حمایت از پایان‌نامه‌های قرآنی در کارگروه توسعه پژوهش‌های قرآنی
کد خبر: 3207917
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۹
وحید احمدی خبر داد:

حمایت از پایان‌نامه‌های قرآنی در کارگروه توسعه پژوهش‌های قرآنی

گروه دانشگاه:‌ رئیس کارگروه توسعه پژوهش‌های قرآنی با اشاره به فعالیت‌های این کارگروه گفت: قرار است از اعتبارات پژوهش‌های قرآنی، حمایت‌هایی برای پایان‌نامه‌های قرآنی در نظر گرفته شود.

وحید احمدی، معاون پژوهشی وزیر علوم و رئیس کارگروه توسعه پژوهش‌های قرآنی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در رابطه با اقدامات این کارگروه اظهار کرد: کارگروه توسعه پژوهش‌های علوم قرآنی خوشبختانه از سال گذشته جلسات متعددی داشته است.

وی افزود: مجموعه‌ای از طرح‌های کلان پژوهشی حوزه علوم قرآنی دسته‌بندی و به دستگاه‌ها ابلاغ شده است. برای این طرح‌ها اعتبار قابل توجهی حدود 10 میلیارد که ویژه سال 93 بوده، مقرر شده که امیدوارم در اختیار ما بگذارند. قرار است در قالب این اولویت‌ها، شورای عالی انقلاب فرهنگی این بودجه را در اختیار ما بگذارد.

احمدی در خصوص اعضای این کارگروه، اظهار کرد: جلسات متعددی با حضور تمامی متخصصانی که در این حوزه هستند، از حوزه‌های علمیه، مراکز پژوهشی دولتی و غیر دولتی تا به حال تشکیل شده است و در آنجا طرح‌های کلان در حوزه پژوهش‌های قرآنی را تصویب کرده‌ایم.

معاون پژوهشی وزیر عنوان کرد: برای اولین بار اولویت‌های اصلی در حوزه پژوهش‌های قرآنی با همکاری مرکز پژوهش‌های قرآنی دسته‌بندی شده است. قرار است اعتبارات پژوهشی در قالب این اولویت‌ها جذب شوند. طرح‌ها تصویب شده و منتظر هستیم که حمایت‌ها آغاز شود.

وی گفت: حدود 9 محور کلان تصویب شده که از آن‌ها 4 یا 5 محور مربوط به طرح‌های پژوهشی است، چون طرح‌ها هم آموزشی، پژوهشی و هم فرهنگی هستند. صحبت از تخصیص 10 میلیارد است ولی اینکه چقدر تخصیص داده شود هنوز مشخص نیست.

احمدی در خصوص تحول در علوم انسانی گفت: فضای تحول در علوم انسانی را خوشبختانه با یک دید فعال و حساس شروع کردیم و یکی از کارهای اساسیمان جلسات  هماهنگی بین مراکز علوم انسانی چه دانشگاه‌ها و چه پژوهشگاه‌هاست. چندین جلسه گذاشته‌ایم و شورایی به نام شورای هماهنگی پژوهش‌های علوم انسانی را ایجاد کردیم. اولین کاری هم که داشتیم تفاهم‌نامه‌ای بود که با دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها امضا شد که مبنای آن حمایت از پایان‌نامه‌های علوم انسانی است.

رفع چالش‌های حوزه علوم انسانی

وی افزود: یکی دیگر از فعالیت‌ها نیز حمایت از پایان‌نامه‌های حوزه قرآنی است که باز این هم جزء برنامه‌های اصلی‌مان است و قسمت بعدی هم رفع چالش‌های پژوهش و فناوری در حوزه علوم انسانی و کشاندن علوم انسانی به مرحله کاربردی است. یعنی هم دانشجو، هم استاد، هم مردم این احساس را بکنند که علوم انسانی که در کشور ما چیزی حدود 45 درصد ظرفیت دانشگاه‌ها و نظام علمی آموزش عالی را دارد، به اندازه 45 درصد نقش داشته باشند.

احمدی اظهار کرد: برنامه‌ریزیمان در همین جهت است. امیدواریم یک خروجی مؤثری داشته باشد. در همین اعتباری که عرض کردم قرار است اعتباراتی را برای پایان‌نامه‌های قرآنی در نظر بگیرند. این جزء برنامه‌های اصلی‌مان است که آیین‌نامه‌اش ان‌شاء‌الله تنظیم و ابلاغ می‌شود.

یادآور می‌شود، کارگروه توسعه پژوهش قرآنی کشور در کنار کارگروه توسعه آموزش عالی قرآنی و کارگروه توسعه همکاری‌های علمی و بین‌المللی قرآنی یکی از سه کارگروهی است که در مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور تعریف شده است. راهبری توسعه تولید دانش قرآنی، نیازسنجی و پیشنهاد طرح‌ها و برنامه‌های لازم برای هماهنگی و نظارت بر مراکز علمی مرتبط با پژوهش قرآنی از مأموریت‌هایی است که برای این کارگروه تعریف شده است.

captcha