۸ میلیون حساب جعلی در شبکه بانکی می‌تواند اقتصاد کشور را فلج کند
کد خبر: 3335729
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۷
سیدسعید زمانیان:

۸ میلیون حساب جعلی در شبکه بانکی می‌تواند اقتصاد کشور را فلج کند

گروه اقتصاد: عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به صحبت‌های اخیر رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر شناسایی ۸ میلیون حساب جعلی در شبکه بانکی کشور گفت: این میزان از حساب‌های جعلی می‌تواند اقتصاد کشور را فلج کند.

سیدسعید زمانیان دهکردی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به سخنان اخیر رئیس‌کل بانک مرکزی مبنی بر شناسایی 8 میلیون حساب بانکی جعلی اظهار کرد: چنین وضعیتی سیستم بانکی کشور را زیر سؤال می‌برد و آن را دچار تنش می‌کند و وضعیت اقتصادی کشور را به چالش می‌کشد.

عواقب حساب‌های جعلی برای اقتصاد کشور

وی با بیان اینکه همه این مشکلات به عدم کنترل، نظارت و برنامه‌ریزی مربوط است، ادامه داد: وجود این میزان از حساب‌های بانکی جعلی می‌تواند اقتصاد کشور را فلج کند و اگر برای هر شخصی یک فایل با کد، رمز، اثر انگشت و امضا تعریف کنیم تا همه این موارد با هم مطابقت داشته باشد، چنین مشکلاتی ایجاد نمی‌شود.

زمانیان افزود: با وجود همه هزینه‌هایی که انجام می‌دهیم اما تنها به امضا توجه می‌کنیم؛ در حالی‌که اکنون در سایر کشورها، اثر انگشت، رمز و امضا با هم تطبیق داده می‌شود اما متأسفانه در نظام بانکی ما اقداماتی به این مهمی که لازمه ممانعت از شکل‌گیری حساب‌های جعلی و سوء‌استفاده‌های بعدی است انجام نمی‌شود.

ضعف نظارت در شبکه بانکی کشور

وی تأکید کرد: علاوه بر این موارد، در نظام بانکی ما نظارت به اندازه کافی وجود ندارد؛ وقتی این نظارت وجود نداشته باشد، هم سیستم بانکی و وضعیت اقتصادی را به چالش می‌کشد و هم زمینه سوء‌استفاده و مشکلات بعدی از جمله مسائل قضایی و پرونده سازی‌ها را فراهم می‌کند.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس در پاسخ به پرسشی درباره تعریف صحیح حساب جعلی اظهار کرد: برخی از افراد برای اینکه شخصیت حقیقی یا حقوقی‌شان لو نرود با اسم مستعار به باز کردن حساب‌های بانکی مبادرت می‌کنند؛ به چنین حساب‌هایی، حساب جعلی اطلاق می‌شود.

اهداف افتتاح حساب‌های جعلی

منتخب مردم شهرکرد در خانه ملت به بیان اهداف افتتاح حساب‌های جعلی در شبکه بانکی پرداخت و اظهار کرد: این اقدام با هدف فرار از مالیات و اقدامات خلاف قانون دیگر از جمله پولشویی انجام می‌شود.

زمانیان در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت اقدامات بانکی مرکزی در این زمینه اظهار کرد: بانک مرکزی باید برای ساختار بانکی کشور چاره‌ای اساسی بیندیشد چراکه این ساختار نیازمند تحول اساسی است؛ اگر بانک مرکزی درصدی از این‌همه درآمد خود را برای ساماندهی نظام بانکی هزینه می‌کرد به نتیجه می‌رسید.

ضعف نظارت بانک مرکزی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان گفت: متأسفانه این ساماندهی انجام نشده است؛ ضمن اینکه کنترل و نظارت دقیقی از جانب بانک مرکزی وجود ندارد، به همین دلیل وضعیت کنونی پدید آمده و هر از چند گاهی شاهد فسادهای میلیاردی در شبکه بانکی هستیم.

captcha