پیش‌بینی توزیع ۲۰ هزار مصحف در طرح تعویض قرآن‌های فرسوده
کد خبر: 3321538
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۵
افراش مطرح کرد:

پیش‌بینی توزیع ۲۰ هزار مصحف در طرح تعویض قرآن‌های فرسوده

گروه ادب: معاون ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن الکریم از مشارکت یک خیّر و سازمان دارالقرآن در تعویض قرآن‌های فرسوده در نمایشگاه قرآن خبر داد و افزود: پیش‌بینی می‌کنیم تعداد 20 هزار جلد قرآن در این طرح توزیع شود.

یوسف افراش، معاون ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن الکریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره اجرای طرح جمع‌آوری قرآن‌های فرسوده گفت: ما تقریباً از دو روز پیش کار جمع‌آوری قرآن‌های اهدایی مردم را که مازاد بوده و احتیاجی به آن نداشتند و به منظور اهدا به مراکزی که به قرآن نیاز دارند و اهداء می‌کنند آغاز کردیم.

وی افزود: علاوه بر این ممکن است تعدادی قرآن باشد که مستعمل و پاره بوده و قابلیت استفاده چندانی نداشته باشند که در غرفه مربوط به جمع‌آوری قرآن در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن جمع‌آوری می‌شود و در این راستا اگر متقاضیان در قبال قرآن‌های فرسوده، قرآن‌های نو بخواهند، قرآن به آنها هدیه می‌کنیم.

اختصاص 5 هزار جلد قرآن برای  تعویض با مصاحف فرسوده

افراش ادامه داد: حدود 5 هزار جلد از قرآن‌هایی که در مرحله نخست پیش‌بینی شده است، بانی داشته و خیّری با هزینه خود آنها را به چاپ رسانده و در اختیار سازمان دارالقرآن گذاشته است تا به صورت رایگان و در قبال دریافت قرآن‌های فرسوده توزیع و اهداء شود.
وی با بیان اینکه سازمان دارالقرآن‌الکریم نیز تعدادی قرآن در دست چاپ دارد که در اختیار غرفه قرار خواهد گرفت، بیان کرد: یکی از فعالیت‌های سازمان دارالقرآن در نمایشگاه قرآن، همین بحث قرآن‌های اهدایی مردمی است و تا این لحظه پیگیر هستیم تا بتوانیم از مراکز دیگر هم قرآن بگیریم.

افراش یادآور شد: در این راستا خوشحال می‌شویم و پیگری می‌کنیم که معاونت قرآن و عترت نیز بتواند قرآن‌هایی را در راستای این طرح اهداء کند، اما قرآن‌هایی که تا به امروز توزیع شده از محل کمک‌های یک فرد خیّر بوده و سازمان دارالقرآن نیز امروز تعدادی قرآن اهدا می‌کند و ما منتظر هستیم که افراد و نهادهای فرهنگی و قرآنی نیز در این امر خیر کمک کنند.

ازدحام جمعیت در غرفه تعویض قرآن‌های فرسوده

وی در پاسخ به اینکه از 5 هزار جلد قرآن، چند جلد اهدا شده است، اظهار کرد: آمار را هنوز جمع‌آوری نکرده‌ام، اما در روز نخست اجرای این طرح که اطلاع‌رسانی نشده بود استقبال کمی وجود داشت، اما از شب گذشته استقبال قابل توجهی را شاهد بودیم و با ازدحام جمعیت در غرفه مواجه بودیم.

افراش در ادامه عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده مراجعه‌کننده‌ها بیشتر باشند و تا پایان نمایشگاه پیش‌بینی‌ می‌کنیم که 10 هزار تا 20 هزار جلد قرآن کریم توزیع شود.

اختصاص 2 هزار جلد قرآن از سوی سازمان دارالقرآن

وی با اشاره به تعداد قرآن‌های اهدایی سازمان گفت: این قرآن‌ها به مرور تأمین می‌شود و تاکنون قریب به دو هزار جلد را طی روزهای گذشته اهداء کرده‌ایم تا به این امر اختصاص یابد و در روزهای آینده نیز بر این تعداد افزوده می‌شود.

افراش با اشاره به استقبال مخاطبان از طرح «نورباران» بیان کرد: در قالب این طرح، افرادی هستند که قرآن‌های نو نیز اهدا می‌کنند که البته این قرآن‌ها، آنها را فقط برای توزیع در مناطق محروم در نظر گرفتیم و این طور نیست که این قرآن‌ها را به امر دیگری اختصاص دهیم؛ چرا که این قرآن‌ها برای توزیع در مناطق محروم وقف شده است.

وی تصریح کرد: ما شرایطی را مهیا می‌کنیم که داوطلبان بتوانند به صورت نقدی نیز در طرح «نور باران» شرکت کنند و هر فرد بسته به میزان توانایی خود هزینه چاپ یک تا چند هزار جلد قرآن را تقبل کند و ما شماره حساب این طرح را که قبلا اطلاع‌رسانی شده، در اختیار آنها قرار می‌دهیم که هزینه چاپ یک جلد قرآن 10 هزار تومان است.

امحای قرآن‌های فرسوده در شرایط شرعی

معاون ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به سرنوشت قرآن‌های فرسوده گفت: امحای قرآن‌های فرسوده باید در شرایط شرعی و فقهی انجام شود و ما با رایزنی که کردیم پس از جمع‌آوری به همین طریق آنها را تبدیل خواهیم کرد.

captcha