مراسم بزرگداشت شهدای منا در کربلا برگزار شد
کد خبر: 3443424
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۴

مراسم بزرگداشت شهدای منا در کربلا برگزار شد

گروه دانشگاه: روز گذشته همزمان با چهلمین روز عروج شهدای منا، مراسم بزرگداشت شهدای این فاجعه از سوی نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری، سازمان حج و زیارت و ستاد عملیات شمسا در کربلا برگزار شد .

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، مراسم بزرگداشت شهدای فاجعه منا سه‌‎شنبه 12 آبان‌ماه با حضور حجت‌الاسلام و‌المسلمین فقیهی، رییس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان، رضا همدانی نماینده ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان در عراق، مسئولان کنسولگری ایران در عراق، نمایندگانی از نهادهای ایرانی مستقر در کربلا، مدیران، روحانیون و مداحان کاروان‌های زیارتی برگزار شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین نجفی‌روحانی نماینده بعثه مقام معظم رهبری در عراق در این مراسم گفت: عرفات یک ضیافت ویژه است و وقتی غروب عرفات تمام می شود، حاجی مانند نوزادی است که تازه متولد شده و از همه گناهان پاک شده است، بعد به مشعر می رود و با شعوری که در مشعر کسب کرده ، خود را آماده جنگ با دشمن درون و برون می کند. هنگامی که برای رمی جمرات می‌روند، با قصد قربت به رمی جمرات که نماد مقابله با دشمن است می‌پردازد، ولی در حج امسال، جمع زیادی از حاجیان در حال رفتن به جمرات و مبارزه با شیطان با بی‌تدبیری آل سعود، در این مسیر مقدس، قربانی شدند.
وی با تاکید بر قصور آل سعود در این فاجعه گفت: حاجیان در آن هوای گرم، در کشور غریب، با لب تشنه و با لباس احرام به لقاء‌الله پیوستند و امیدواریم که با شهدای کربلا محشور شوند. ما این فاجعه بزرگ و عمیق را محضر حضرت بقیه‌الله، امام عصر(عج)، مقام معظم رهبری و سرپرست زائران، بازماندگان و ملت شریف ایران و مسلمانان جهان تسلیت می‌گوییم.
در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی مشاور نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت که از حاضران در حج امسال بوده است گفت: قبل از فاجعه منا، حادثه جرثقیل رخ داد که طی آن ۱۶۰ کشته و ۱۵۰۰ مجروح بر جا ماند و ۱۱ نفر از قربانیان، ایرانی بودند؛ سپس در فاجعه منا نیز هزاران نفر قربانی شدند که ۴۶۴ نفر ایرانی بودند و در شرایط رقت بار و دلخراش قربانی شدند.
وی یادآور شد: در روز فاجعه، ۵۳ کاروان برای رمی جمرات حرکت کردند اما با بسته شدن یکی از راه‌ها از یکسو و سوق دادن بعضی از حاجیان آفریقایی به خیابان ۲۰۴ از سوی دیگر، فاجعه رخ داد و چند هزار نفر شهادت گونه، خدای خویش را ملاقات کردند.
حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی با اشاره به سرکشی به کاروان‌ها بعد از فاجعه گفت: در بعضی کاروان‌ها نزدیک به ۳۰ نفر مفقودی داشتیم که شرایط بسیار بحرانی و غم انگیزی حاکم بود.
وی با بیان اینکه مجروحان فاجعه نیز از امنیت لازم برخوردار نبودند گفت: یکی از مصدومان که خودش را به بعثه رسانده بود روایت می‌کرد که وقتی در بیمارستان بستری بود، احساس می‌کرد که هر کدام از عوامل سعودی که می‌فهمید ایرانی یا شیعه است، با ناجوانمردی برخورد می‌کردند.
مشاور نماینده ولی فقیه در حج و زیارت با اشاره به جان باختن ۱۳ روحانی در این فاجعه گفت: ۱۷ نفر از مدیران و خدمت گزاران نیز در این فاجعه جان باختند و آمار قربانیان در بعضی شهرها و استان‌ها بالا بود به طوری که در شهر نیشابور ۵۰ نفر و در استان گلستان ۴۹ نفر قربانی شدند.
وی خاطر نشان کرد: آل سعود در ابتدا می‌خواستند از زیر بار مسئولیت در برابر این فاجعه شانه خالی کنند اما آنها باید جوابگوی این وضعیت باشند.

captcha