روزه عاملی بازدارنده از گناه و سرکوب‌کننده نفس عصیانگر است
کد خبر: 3314931
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰
حجت‌الاسلام آسوده:

روزه عاملی بازدارنده از گناه و سرکوب‌کننده نفس عصیانگر است

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس اداره اوقاف دلیجان تأکید کرد: روزه یک موهبت الهی است که خداوند بر بندگان منت نهاده و آن را به عنوان یک فریضه واجب کرده است، در واقع روزه در اصلاح نفس و تربیت آن و همچنین کنترل هوای نفسانی و غرایز حیوانی نقش تعیین کننده‏ دارد.

حجت‌الاسلام محمد رضا آسوده رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دلیجان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، درباره اهمیت ماه مبارک رمضان گفت: در فرازهایی از دعای امام سجاد(ع) درباره حلول ماه رمضان و علت برتری این ماه نسبت به دیگر ماه‌ها به حرمت‌ها و گرامی داشتن‌های بسیار اشاره شده است و برای بزرگداشت این ماه مبارک خداوند آنچه را که در ماه‌های دیگر حلال کرده حرام نمود.

وی شب‌های قدر را از دیگر دلایل برتری ماه مبارک رمضان بر دیگر ماه‌ها عنوان کرد و افزود: خداوند به صراحت عبادت در شب قدر را برتر از هزار ماه قرار داده و چه بزرگی از این بیشتر که در چنین شب‌هایی خداوند متعال روزی‌ها و هر امر دیگری را مقدر می‌فرماید.

حجت‌الاسلام آسوده تأکید کرد: روزه یک موهبت الهی است که خداوند بر بندگان منت نهاده و آن را به عنوان یک فریضه واجب کرده است، در واقع روزه عاملی بازدارنده از گناه و سرکوب کننده نفس عصیانگر است که در اصلاح نفس و تربیت آن و همچنین کنترل هوای نفسانی و غرایز حیوانی نقش تعیین کننده‏ دارد.

رئیس اداره اوقاف دلیجان تصریح کرد:  یکی از دلایل وجوب روزه لزوم سلامتی جسم است؛ البته مهم‌ترین فلسفه وجوب روزه حصول تقوا و تهذیب نفس است که در قرآن صراحتاً به آن اشاره شده است که البته حصول تقوا  کمالات معنوی و سجایای اخلاقی را به همراه دارد و سلامتی جسم نیز که مقدمه‌ای برای رسیدن  به این کمالات است در اسلام مورد توجه قرار گرفته است.

این مقام مسئول ادامه داد: در احادیث آمده که با گرسنگی، مجاری شیطان را تنگ نمایید که او مانند خون در بدن انسان جاری است و در همین زمینه احادیث فراوانی به دست ما رسیده که دلالت بر اهمیت و بزرگی روزه داری دارند، چرا که فرد روزه دار در ایام ماه مبارک به خداوند نزدیکتر است و تکامل معنوی نیز آسان‌تر حاصل می‌شود.

حجت الاسلام آسوده در پایان با تأکید بر اینکه روزه مختص اسلام نیست تصریح کرد: روزه‌داری به عنوان یکی از ارکان اصلی ادیان الهی به شمار می‌رود و در تمام ادیان الهی و حتی آیین‌های بشری روزه به روش‌های مختلف وجود دارد و خداوند نیز در قرآن به وجوب روزه بر مردم قبل از اسلام تأکید دارد ولی اینکه سایر ادیان به چه میزان این فریضه الهی را رعایت می‌کنند بستگی به دینداری آنها دارد.

captcha