاره به شعار همدلی و همزبانی برای سال 94، اظهار کرد: همیشه باید اینطور باشد که فعالیت‌های دینی و مذهبی دست مردم باشد و اگر مردم این فعالیت‌ها را رها کنند چیزی باقی نمی‌ماند. اگر مردم تلاش خوبی در این حوزه داشته باشند دولت خودبه‌خود باید دنبال مردم بیفتد.

تمدید مهلت ارسال مقالات به یازدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن
مهلت ارسال مقالات به یازدهمین نشست تخصصی اساتید، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم که پیش از این تا 15 فروردین اعلام شده بود به مدت پنج روز دیگر و تا 20 فروردین‌ماه تمدید شد. براساس فراخوان اعلام شده از سوی شورای عالی قرآن، اساتید، قاریان، حافظان، پژوهشگران و صاحب‌نظران قرآنی می‌توانند مقالات خود را در محورها و موضوعات اعلام شده در بخش علمی غیرکارگاهی حداکثر تا 20 فروردین‌ماه به شورای عالی قرآن ارسال کند تا این آثار مورد داوری و ارزیابی قرار گیرد.  یازدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن چهارشنبه، 16 اردیبهشت‌ماه در تهران آغاز و تا جمعه 18 اردیبهشت‌ماه با حضور اساتید قرآنی و قاریان و حافظان قرآن کریم ادامه خواهد داشت.

مراسم ترحیم «میثم حقیقی» در مسجد‌ سیدالشهدا برگزار شد
مراسم ترحیم «میثم حقیقی» از قاریان جوان شهر تهران روز دوشنبه با حضور جمعی از قاریان شهر تهران در مسجد سید‌الشهدا(ع) برگزار شد. مرحوم میثم حقیقی از فعالان قرآنی شهر تهران و نیز از مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) بود که در تاریخ ۱۳ فروردین‌ماه، به دلیل عارضه قلبی دار فانی را وداع گفت. رحوم میثم حقیقی، در سال 1360 و در خانواده‌ای مذهبی متولد شد.

بوستان بهاران یا نهج‌البلاغه در انتظار پردیس قرآنی شدن
همچنین در این روز رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ در پاسخ به گزارشی در مورد وعده‌های قرآنی محقق نشده در سال ۹۳ که احداث پردیس قرآنی شهر تهران نیز یکی از موارد مطرح شده در آن بود، گفت: احداث این پردیس در انتظار دستور شهردار تهران است. وی در این گفت‌وگو اعلام کرد که بوستان بهاران یا بوستان نهج‌البلاغه محل احداث این پردیس قرآنی خواهد بود.

۲۵ اردیبهشت؛ آغاز سی‌و‌دومین مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران
در روز دوشنبه که پر خبرترین روز اولین هفته کاری سال 94 بود،‌ زمان دقیق برگزاری سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران اعلام شد که بر اساس آن این دوره از مسابقات از روز جمعه، 25 اردیبهشت‌ماه همزمان با شب مبعث پیامبر اکرم(ص) در تهران آغاز می‌شود.

طراحی حدود ۲۵۰ برنامه قرآنی برای سال ۹۴
در روز سه‌شنبه 18 فروردین‌ماه نیز مدیر‌کل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد با اشاره به اینکه در سال جدید حدود ۲۵۰ برنامه جهت اجرا در نظر گرفته شده است از تمرکززدایی فعالیت‌ها در سال جدید خبر داد.  برپایی 124 نشست و همایش قرآنی از جمله این برنامه‌ها عنوان شده است.

آغاز کرسی‌های تلاوت اذان‌گاهی قرآن در استان‌ها
در ادامه اجرای برنامه کرسی‌های تلاوت اذانگاهی قرآن در شهر تهران، مقرر شد این کرسی‌های اذانگاهی، چهارشنبه اول هر ماه در استان‌هایی که از قاریان ممتاز و مصوب برخوردارند نیز برگزار شود. بر همین اساس کرسی تلاوت فروردین‌ماه که نخستین کرسی تلاوت اذانگاهی قرآن سال 94 در استان‌ها است چهارشنبه 19 فروردین‌ماه 94 در استان آذربایجان غربی برگزار شد. در نخستین کرسی تلاوت اذانگاهی قرآن استان‌ها که در استان آذربایجان شرقی برگزار خواهد شد وحید وکیلی، قاری بین‌المللی قرآن به تلاوت آیات 16 تا 35 سوره مبارکه قاف پرداخت.

۲۳۳۰ مسجد میزبان طرح «با قرآن در زلال اعتکاف»
همچنین در این روز محمدمهدی بحرالعلوم، معاون آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن الکریم از اجرای طرح «با قرآن در زلال اعتکاف» در دو هزار و ۳۳۰ مسجد کشور خبر داد. این طرح سال گذشته برای نخستین‌بار در هزار و 249 مسجد کشور به صورت آزمایشی اجرا شد.

درخواست پورزرگری برای محکومیت جهانی اظهارات قاری کویتی
در این روز و البته چندین روز پس از اقدام قاری کویتی در مورد حمایت از حملات وحشیانه رژیم آل سعود به مردم یمن، سرانجام محمدرضا پورزرگری به عنوان اولین قاری در اعتراض به اقدام قاری کویتی موضع گرفت و خواستار محکومیت همه جانبه این اقدام شد.

رقابت ۱۱ هزار دانشجو در بخش کتبی مسابقات قرآن دانشگاه پیام نور
بخش کتبی نوزدهمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشگاه پیام نور روز پنج‌شنبه 20 فرورین‌ماه به صورت همزمان در 500 واحد دانشگاهی این دانشگاه برگزار شد. در این بخش که در رشته‌های  ترجمه و مفردات قرآنی، آشنایی با مفاهیم قرآنی، دیدگاه و سیره معصومین(ع)،‌ آشنایی با احادیث و ادعیه و احکام برگزار می‌شود نزدیک به۱۱ هزار شرکت‌کننده حضور داشتند، نتایج این مساباقت هفته اول اردیبهشت ماه اعلام می‌شود.

captcha