جامعه را باید براساس مبانی اسلامی مدیریت کرد
کد خبر: 3357243
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰
خسروپناه:

جامعه را باید براساس مبانی اسلامی مدیریت کرد

گروه اندیشه: رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: نظام عمومی جامعه را باید براساس مبانی اسلامی مدیریت کرد و این مهم باید گونه‌ای باشد که جامعه به پذیرش هرچه بیشتر جنبه‌های اسلامی و معنویت روی آورد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از اصفهان، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسرو پناه، رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران عصر روز گذشته، 10 شهریورماه در جمع اساتید دانشگاه کاشان با بیان اینکه برخی افراد به معنای درست  اسلامی کردن دانشگاه‌ها واقف نیستند، اظهارکرد: برخی تصور می‌کنند اسلامی کردن دانشگاه یعنی اینکه در اوقات نماز، اذان پخش شود و یا در جلسات و کلاس‌ها خانم‌ها و آقایان دانشجو مجزا از هم باشند.
رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران بیان کرد: منظور از اسلامی کردن دانشگاه‌ها به این معناست که علاوه بر جنبه‌های ظاهری، محتوای مباحث دانشگاه‌ها نیز اسلامی شوند.
خسروپناه بیان کرد: سند اسلامی کردن دانشگاه‌ها با دو پیش فرض تنظیم شده که براساس آن اسلامی کردن دانشگاه‌ها باید توسعه پیدا کند و دیگر اینکه دانشگاه‌ها را نباید به اجبار اسلامی کرد.
وی با بیان اینکه در سند اسلامی کردن دانشگاه‌ها به چهار نظام آموزش، پژوهش، فرهنگ و مدیریت اشاره شده است، گفت: براساس این سند اگر دانشگاه از لحاظ آموزش، پژوهش و مدیریت سیرصعودی داشت، باید به همان میزان از لحاظ فرهنگی نیز سیر صعودی داشته باشد.
رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با بیان اینکه هریک از این چهار نظام، باید یک ساختار داشته باشد، گفت: روان‌شناسان معتقدند ساختار را فرد می‌سازد، ولی جامعه شناسان ساختار را مقدم بر فرد می‌دانند.
وی افزود: در فلسفه اسلامی علاوه بر فرد و جامعه، اراده انسان و ساختارها نیز در نوع خود اصیل هستند و نقش متفاوتی ایفا می‌کنند، اما اراده انسان وقتی در سیستمی اعمال شود به ساختار مبدل خواهد شد.
خسروپناه با بیان اینکه ساختارها را قوانین می سازند و برهمین اساس نباید با تغییرمدیریت ها، ساختارها نیز تغییر کنند، گفت: بعضاً با روی کارآمدن هریک از احزاب و جریان‌ها، تمام زیرساخت‌های قبلی نادیده گرفته و هریک از مدیران به فکر پیاده کردن سلایق شخصی خود در مدیریت می‌شوند.
وی با بیان اینکه اعضای هیئت علمی دانشگاه ها باید در توسعه ساختاری دانشگاه ها نقش داشته باشند، گفت: وابستگی دانشگاه ها به دولت از لحاظ اقتصادی باید به حداقل ممکن و یا حتی صفر برسد.
رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران بیان کرد: نظام عمومی جامعه را باید گونه‌ای مدیریت کرد که جامعه به پذیرش هرچه بیشتر جنبه های اسلامی و معنویت روی آورد.

captcha