آشنایی با بقعه امامزاده سیدشمس‌الدین(ع) باشت
کد خبر: 3313734
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۳

آشنایی با بقعه امامزاده سیدشمس‌الدین(ع) باشت

گروه اجتماعی: بقعه متبرکه امامزاده سید شمس‌الدین(ع) در کنار جاده اصلی گچساران به شیراز حدود ۶ کیلومتری شهر باشت واقع در روستای ده کند(فدیشه) واقع شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کهگیلویه و بویراحمد، بقعه متبرکه امامزاده سیدشمس‌الدین(ع) در کنار جاده اصلی گچساران به شیراز حدود 6 کیلومتری شهر باشت واقع در روستای ده کند(فدیشه) واقع شده است.
این امامزاده عظیم‌الشان از نوادگان  امام زین العابدین(ع) در زمان خلفای بنی‌عباس به اتفاق برادرش امامزاده اسماعیل و سایر برادران و برادرزادگان خود رو به ولایت عجم نهاده و در منطقه ده کند فعلی سکنی می‌گزیند. از تاریخ و مکان دقیق شهادت به شکل مکتوب و معتبر اطلاعی در دست نیست.
واقع شدن این امامزاده در کناره این روستا که از قدمت تاریخی بالایی برخوردار است و دارای آثاری از جمله قلعه‌های دیده بانی، آسیاب‌های دستی، غارها و قنات‌ها است و از همه مهمتر ساخت یک عدد حوض آبی از جنس سنگ که قریب به 2 متر مکعب آب، ظرفیت دارد در محوطه امامزاده قرار دارد که ساخت و نوع جنس آن به زمان ساخت اثر تاریخی دوگور و دو پا بر می‌گردد و موارد استفاده آن جهت ذخیره آب برای ساخت و مرمت امامزاده عنوان شده است.
واقع شدن در کناره روستای بوستان بزرگ با داشتن تعداد 12 واحد پذیرایی بین راهی و جاذبه گردشگری بالا و یک باب سرویس بهداشتی از سوی اداره میراث فرهنگی و گردشگری در جنب آن بقعه امامزاده را می‌توان از جمله امکانات موجود در آن منطقه به شمار آورد.

زبان و مذهب، آداب و رسوم مردم باشت
مردم منطقه باشت تمامی به گویش لری تکلم می‌کنند و تعصب خاصی نسبت به آن دارند و در طوایف مختلف این گویش‌ها تفاوت اندکی دارند و زبان رسمی و اداری این منطقه فارسی است و دارای مذهب شیعه اثنی عشری هستتند و همچنان در انجام مراسم دینی و مذهبی تعصبات ویژه‌ای دارند.

به علت فرهنگ غنی منطقه، آداب و رسوم بسیار خوبی بر منطقه حکم فرما است. مثلا در شادی‌ها و سوگواری‌ها حضور  فعال داشته به گونه‌ای که هیچ‌گونه صدمه‌ای متوجه صاحبان عزا و شادی نگردد. در تمامی عروسی‌ها از همه فامیل دعوت به عمل می‌آید و همه با پوشش محلی رایج در منطقه استفاده می‌کنند و استفاده از موسیقی بومی و محلی رایج است.

captcha