نگذاریم مذمومیت دینی طلاق کاهش پیدا کند/ بانوان؛ ۱۲ درصد مبتلایان به ایدز
کد خبر: 3385043
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۸
وزیر بهداشت در همایش سلامت بانوان اعلام کرد:

نگذاریم مذمومیت دینی طلاق کاهش پیدا کند/ بانوان؛ ۱۲ درصد مبتلایان به ایدز

گروه سلامت: وزیر بهداشت در همایش هفته ملی سلامت بانوان با عنوان زن قلب خانواده با انتقاد از وضعیت طلاق در کشور اظهار کرد: نباید اجازه دهیم از مذمومیت دینی طلاق کاسته شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در همایش مشترک هفته سلامت بانوان با عنوان زن قلب خانواده اظهار کرد: در مورد بانوان زیباتر از جمله امام خمینی(ره) که فرمودند مرد از دامن زن به معراج می‌رود وجود ندارد. هیچ مرتبه‌ای بالاتر از معراج نیست در واقع فرستادن معراج برای مردان از جانب زنان وظیفه‌ای است که پروردگار بر عهد آنان گذاشته است.
وی افزود: بار زندگی بر عهده بانوان بوده و هر خانمی که از دنیا برود در واقع علاوه بر یک خانواده یک فامیل آسیب جدی می‌بیند و سرنوشت آنها را تغییر می‌دهد.
وی تاکید کرد: هر زنی که تشکیل زندگی داده است وزارت بهداشت آنها را به عنوان بهداشت یار می‌بیند.
هاشمی با اشاره عوامل وجود مرگ و میر در زنان عنوان کرد: 50 درصد عامل مرگ و میر را سکته‌ها تشکیل می‌دهند. همچنین در زمینه‌ آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌های جسمی هم زنان آسیب‌پذیر بوده هم اینکه می‌توانند نقش مهمی در پیشگیری از این آسیب‌ها داشته باشند.
وی ادامه داد: افراد موفق مادران مسئولی داشته‌اند. از این جهت که زنان می‌توانند نقش پیشگیری کننده از آسیب‌های جسمی و اجتماعی را داشته باشند به خود می‌بالیم.
وی با بیان اینکه متوسط عمر بانوان بیشتر از مردان است اظهار کرد: ما از این بابت باید خوشحال باشیم.
وی همچنین با اشاره به حضور بیشتر بانوان در دانشگاه‌ها اظهار کرد: جمهوری اسلامی به خود می‌بالد که با فراهم کردن زمینه‌های سواد آموزی و توسعه توانسته است بستری را فراهم کنند که بانوان به راحتی بتوانند در دانشگاه‌ها تحصیل کنند.
وزیر بهداشت تاکید کرد: سواد آموزی یکی از دلایلی است که موجب فرزند آوری و سلامت آن است.
وی همچنین در رابطه با سلامت بانوان اظهار کرد: هنوز با نقطه مطلوب فاصله بسیار است، اما کاهش بسیاری نیز در مرگ و میر بانوان به وجود آمده است که ناشی از سواد آموزی و توسعه بهداشتی کشور است.
وی با اشاره به آسیب‌های موجود در برابر زنان اظهار کرد: در بین ایرانیان بیشترین آسیب‌ها را زنان می‌بینند که خود عامل آن بوده‌اند. عمل‌های زیبایی که انجام می‌شود آسیب رسان بوده و در این رابطه می‌توان گفت یک بخش دولت مقصر بوده و در بخش دیگری خود افراد این تقصیر را دارند.
وی با تاکید بر مذموم بودن پدیده طلاق از منظر دینی اظهار کرد: نباید بگذاریم این پدیده شوم با بار منفی که دارد مذمومیت آن کاسته شود به ویژه باید عوارض طلاق را در کشور که ام القرای اسلام است برجسته کرده و در بعضی از جاها این وظیفه را بر عهده خانم‌ها بگذاریم.
هاشمی با اشاره به وضعیت اعتیاد در میان بانوان بیان کرد: خانم‌هایی که به دام اعتیاد کشیده شده‌اند بیشترین آسیب‌ها را متحمل می‌شوند این مایه تأسف بوده و باید شرایطی فراهم شود تا از پدیده نیز کاسته شود.
وزیر بهداشت با اشاره به تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: امیدواریم که با توجه به رشد اشتغال و اقتصاد زمینه‌ فراهم آید که سلامت بانوان در آن مورد توجه قرار گیرد. همچنین بخشی از آسیب‌های اجتماعی نیز کاسته شود.
وی با تشریح خدمات وزارت بهداشت در طرح تحول نظام سلامت به زنان اظهار کرد: دولت بسته‌های غذایی و حمایتی را بین افراد نیازمند توزیع و انواع ویتامین‌ها را برای خانمها معین کرده است، در طرح تحول بهداشت شبکه بهداشتی را برای بانوان راه اندازی کرده‌ایم.
هاشمی در ادامه با بیان اینکه 50 درصد زنان ایرانی بالای 30 دارای اضافه وزن هستند گفت: این مسئله یکی از مشکلات اصلی اینده که سلامت بانوان را مورد تهدید قرار می‌دهد که باید برای آن راه حلی جستجو کنیم.
وزیر بهداشت تصریح کرد: در  رابطه با سلامت زنان برنامه‌های غربالگری انجام شده است اما کافی نیست امیدواریم در حوزه بیماریهای غیر واگیر نیز بتوانیم با غربالگری این بیماریها را کنترل کنیم.
وی با اشاره به اینکه خانمها بیشتر در معرض آسیب‌های اجتماعی هستند اعلام کرد: 12 درصد از مبتلایان به ایدز در ایران را با بانوان تشکیل می‌دهند از سوی دیگر این مسئله می‌تواند آسیب رسان هم باشد.
وی با بیان اینکه در بخش سرطان نیز سرطان پستان یکی از بیماریهای شایع زنان بوده اظهار کرد: در حال حاضر 5 سرطان در میان بانوان شیوع دارد که سرطان پستان، پوست، روده بزرگ، معده و مری از جمله آنها هستند که اتفاقا به راحتی می‌توان آنها را پیشگیری کرد.
هاشمی در ادامه با اشاره به طرح انطباق اعلام کرد: در این رابطه با بتوانیم با انجام خدمات تخصصی در بیمارستانهای مربوط به بانوان آنها را مورد احترام قرار داده که در این رابطه علاوه بر احترام به شخص آنها حقوق شهروندی آنها رعایت شده و به کل مردم نیز احترام گذاشته می‌شود.
وی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم یک کار اقتصادی سوده را بیندازیم باید خیرین و یا بخش خصوصی در این حوزه سرمایه گذاری کنند چون هم سود معنوی و هم سود اقتصادی دارد.
وی افزود: افراد زیادی در جامعه پزشکی وجود دارند که حاضر هستند در این راه کمک‌های شایانی را ارائه دهند.
هاشمی در ادامه با طرح موضوع غذا و سلامت آن در کشور از سلامت آن ابراز نارضایتی کرده و تصریح کرد: باید در قالب برنامه ششم مجلس و دولت قاطعانه تصمیم‌های بازدارنده‌ای گرفته تا بتوانیم این وضعیت را بهبود بخشیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر در کشور نظارت وجود دارد اما این نظارت کافی نیست بنابراین ما نیازمند احکامی هستیم که نظارت را بازدارنده باشد  و در این راه باید اموراتی که بیش از 30 سال هیچ بازنگری در مورد آن وجود ندارد مورد نگاه دوباره قرار گیرند.
وزیر بهداشت در ادامه عنوان کرد: در حال حاضر در ارگانهای نظارتی که در حوزه غذا نظارت دارند اشکالاتی دیده می‌شود مثلا در مورد مواد پروتئینی و غذاهای گوشتی نظارت بر عهده دامپزشکی بوده این در حالی است که ناظر در کشتارگاها بوده از دامپزشکی حقوق نمی‌گیرد بلکه تامین کننده حقوق آن خود دامدار است که این مسئله طبیعتا باعث می‌شود وضعیت ما خوب نباشد.
وی با اشاره به وجود نهاد حمایتی زنان اظهار کرد: ما باید تمامی نهادها را همگرا کرده و با کاهش آسیب‌های اجتماعی و در نتیجه کاهش بیمارهای عصاب و روان بیماریها زنان را کاهش دهیم. کتمان کردن آن دردی را دوا نمی‌کند.
وزیر بهداشت با اشاره به نیاز به یک کمیته مشترک در مورد بانوان اظهار کرد: به زودی کمیته‌‌ای را بین وزارت بهداشت و معاونت زنان ریاست جمهوری تشکیل می‌دهیم و امیدواریم با اختصاص اعتباراتی به آنها از آسیب‌های بیشتر و مواردی مانند طلاق پیشگیری کنیم.

captcha