ظرفیت‌های نماز در خصوص پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی پژوهش می‌شود
کد خبر: 3360253
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۳
مظفر عنوان کرد:

ظرفیت‌های نماز در خصوص پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی پژوهش می‌شود

گروه جامعه: قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور از برگزاری اولین همایش ملی نماز و پیشگیری از آسیب‌های فردی و اجتماعی خبر داد.

محمود مظفر، قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به اعلام فراخوان «همایش ملی نماز و پیشگیری از آسیب‌های فردی و اجتماعی» گفت: ظرفیت‌های نماز در خصوص پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برای اولین بار در کشور مورد پژوهش قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: این همایش برای اولین بار است که اعلام فراخوان می‌کند و تاکنون با این موضوع خاص همایشی برگزار نشده‌بود و اگر هم همایش‌هایی با موضوع‌های مشابه برگزار شده‌بود در یک دانشگاه و به صورت محدود صورت گرفته و این برای اولین بار است که به صورت یک همایش ملی و گسترده برگزار می‌شود. تا پژوهشگران ذهن‌ها و توانمندی‌های خود را به نماز و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی معطوف کنند.

مظفر در پاسخ به این سؤال که آیا نگران نیستید مقاله‌های ارسالی پژوهش محور نبوده و صرفاً به جمع‌آوری احادیث و تکرار آنها محدود شود، گفت: برای اینکه این همایش وجهه علمی داشته باشد از هیئت علمی دانشگاه آزاد زنجان کمک گرفته‌ایم؛ البته در سال جاری آثار مختلفی در حوزه تئوری و عملی ممکن است به دست ما برسد ولی از آنجایی که سال اول برگزاری همایش است، پس از استخراج نقاط قوت و ضعف، از سال‌های بعد همایش در دبیرخانه ستاد اقامه نماز و حتی به صورت بین‌المللی برگزار خواهیم‌شد.

وی تصریح کرد: حتی دریافت مباحث تئوری این موضوع نیز می‌تواند بانک اطلاعاتی خوبی را فراهم کند به ویژه اینکه در این فراخوان بسیاری از مباحث مربوط به تأثیر نماز در پیشگیری از آسیب‌های فردی و اجتماعی مطرح شده از جمله تأثیر نماز بر سلامت اداری، ممانعت از رشوه، ممانعت از طلاق، تأثیر بر رشد اجتماعی خانواده‌ها، پیشگیری از اعتیاد پیشگیری و ... .

مظفر اظهار امیدواری کرد با داده‌های کسب شده از همایش بتوان نماز را به عنوان یک راه‌حل در مشاوره‌های مربوط به کاهش آسیب‌های اجتماعی مطرح کرد.

لازم به ذکر است: در فراخوان همایش ملی «نماز و پیشگیری از آسیب‌های فردی و اجتماعی» آمده است:

فرازی از پیام مقام معظم رهبری به پنجمین اجلاس سراسری نماز «نماز، با شکلی که در اسلام برای آن معین گشته یعنی حرکات و اذکار مخصوص، به طور طبیعی، نمازگزار را به دوری از گناه و آلودگی فرا می‌خواند: «اِنَّ الصلوةَ تَنهی عَنِ الفَحشاءِ وَ المُنکَر» این فراخوانی پیوسته، توانایی آن را دارد که هر کس را از منجلاب‌‌ها، رها سازد و عروج بخشد».

کمیته علمی دبیرخانه همایش ملی «نماز و پیشگیری از آسیب‌های فردی و اجتماعی» و بازدارندگی از جرایم و آسیب‌های فردی و اجتماعی، برگزار می‌کند.
دبیرخانه همایش از پژوهشگران، فرهیختگان، صاحبنظران و علاقمندان دعوت می‌شود؛ مقالات خویش را در محورهای ذیل به دبیرخانه کمیته علمی استان به سایت conferences.iauz.ac.ir ارسال کنند. 

محورها و موضوعات مقالات:
-    نماز و ارتقاء سلامت روانی و اجتماعی ( کاهش اضطراب، افسردگی، پرخاشگری و ... )
-    نماز و بهزیستی روانی ( شادکامی، امیدواری، خوش بینی، بردباری، اعتماد به نفس و ... )
-    تأثیر نماز در تحکیم و تقویت بنیان خانواده (جلوگیری از بزهکاری فرزندان، انحرافات جنسی، طلاق و ... )
-    نماز و ارتقاء احساس امنیت فردی و اجتماعی
-    نقش نماز و مسجد در پیشگیری از انحرافات اجتماعی (اعتیاد، سرقت، ضرب و جرح و ... )
-    تأثیر نماز در بهبود رفتار و سلامت سازمانی (جلوگیری از فساد اداری، ارتشاء ، فرسودگی شغلی، استرس شغلی و ...)
-    نقش نماز در پیشگیری استفاده نامطلوب از رسانه‌های مدرن ( فضای مجازی، شبکه‌های ماهواره‌ای، اینترنت و ... )
-    نماز و تذهیب نفس و کسب فضائی اخلاقی و عرفانی
-    نماز و تربیت کودکان و نوجوانان
-    نقش نماز جماعت در وحدت بخشی و انسجام اجتماعی
-    نماز و فعالیت‌های اقتصادی سالم
-    نقش نماز در افزایش سرمایه اجتماعی (اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی، تعاملات اجتماعی و ... )

جهت مشاهده چگونگی ارسال مقالات به سایت  conferences.iauz.ac.ir مراجعه کنید.
دبیرخانه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان/ مهلت ارسال آثار : 19 مهرماه/  زمان داوری و اعلام نتایج : 5 آبان ماه 1394/ زمان برگزاری همایش: 19 آبان 94.

captcha