تولید آثار هنری مربوط به سبک زندگی حضرت علی(ع)/ دیدار با هنرمندان حوزه غدیر و حج
کد خبر: 3377423
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۰
مسجد جامعی پیشنهاد داد؛

تولید آثار هنری مربوط به سبک زندگی حضرت علی(ع)/ دیدار با هنرمندان حوزه غدیر و حج

گروه جامعه: احمد مسجد جامعی در تهران‌گردی این هفته خود به سراغ هنرمندانی که آثاری در حوزه غدیر و حج داشتند رفت و افزود: تولید آثار هنری و بصری مربوط به سبک زندگی حضرت علی(ع) یک ضرورت جدی برای جامعه امروز است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، احمد مسجد جامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، در تهران‎گردی این هفته خود که همزمان با عید غدیر بود آن را غدیرگردی نامید و ابتدا با حضور در انتشارات دلیل ما و با اشاره به جایگاه کتب غدیر در ترویج و اشاعه فرهنگ غدیر،‌ گفت:‌ در بین ناشران غدیر، انتشارات دلیل ما به عنوان پرکارترین ناشر در حوزه غدیر معرفی و انتخاب شده است. این انتشارات با ۶۳ عنوان کتاب  در حوزه غدیر خدمات زیادی به خوانندگان ارائه کرده است.

وی در ادامه به کتاب «گزارش لحظه به لحظه با غدیر» اشاره کرد گفت: این کتاب تاکنون بیش از ۵۰ بار و حدود یک میلیون جلد،‌ چاپ و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است. همچنین کتاب «غدیر در آیینه کتاب» به نوعی کتاب‌شناسی درباره غدیر است و اطلاعات جامعی درباره آثار منتشر شده در این زمینه دارد.

http://static.iqna.ir/1/gallery/201510/85875781329750538932085869140.jpg

عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: طبق آمار این کتاب از قرن اول تا امروز یک هزار و 80 عنوان کتاب درباره غدیر به چاپ رسیده است که از این بین ۸۸۶ اثر چاپی و بقیه آثار خطی و سنگی است. از بین این آثار ۷۲۰ اثر در ایران به چاپ رسیده است که حدود ۶۶۳ عنوان کتاب به زبان فارسی و ۲۵۹ اثر به زبان عربی، چاپ شده است.

مسجدجامعی با بیان اینکه آمار نشان می‌دهد فارسی زبان اول کتاب‎های مربوط به غدیر است، افزود: یکی از چهره‎های تاثیرگذار در حوزه کتاب‎های غدیر سید عبدالعزیز طباطبایی است. او یکی از کتاب شناسان بزرگ در حوزه معارف اسلامی بود. معمولا افرادی که منابع غنی در اختیار دارند،‌ برای استفاده به دیگران نمی‌‌دهند، ولی آقاعزیز زمانی که مطلع می‎شد فردی در  حوزه غدیر در حال نوشتن کتاب است و یا نیاز به منابع دارد، نه تنها کتاب‏ها بلکه یادداشت‏های خود را هم در اختیار دیگران قرار می‌‏داد.

دیدار بعدی مسجدجامعی در برنامه غدیرگردی این هفته با سیدعلی موسوی‎گرمارودی،‌از شاعران آئینی و سنتی کشور بود. وی در این دیدار، موسوی گرمارودی را به لحاظ شعر آئینی از بزرگترین شاعران معاصر کشور دانست و افزود: او از شعر معمول کلاسیک فاصله گرفته و در شعر سپید هم وارد مدح اهل بیت(ع) شد و به خوبی از عهده این کار برآمد. به طوری که مدح¬های ماندگاری از موسوی گرمارودی به جا مانده است.

http://static.iqna.ir/1/gallery/201510/8587578132973647610194103958.jpg

در ادامه موسوی گرمارودی نیز به جوایزی که در سال ۴۴ دریافت کرده بود اشاره کرد و گفت: در سال ۴۴ مرحوم حبیب یغمایی که مجله یغما را منتشر می‌کرد، در روزنامه کیهان اعلام کرد که به مناسبت آغاز پانزدهمین قرن بعثت پیامبر(ص)، مسابقه شعری برگزار می‌شود و شاعران می‌توانند اشعار خود را ارسال کنند.

وی ادامه داد: برای اولین‌بار بود که اساتید شعر کلاسیک اعلام کردند در این مسابقه، شعر نو هم شرکت داده می‌شود، شعر «خواستگاه نور» را ارسال کردم. بعد از گذشت مدتی از ارسال شعر، به من اطلاع دادند که شعر شما برنده شده و جالب بود که نفر دوم و سوم هم نداشتند و تنها برنده این مسابقه شدم.

موسوی گرمارودی در ادامه شعر «در سایه‎سار نخل ولایت» خواند و گفت: اولین کتاب من «عبور» نام داشت که پیش از انقلاب به چاپ رسید و به دلیل آثاری درباره یاسر عرفات،‌ تختی و آل احمد جمع‎آوری شد. اما سال ۵۷ اولین اثری بود که به چاپ رسید.

مقصد بعدی مسجد جامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران در برنامه غدیر‌گردی، دیدرا با خانواده مرحوم حاج یوسف دولتی، از کشته شدگان حادثه منا بود. وی به همراه حمید صابرفرزام رئیس خبرگزاری ایکنا و مدیر سازمان فعالیت‎های قرآنی کشور و جمعی از خبرنگاران رسانه‌ها این فاجعه را به خانواده وی تسلیت گفت و بیان کرد: خسارت و حادثه‌ دردناک منا هیچگاه جبران‌شدنی نیست.

http://static.iqna.ir/1/gallery/201510/8587578138478937739412100977.jpg

در ادامه این بازدید همسر یوسف دولتی از چگونگی این اتفاق گفت و افزود: اوایل صبح عید قربان حاج یوسف دولتی به همراه شش نفر دیگر به سمت منا و برای بجا آوردن اعمال رمی جمرات حرکت کردند که این اتفاق با بستن یکی از مسیرها رخ داد و همه‌ همراهان وی مجروح شدند که فقط حاج یوسف دولتی در این حادثه کشته شد.

وی در پاسخ به سوال مسجدجامعی مبنی بر انتظارشان از دولت و مسئولین گفت: تنها انتظار خود و خانواده‌‏ام پس از رخ دادن این اتفاق، تحویل هرچه سریع‌تر جنازه همسر و دیگر جنازه‌های این حادثه به ایران است.

مسجد جامعی، در ادامه با بیان اینکه واقعه منا یک غم ملی است، تصریح کرد: همه‌ ما در این مصیبت شریک هستیم و امیدوارم این اتفاق از یک طرف باعث آبروی خانواده و از طرف دیگر باعث جلوگیریی از دیگر اتفاقات مشابه در این زمینه شود.

وی ادامه داد: همه منتظر هستند که همشهریان و خانواده‌هایشان هرچه زودتر به میهن بازگردند و قرار است که همه دستگاه‌ها، دولت و مسئولین از حجاج گرامی استقبال کنند و حس همراهی و همدلی که در مردم وجود دارد این را به خوبی نشان می‌دهد. امیدواریم که این اتفاقات باعث بهبودی کیفیت برگزاری حج در جهان اسلام شود.

در ادامه این برنامه مسجد جامعی به دیدار سید محمد فدوی، استاد و عضو هیئت علمی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران رفت و ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن عید غدیر،‌ بیان کرد: آقای فدوی یکی از طراحانی است که پس از فاجعه کشتار ایرانیان در سال ۶۶ در حج، ‌طرح حج خونین را برای بولتن حج طراحی کرد.

http://static.iqna.ir/1/gallery/201510/8587578132970835039398413282.jpg

سیدمحمد فدوی در ادامه درباره فعالیت‌های خود گفت و افزود: طراح گرافیک خبرنامه حج بودم که پس از کشتاری که توسط رژیم آل سعود در سال ۶۶ انجام شد، ‌من طرح روی جلد را یک روزه آماده کردم که در نهایت به طرح حج خونین تبدیل شد.

فدوی تصریح کرد: تابلوی دیگری به نام «ان الحسین مصباح الهدی» دارم که به صورت تایپوگرافی و به خط کوفی است. همچنین تابلوی دیگری هم به نام «اسرا» طراحی کردم که به صورت بداهه کشیده شده است.

مسجد جامعی پس از این دیدار به گالری شکیبا رفت و از تابلوهای متفاوت حجت‎اله شکیبا دیدن کرد. از ویژگی‎های این آثار الهام گرفتن هنرمند از اشعار مولانا بود. به طوری که هر تابلو از این گالری اشاره به بیتی از مثنوی معنوی دارد. «نی نامه»،‌ »آب دریا مرده بر سر می‎نهد» و «بشنو از نی چون حکایت می‎کند» از جمله نام‎های آثار در این گالری است.

http://static.iqna.ir/1/gallery/201510/85875781329664599332005247373.jpg

عضو شورای اسلامی شهر تهران به آثار متفاوت در این تابلوها اشاره کرد و افزود: تابلویی از امیرالمومنین (ع) در این گالری وجود دارد که حس خوبی به انسان می‌دهد و جدای از آن حس ذوالفقار در تصویر و‌ گل‎هایی که به نقاشی اضافه شده است حس آرام بخشیخاصی را به وجود آورده است.

وی در پایان به تابلویی که این هنرمند درباره حج خونین به تصویر کشیده است اشاره داشت و گفت: سال‎ها پیش تابلویی به نام «پروانه‏‌های سفید» برای حج ساخته شده که به شهادت حجاج در مکه اشاره می‎کند. با گذشت چند سال از این اتفاق، امروز می‎بینیم که با فاجعه‏ای که در حج امسال به وجود آمد، ‌این تابلو حرف امروز را می‎زند.

http://static.iqna.ir/1/gallery/201510/85875781329672412011166240870.jpg

بازدید بعدی مسجدجامعی از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بود که در ادامه این بازدید محمود جنیدی جعفری مسئول پژوهشگاه و رئیس مرکز تحقیقات امام علی(ع)، از برنامه‌ها و فعالیت‌های این دو مرکز در حوزه امام علی(ع) گفت و افزود: مرکز تحقیقات امام علی(ع) با هدف شناسایی  سیره نظری و عملی امام علی(ع)،  و حرکت به سمت جامعه علوی  فعالیت خودش را آغاز کرده است.

وی افزود: از  فعالیت‎های این مرکز در حوزه  علوی، چاپ و انتشار 16 جلد کتاب در موضوع  امام علی(ع) است. همچنین 12 طرح پژوهشی توسط اساتید و دانشجویان و چاپ مقالات علمی و پژوهشی بسیار و  برگزاری 37 نشست علمی بصورت ماهانه، سه نشست، و همچنین  راه‌اندازی سایت تخصصی حضرت و  جمع آوری و راه‌اندازی کتابخانه تخصصی حضرت علی(ع)  که دومین مورد در نوع خودش است از دیگر فعالیت‌های این مرکز است.

http://static.iqna.ir/1/gallery/201510/8587578132964584887493584925.jpg

جنیدی جعفری ادامه داد: گردآوری نسخ خطی مربوطبه حضرت علی(ع) با بیش از 500 نسخه، در حوزه پایان‎نامه 400 عنوان جمع‎آوری و  تولید شده است.

در ادامه این دیدار مسجد جامعی به علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، پیشنهاد تولید فیلم‌هایی در قالب زندگی حضرت علی(ع) و ترویج سیره و سبک زندگی ایشان را در جامعه کنونی داد. در  دیداربعدی مسجد جامعی به بازدید از نمایشگاه حج ناتمام واقع در ارشاد استان تهران رفت. در این  نمایشگاه آثار هنرمندان نقاش که در رابطه با حج خونین 66 و حوادث آن طرح و نقشی کشیده‌اند ارائه و برای  بازدید عموم قرار داده شد.

http://static.iqna.ir/1/gallery/201510/85875781329633348611478282477.jpg

برای مشاهده گزارش تصویری کامل اینجا را کلیک کنید.

captcha