امام علی(ع)، انسان برجسته تاریخ بشریت است/ امامت؛ متضمن بقای ادیان الهی
کد خبر: 3375972
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۶
آیت‌الله‌العظمی غروی علیاری:

امام علی(ع)، انسان برجسته تاریخ بشریت است/ امامت؛ متضمن بقای ادیان الهی

گروه اندیشه: مفسر قرآن کریم با بیان اینکه مقام امام مبین از رسالت بالاتر است چون رسالت امر انقطاعی و امامت امر استمراری است، گفت: امامت متضمن بقای ادیان الهی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، آیت‌الله‌العظمی غروی علیاری، مفسر قرآن کریم در جلسه تفسیر این هفته خود با اشاره به آیه 12 سوره یس، «إِنَّا نَحْنُ نُحْیِی الْمَوْتَى وَنَکْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ وَکُلَّ شَیْءٍ أحْصَیْنَاهُ فِی إِمَامٍ مُبِینٍ»، این آیه را در وصف امام علی(ع) توصیف کرد و به بیان ویژگی‌های امام مبین پرداخت و گفت: در امر امامت و عبادت، تمام محور نور در امام مبین است. احصای اعمال و قبولی آن‌ها در امام مبین است.

مقام امام مبین از رسالت بالاتر است

وی افزود: مقام امام مبین از رسالت بالاتر است چون رسالت امر انقطاعی و امامت امر استمراری است. رسالت تمام می‌شود اما آن چیزی که متضمن بقای ادیان الهی است امامت است.

این مفسر قرآن اظهار کرد: این ایام متعلق به اولین شخصیت عالم امکان بعد از رسول اکرم(ص) و اولین ولی خدا بعد از رسول اکرم(ص) است. روح تمام کتب نازل شده از طرف «الله» در وجود امام تمرکز پیدا کرده است. این ادعای شیعه نیست. جنود و علوم الهیه در محضر امام تمرکز پیدا کرده است.

آیت‌الله‌العظمی غروی علیاری با بیان اینکه امامت از رسالت بالاتر است چون بقای دین به آن وابسته است، عنوان کرد: مقام قربی در ولایت است. هیچ چیز نمی‌تواند جای امامت را پر کند. امر ابد، ازل و تجلی به وجود، امام است. تجلیات وجود الهیه در وجود امامت پیدا شده است. در مسئله امامت آیات زیاد است اگر بخواهید به این مسئله برسید کتاب غایةالمرام را مطالعه کنید.

وی گفت: حدود چهل سال پیش که بررسی می‌کردم، 182 کتاب درباره امیرالمؤمنین علی(ع) نوشته شده بود. به قول مرحوم امام(ره) هنوز هم که هنوز است کسی نتوانسته حق امیرالمؤمنین علی (ع) را ادا کند. اصلاً نمی‌شود. پیامبر(ص) خطاب به حضرت علی(ع) فرموده ارزش تو را نشناخته مگر خدای توانا. ما در حجاب‌های خود مانده‌ایم.

آیت‌الله‌العظمی غروی علیاری ضمن اشاره به این مطلب که در مورد مسئله غدیر و کتاب‌هایی که در این باره نوشته شده است فضائل الخمسه بسیار ارزشمند است، اظهار کرد: مرحوم علامه امینی فرمود من برای نوشتن کتاب الغدیر 20 سال زحمت کشیدم. تمام کتاب‌های معروف دنیا را گشتم، از انگلیس، فرانسه، مصر و ... تا ترکیه و ایران هر کتاب خطی و غیر خظی که در در اختیار علامه قرار گرفته را مطالبی که مربوط به غدیر بوده را جمع‌آوری کرده که کتاب الغدیر شده است. این کتاب نفیس‌ترین کتاب در مورد غدیر است.

امیرالمؤمنین علی (ع) انسان برجسته تاریخ بشریت است

وی با اشاره به راویانی که غدیر را نقل کرده‌اند، عنوان کرد: طبق روایات متواتر اولین شخصی که با امیرالمؤمنین علی (ع) بیعت کرد ابوبکر بود بعد عمر بن خطاب و ... آمدند. در کتاب‌های فراوانی نقل شده است مگر می‌‌شود یک روایت از یک آدم، از صحابه، تابعین و از علاقه‌مندان پیغمبر(ص) اینقدر نقل شود؟ این انسان برجسته تاریخ بشریت است. افرادی که آنجا بودند و غدیر را پذیرفتند و بیعت کردند مثل ابوبکر، عمر، طلحه، سلمان فارسی، عبدالله انصاری و ... هر کدام اینها در آن زمان شخصیتی هستند. تمام اینها هم خودشان و هم از دیگران ناقل این روایت بوده‌اند و آن را نقل کرده‌ا‌‌ند.

سومین شخصیت عالم امکان

این مفسر قرآن افزود: اقرار دوستان، دشمنان و بی تفاوتان در مسئله غدیر، ولایت و خلافت و ... خیلی مهم نیست، آنچه مهم است این است که امیرالمؤمنین علی (ع) سومین شخصیت عالم امکان است. بعد از ذات باری تعالی، پیغمبر اسلام(ص) است و بعد از او امیرالمؤمنین علی(ع) است، نظیرش نیامده و نخواهد آمد و در تاریخ نخواهد بود.

وی با بیان اینکه احدی نتوانسته حق امیرالمؤمنین علی (ع) را ادا کند، گفت: آن شخصیت الهی را کسی نتوانسته بشناسد چون آن افق فکری لازم نبوده است. 120 کتاب فقط در تاریخ غدیر نوشته شده است که علامه امینی آن‌ها را دیده و از آن‌ها اقتباس کرده است.

آیت‌الله‌العظمی غروی علیاری با بیان اینکه چرا پیغمبر اکرم(ص) از بدو خروج از مدینه به مکه در ابلاغ این پیام تعلل می‌کرد، اظهار کرد: جبرئیل هم همراه پیغمبر مدام میگفت :«بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ»، (مائده/67) در قرآن چنین جمله‌ای با این خطاب و عتاب به پیغمبر(ص) وجود ندارد. امر خلافت و امامت آنقدر اعظم امور است که جبرئیل چند بار می‌آید. پیغمبر هم می‌فرمود جبرئیل صلاح نیست. غدیر دهی بوده و چاهی در آنجا بوده آنجا پیغمبر(ص) دستور توقف داد. تمام مورخان مانده‌اند که چرا پیغمبر اکرم(ص) تعلل می‌کرد، پیغمبر نمی ترسید بلکه از ایجاد فتنه نگران بود چون اینها سابقه داشتند.
امر خلافت انحصاری است

وی گفت: «وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ» تهدید است. پیغمبر(ص) حق نصب کسی را به میل خود ندارد، امر خلافت انحصاری است. امر رسالت هم به ذات باری تعالی مربوط است. پیغمبر(ص) فقط معرف است. پیغمبر حق معرفی دارد. ذات باری تعالی اراده کرده است که علی باشد من هم علی را به‌عنوان خلیفة‌المسلمین و امام معرفی می‌کنم. آقایان آمدند و بیعت کردند. آنقدر کتاب در این زمنیه است و احادیث نوشته شده است که آدم از این همه سندیت متحیر می‌شود. پیغمبر(ص) 136 مورد لقب را به امیرالمؤمنین (ع) داده است. خداوند ان شاء الله این عید را بر همه شما میمون و مبارک بگرداند.

یادآور می‌شود، این جلسه تفسیر چهارشنبه، هشتم مهرماه در مسجد فاطمیه واقع در میدان تسلیحات برگزار شد.

captcha