راهکارهای ارتقای کیفی مسابقات بین‌المللی قرآن
کد خبر: 3308214
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۵
شاه‌میوه تبیین کرد:‌

راهکارهای ارتقای کیفی مسابقات بین‌المللی قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: داور بخش لحن مسابقات بین‌المللی قرآن به بیان برخی راهکارهای افزایش کیفیت مسابقات بین‌المللی قرآن پرداخت.

غلامرضا شاه‌میوه، داور بخش لحن سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به اینکه سطح این مسابقات در هیچ سالی قابل پیش‌بینی نبوده است، گفت: به دلیل اینکه افرادی که از طریق کشور خودشان اعزام می‌شوند ناشناخته هستند، لذا هیچ سالی نمی‌توانیم این رقابت‌ها را با سال‌های دیگر مقایسه کنیم.

حضور سه یا چهار قاری سطح بالا در رقابت‌های امسال
وی افزود: برخی سال‌ها سطح مسابقات بسیار بالا بود و در برخی سال‌ها نیز دچار افت شده است، این بالا و پائین شدن سطح مسابقات در ادوار مختلف ادامه داشته است. به اعتقاد من در دوره اخیر نیز به غیر از سه یا چهار کشور که در رشته قرائت مطرح هستند، تقریباً اکثر کشورهایی که در رشته تلاوت حضور داشتند از سطح مطلوبی برخوردار نبودند.

سطح مسابقات قرآن ایران در هیچ دوره‌ای قابل پیش‌بینی نیست
شاه‌‌میوه تصریح کرد: در زمینه رشته حفظ کل قرآن کریم نیز همین قضیه صدق می‌کند، واقعاً سطح مسابقات قبل پیش‌بینی نیست. ما باید به این سمت حرکت کنیم که قبل از حضور افراد مکانیزمی را تعریف کنیم که بتوانیم ارزیابی و جمع‌بندی خوبی از شرکت‌کنندگان در مسابقات داشته باشیم، یا اینکه مسابقات را دو مرحله‌ای کنیم و صبح‌ها نیز از وقت استفاده کنیم و آزمونی از شرکت کنندگان در هتل محل اسکان به عمل بیاید.
داور بخش لحن مسابقات بین‌المللی قرآن اظهار کرد: بعد از برگزاری آزمون اولیه در محل اسکان در نوبت صبح از قاریان، شرکت کنندگان با کیفیت‌‌تر را برای اجرا در سالن اصلی که مردم و رسانه‌ها حضور دارند، شرکت دهیم.

کمیت در مسابقات نیز دارای اهمیت است
این استاد علم قرائت قرآن در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این سؤال که اهمیت دادن به بحث کمیت شرکت کنندگان باعث ضربه زدن به کیفیت مسابقات نخواهد شد، بیان کرد: بحث کمیت و کیفیت یک بحث پیچیده است و نمی‌توان گفت که چون کمیت زیاد می‌ شود کیفیت فدای آن شده است از سویی کمیت نیز واقعاً دارای اهمیت است به خصوص با توجه به بُعد تبلیغی مسابقات اهمیت بیشتری پیدا می‌‌کند.

مکانیزم حضور قاریان در ایران اصلاح شود
شاه‌میوه در ادامه عنوان کرد: ما باید مکانیزم حضور افراد در کشور خودمان را اصلاح کنیم، با چنین کمیتی باید کیفیت نیز همپای آن بالا برود، زمانی که قرار است که از کشورهای مختلف نمایندگانی حضور یابند، می‌توان به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که از هر کشور چند گزینه برای حضور در مسابقات معرفی شوند و مسئولان برگزاری مسابقات و کمیته فنی بهترین گزینه را با استفاده از آزمون‌های مختلف برای حضور در رقابت‌ها انتخاب کنند.
وی در ادامه در پاسخ به سؤالی در مورد برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در مکانی غیر از تهران، خاطرنشان کرد: این بحث برگزاری در سایر استان‌ها چند سالی است به جد دنبال می‌شود، چندین گزینه نیز پیشنهاد شده بود که از جمله آنها می توان به مشهد، اصفهان و ... اشاره کرد.

ورود استان‌ها به چرخه میزبانی از مسابقات
شاه‌میوه اذعان کرد: البته برخی استان‌ها همچون اصفهان که با توجه به سابقه تاریخی و فرهنگی می‌تواند گزینه مناسبی برای میزبانی باشد، هنوز مکانی را که بتوان برای برگزاری اجلاسی بین‌المللی در نظر گرفت، به صورت مجهز ندارد.
این داور مسابقات بین‌المللی قرآن گفت: به اعتقاد من با اندیشیدن تمهیدات لازم می‌توان در سال‌های آینده این مسابقات را در استان‌های دیگر برگزار کرد.
شاه‌میوه در پایان یادآور شد: برگزاری مسابقات بین‌ المللی قرآن در استان‌های دیگر بسیار مفید بوده و باعث می‌شود تا این چتر قرآنی متمرکز در یک مکان خاص نباشد و هر سال استان‌ های مختلف را تحت پوشش خود قرار دهد.

captcha