اعتبارات طرح تحصیل رایگان، جوابگوی نیاز حافظان قرآن نیست
کد خبر: 3446908
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۱
احمدی:

اعتبارات طرح تحصیل رایگان، جوابگوی نیاز حافظان قرآن نیست

گروه فعالیت‌های قرآنی: حافظ کل قرآن کریم که خود از مشمولان طرح تحصیل رایگان است، گفت: اعتبارات این طرح جوابگوی نیاز حافظان نیست، حافظ قرآن اول باید شهریه را کامل پرداخت کند و بعد، با دوندگی‌ فراوان و تأیید اوقاف و گاهی بعد از یک سال شهریه باز پرداخت شود.

حمید احمدی، قاری و حافظ کل قرآن کریم استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با اشاره به مزایای حفظ قرآن هدف از حفظ را آشنائی بیشتر با مفاهیم قرآن عنوان کرد و گفت: تقرب به ذات هستی بخش الهی و انس با قرآن اصلی‌ترین هدف حفظ قرآن است، در واقع حفظ قرآن فرصتی است که انسان در تمام امور زندگی به تعالی و پیشرفت برسد.

حفظ قرآن بهترین راه انس دائمی با خداوند است

وی مأنوس و همراه شدن دائمی با قرآن و تعمق در مفاهیم آیات را از مزایای حفظ کلام وحی برشمرد و بیان کرد: یکی از راه‌های رسیدن به آرامش روانی سخن گفتن با خدا و شنیدن سخنان او در قالب کتاب آسمانی است که انسان را در لحظه لحظه‌های زندگی به سمت سعادت دنیوى و اخروى هدایت می‌کند.

احمدی با بیان اینکه انسان به عنوان خلیفه خداوند بر روی زمین در مسیر هدایت و کمال نیازمند راهنمایی است اظهار کرد: همه نیازهای بشر در بطن آیات قرآن نهفته است و لازمه عمل به دستورات آن در لحظه لحظه زندگی نیازمند داشتن انس دائمی با قرآن است و بهترین راهکار انس دائمی نیز حفظ آیات الهی است.

حافظ کل قرآن کریم با اشاره به اثرات حفظ کلام وحی در شخصیت فرد حافظ  افزود: قطعاً حفظ قرآن از همه نظر در زندگی‌ شخصی فرد حافظ تأثیر مثبت دارد؛ فرد حافظ معمولاً به خاطر انس دائمی با قرآن و استمرار در قرائت قرآن از بعد معنوی روز به روز رشد می‌کند و نگاهش به محیط پیرامون نگاهی قرآنی است و با دنیای اطرافش نیز ارتباط بهتری برقرار می‌کند.

وی ادامه داد: از طرفی نیز به دلیل بالا رفتن سطح توقع جامعه و اطرافیان از شخص حافظ قرآن، می‌طلبد که حافظ قرآن در نوع رفتار و کردار خود دقت و صیانت داشته باشد؛ لذا به خاطر این افکار قرآنی و مراقبه‌هایی که در اجتماع از خود دارد شخصیتی در او شکل می‌گیرد که هم زمینه‌ساز ترویج فرهنگ قرآنی شده و از طرفی شأن و مقامش در جامعه و نزد خداوند نیز ارتقاء پیدا می‌کند.

نگاه مردم به حافظان قرآن قابل توجه است

احمدی در تشریح جایگاه حافظان قرآن در جامعه اظهار کرد: مرتبه و جایگاه حافظان قرآن به خصوص از حیث معنوی برکسی پوشیده نیست و در روایات ائمه معصوم(ع) نیز به کرات به حفظ قرآن سفارش شده، ضمن اینکه در صدر اسلام هم حافظان قرآن دارای مرتبه بلندی بودند و خوشبختانه امروزه نیز این جایگاه در جامعه حفظ شده و حافظان قرآن از ارزش و منزلت خوبی در بین مردم برخوردار هستند.

مشاغل غیرمرتبط حافظان قرآن تثبیت حفظ را با مشکل مواجه می‌کند

حافظ کل قرآن کریم در ادامه با اشاره به برخی مشکلات و چالش‌های پیش روی حفظ و حافظان قرآن خاطر نشان کرد: حفظ قرآن کریم موهبتی الهی است که نصیب حافظان قرآن می‌شود بنابراین حافظان قرآن باید قدر این ارزش را بدانند و از آن به خوبی نگهداری کنند؛ اما متاًسفانه به دلیل مشغله‌های شغلی غیرمرتبط با این حوزه و مشکلاتی از این قبیل امر تثبیت حفظ در حافظان قرآن دچار مشکل می‌شود و این مشکل اکثر حافظان ماست که گاهی اوقات باعث فاصله گرفتن آنها از عرصه حفظ و بعضاً ضعیف شدن محفوظاتشان می‌شود، بنابراین لازم است تا حافظان قرآن در مراتب شغلی مرتبط به کار گیری شوند.

وی همچنین با اشاره به لزوم تقویت برنامه‌های تشویقی به منظور ترویج فرهنگ قرآنی در بین نسل جوان و نوجوان ادامه داد: یکی از طرح‌های تشویقی که اخیراً در حال اجراست طرح تحصیل رایگان حافظان و قاریان قرآن در دانشگاه‌هاست که می‌توان گفت یکی از طرح‌های بسیار خوب و موهبتی برای حافظان قرآن است که متاًسفانه از جهت اجرایی دچار مشکل بوده و به درستی اجرایی نمی‌شود.

پروسه طولانی بازپرداخت شهریه مشمولان تحصیل رایگان

احمدی که خود نیز از مشمولان این طرح و از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی است با بیان اینکه اعتبارات اختصاص یافته به طرح تحصیل رایگان حافظان قرآن جوابگوی نیاز مخاطبان نیست و هزینه‌ها به موقع پرداخت نمی‌شود گفت: حافظ قرآن باید اول شهریه را به طور کامل پرداخت کند و بعد طی یک پروسه طولانی با دوندگی‌های فراوان و سپس تأئید سازمان اوقاف، شهریه بازپرداخت شود که بعضاً بیش از یک سال زمان می‌برد و این یکی از معایب این طرح است.

captcha