وضعیت شرعی و حقوقی فعالیت بانک‌ها با ودیعه عمره
کد خبر: 3172331
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷
سیدعباس موسویان تشریح کرد:

وضعیت شرعی و حقوقی فعالیت بانک‌ها با ودیعه عمره

گروه اقتصاد: رئیس شورای فقهی بانک مرکزی اظهار کرد: بانک‌ها برای فعالیت‌های سرمایه‌گذاری با ودیعه عمره، وکالت عام دارند؛ لذا هیچ اشکال شرعی و حقوقی بر این اقدام آنان وارد نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان، رئیس شورای فقهی بانک مرکزی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در پاسخ به این پرسش که آیا بانک‌ها این حق را دارند که با ودیعه‌ای که مردم برای عمره مفرده نزد آنان گذاشته‌ند فعالیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری انجام دهند؟ اظهار کرد: بانک‌ها برای سرمایه‌گذاری با این سپرده‌ها وکالت عام گرفته‌اند و چنین کاری هیچ اشکالی ندارد. تاکنون هم همین کار را انجام می‌دادند و بابت آن به سپرده‌گذاران سود پرداخت می‌کنند.

تفاوتی میان ودیعه عمره با سایر سپرده‌گذاری‌ها وجود ندارد

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این ودیعه با سایر سپرده‌گذاری‌های مرم در نزد بانک‌ها تفاوت خاصی ندارد؟ عنوان کرد: این سپرده‌گذاری اصطلاحا هیچ تفاوتی با سایر سپرده‌های سرمایه‌گذاری ندارد؛ چراکه به حساب سازمان حج و زیارت نمی‌رفت بلکه به حساب خود شخص در نزد بانک است فقط بانک لیست این افراد را به سازمان حج داده بود که چنین افرادی در اینجا دارای حساب هستند و هم سپرده و سودش متعلق به آن شخص است.

وی ادامه داد: فقط  موقعی که نوبت شخص برای انجام عمره فرا می‌رسد، بانک به سازمان حج و زیارت اعلام می‌کند که چنین فردی در فلان تاریخ مثلا یک میلیون تومان سپرده‌گذاری کرده است و فلان مبلغ هم سود آن است و در اینصورت سازمان حج و زیارت از آن به بعد اعلام می‌‌کرد که باقی پول را بپرداز تا تو را به عمره ببریم.

بانک‌ها برای فعالیت با ودیعه عمره وکالت عام دارند

رئیس شورای فقهی بانک مرکزی تأکید کرد: در چنین شرایطی هم سپرده و هم سود متعلق  به خود شخص است و از اول هم بانک‌ها با این سپرده‌ها کار می‌کردند و این سرمایه‌ها را کنار نمی‌گذارند و سودش را هم به سپرده‌گذاران پرداخت می کنند.

حجت‌الاسلام موسویان در پاسخ به این پرسش که آیا ودیعه مردم بابت عمره در نزد بانک‌ها تابع یک عقد همانند سایر عقود بانکی است یا شرایط خاصی بر آن مترتب است؟ عنوان کرد:‌ ودیعه عمره هیچ تفاوتی با سایر سپرده‌های سرمایه‌گذاری ندارد بلکه وکالت عام است و بانک‌ها با آن کار کرده و سودش هم متعلق به سپرده‌گذار است؛ لذا سپرده‌گذار قبل از اینکه جریان تعلیق عمره پیش بیاید می‌توانست انصراف داده و هم اصل سپرده و هم سود آن را دریافت کند.

دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به این پرسش که اکنون که عمره تعلیق شده است آیا افرادی که سپرده‌های آنان نزد بانک‌هاست می‌توانند برای پس گرفتن پول‌های خود اقدام کنند؟ اظهار کرد: بله می‌توانند و قبلا هم می‌توانستند این کار را انجام دهند فقط نوبتشان از بین می‌رفت چون سپرده اصلا به اسم سازمان حج و زیارت نیست بلکه به نام خود شخص است فقط امتیازش از بین می‌رود.

captcha