خلأ وجود پژوهشکده ادبیات دینی در کشور/ منابع سره از ناسره مشخص نشده‌اند
کد خبر: 3308403
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۹
حسین فتاحی:

خلأ وجود پژوهشکده ادبیات دینی در کشور/ منابع سره از ناسره مشخص نشده‌اند

گروه ادب: دبیر جشنواره «قصه‌های قرآنی» با بیان اینکه برای ارتقای کیفیت ادبیات داستانی دینی باید دولت پژوهشکده‌ای را با نگاه حمایتی و بدون نگاه انحصاری تأسیس کند، افزود: متاسفانه هنوز هم با وجود شمار فراوان علمای دینی، منابع سره از ناسره مشخص نشده‌اند.

حسین فتاحی، نویسنده و دبیر جشنواره «قصه‌های قرآنی» در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه بیشتر کتاب‌های داستانی دینی ما از اطلاعات تاریخی و فن نویسندگی جامع برخوردار نیستند، عنوان کرد: برای ارتقای ادبیات داستانی دینی باید کار جمعی انجام شود، به گونه‌ای که یا کسی وارد این عرصه شود که تحقیقات جامعی انجام داده باشد و یا محققی درباره موضوع خاص تحقیق کند و حاصل پژوهش علمی و تاریخی خود را در اختیار یک نویسنده صاحب فن قرار دهد.
فتاحی با بیان اینکه متاسفانه هنوز در کشور ما فعالیت ادبی جمعی رونق نگرفته، افزود: 90 درصد کتاب‌‌های حوزه ادبیات دینی ما تنها یک نویسنده دارند که اغلب تحقیق جامعی را درباره موضوع مورد بحث در کتابش انجام نداده است.
این نویسنده حوزه ادبیات پایداری بر لزوم راه‌اندازی یک نهاد در قالب پژوهشکده علمی و حمایتی برای افزایش تعامل نویسندگان و محققان حوزه دین تاکید کرد و گفت: این پژوهشکده می‌تواند در قالب تشکیل کارگروه‌های جمع‌آوری اطلاعات تاریخی و تجمیع آنها با فنون خاص نویسندگی فعالیت کند.

ادبیات دینی بیشتر به صدر اسلام پرداخته است
وی با اشاره به چیرگی ادبیات دفاع مقدس بر ادبیات دینی کشور در جذب مخاطب عنوان کرد: ادبیات دفاع مقدس از تنوع بیشتری نسبت به ادبیات دینی برخوردار است و در ادبیات دینی بیشتر به صدر اسلام پرداخته شده؛ در حالی که دفاع مقدس فاصله زمانی اندکی با زمان ما دارد و شخصیت‌های فعال در آن زنده هستند.
فتاحی افزود: حوزه دفاع مقدس برای نسل امروز ملموس‌تر از تاریخ اسلام است و آسان‌تر درک می‌شود. ضمن اینکه حوزه دفاع مقدس سوژه‌های جذاب بسیاری دارد که برای نسل جوان لذت‌بخش است، ولی در ادبیات دینی اگر نویسنده به نگاه هنرمندانه و ظرافت‌های ادبی مجهز نباشد، خواننده را به خود جذب نمی‌کند.

دشواری قلم‌زنی در حوزه دین
وی در عین حال تصریح کرد: یکی دیگر از دلایل کم مخاطب شدن ادبیات دینی نسبت به حوزه دفاع مقدس دشواری قلمزنی در حوزه دین است که نویسنده با خط قرمزهای فراوان مواجه است و باید بتواند بهترین و درست‌ترین منابع را پیدا کند. ضمن اینکه تصویرگری در حوزه ادبیات دینی کودک و نوجوان دشوار است و به دلیل اینکه با شخصیت‌های معنوی روبه رو هستیم، نمی‌توان چهره آنها را طراحی کرد.
فتاحی گفت: ارتقای ادبیات داستانی دینی بدون حمایت دولت در راه‌اندازی پژوهشکده علمی و حامی که بدون در نظر داشتن سود مالی در کنار نویسندگان و پژوهشگران قرار گیرد غیر ممکن است.
وی با بیان اینکه در حوزه ادبیات داستانی دینی با کمبود نویسنده، پژوهشگر و ضعف مدیریتی مواجه هستیم، ادامه داد: برای شناسایی خلأهای موجود در این حوزه باید تحقیقات میدانی انجام شود. ضمن اینکه تاکنون تنها کلیاتی از تاریخ اسلام عرضه شده و باید تحقیقاتی برای رفع ابهامات تاریخی در جزییات تاریخ اسلام انجام شود.

هنوز وارد جزییات تاریخ اسلام نشده‌ایم

فتاحی اظهار کرد: جای تاسف است که در کشور شیعی ما با وجود تعداد زیاد علمای دینی هنوز بسیاری از ابهامات تاریخ اسلام حل نشده و منابع سره از ناسره مشخص نشده است.
این نویسنده ادبیات پایداری به مشکل توزیع در حوزه نشر کتاب اشاره کرد و گفت: بیشتر کتاب‌های خوب کشور تنها دو تا سه هزار شمارگان دارند و بسیاری از آثار باارزش به دست مخاطب اصلی خود در شهرستان‌ها نمی‌رسند.
وی ادامه داد: در صورت راه‌اندازی فروشگاه‌های دائمی بزرگ کتاب در هر استان در آینده نزدیک، شمارگان کتاب‌ها 10 برابر خواهد شد.

captcha