انجمن‌های قرآن و عترت ادارات کل ارشاد حذف نمی‌شوند
کد خبر: 3384603
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۹
حجت‌الاسلام حشمتی:

انجمن‌های قرآن و عترت ادارات کل ارشاد حذف نمی‌شوند

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد با بیان اینکه برنامه‌ای برای حذف انجمن‌های قرآن و عترت ادارات کل ارشاد استان‌ها وجود ندارد، گفت: همچنین ضرورتی برای تقویت این انجمن‌ها و گسترده کردن آنها احساس نمی‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در مورد انجمن‌های قرآن و عترت که طی سال‌‌های گذشته در ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها راه‌اندازی شد و مدتی است از بلاتکلیفی‌شان گلایه‌مند هستند، گفت: این انجمن‌ها دارای سابقه قدیمی‌تری است که در برخی از استان‌ها دارای فعالیت گسترده هستند.

فعالیت مؤسسات قرآنی فعالیت انجمن‌ها را از رونق انداخت
وی با اشاره به اینکه با افزایش فعالیت مؤسسات قرآنی، انجمن‌های قرآن و عترت از رونق افتادند، افزود: مؤسسات قرآن و عترت که گسترش پیدا کردند هویت صنفی پیدا کردند، اما انجمن‌ها تنها تشکلی بودند تا مجموعه‌های قرآنی با محوریت آن گردهمایی‌هایی داشته باشند.
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: به نظر می‌رسد که تشکل‌ها و مؤسسات قرآنی و اتحادیه‌های قرآنی و نیز تشکل خادمان قرآن کریم تبدیل به تشکل‌های قوی‌ای شده‌اند که شاید کمتر نیاز به چنین انجمن‌هایی باشد.

راه‌اندازی این انجمن‌ها در همه استان‌ها رخ نداد
حشمتی خاطرنشان کرد: با توجه به شناختی که از این انجمن‌ها دارم، ‌در تمامی استان‌ها چنین انجمنی راه‌اندازی نشد، البته استان‌هایی مانند قزوین، سمنان، زنجان و ... از جمله استان‌هایی بودند که این انجمن فعالیت‌های گسترده‌ای داشته و همچنان نیز دارد.
وی عنوان کرد: با این وجود در زمینه ادامه فعالیت این انجمن‌ها باید یک پیگیری و بررسی دقیقی صورت بگیرد تا به یک جمع‌بندی برسیم که با این نوع تشکل‌ها چه برخوردی می‌توان داشت،‌ صرف تشکل که کفایت نمی‌کند و تشکل‌ها تنها پوششی برای فعالیت هستند.
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: بر همین اساس من ضرورتی را برای تقویت این انجمن‌ها و گسترده کردن آنها احساس نمی‌کنم.

قصد حذف این انجمن‌ها را نداریم
حشمتی در پاسخ به این سؤال که معاونت قرآن و عترت به دنبال حذف این انجمن‌ها است یا خیر؟ گفت: ما قصد حذف این انجمن‌ها را نداریم اما زمانی که تشکل خوبی همچون خادمان قرآن کریم را داریم و به صورت ملی است، فعالیت این انجمن‌ها کم‌رنگ خواهد شد ضمن اینکه این انجمن‌ها در تمامی استان‌ها راه‌اندازی نشدند.
وی با تأکید بر اینکه این انجمن‌ها در برخی استان‌ها فعالیت‌های خوبی داشته‌اند، افزود: حتی برخی از این انجمن‌ها در بین انجمن‌های ارشاد نیز جایگاه خوبی داشتند. در حال حاضر برنامه دقیق و مطالعه ای در مورد این انجمن‌ها نداریم اما از این به بعد در مورد این انجمن‌ها بررسی‌های لازم را انجام خواهیم داد.
یادآور می‌شود، در دوره مدیریت قبل معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد که در آن زمان این معاونت به عنوان «مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور» شناخته می‌شد، در ادارات کل ارشاد استان‌ها انجمن‌هایی با عنوان «انجمن قرآن و عترت» تشکیل شد تا با برگزاری جلساتی نسبت به فعالیت‌های قرآنی در استان خود تصمیماتی را اتخاذ کنند.

captcha