دفاع مقدس، سرشار از الگوهای جذاب است/ برای کودکان خود، الگوی ایرانی ـ اسلامی خلق کنیم
کد خبر: 3458542
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۴

دفاع مقدس، سرشار از الگوهای جذاب است/ برای کودکان خود، الگوی ایرانی ـ اسلامی خلق کنیم

گروه هنر: بازیگر سریال «شب دهم» گفت: هشت سال دفاع مقدس، سرشار از الگوهایی است که هر کدام از آنها می‌تواند الهام‌بخش یک فیلم یا سریال باشد.

محمود پاک‌نیت، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) بیان این‌که یک بازیگر نمی‌تواند هر رفتاری که می‌خواهد در اجتماع داشته باشد، اظهار کرد: برخی مواقع می‌شنویم که می‌گویند رفتار شخصی یک بازیگر به خودش ارتباط دارد، برای همین هر رفتاری که از وی در اجتماع سر زد به خود وی مربوط است. من با این گفته کاملا مخالف هستم، چون آنچه که بازیگر در جامعه از خود نشان می‌دهد می‌تواند الگویی باشد برای مردم جامعه، چون به هر حال مردم از بازیگران الگوبرداری می‌کنند، دلیل این تقلید این است که معتقدند آنها (بازیگران) از قشر فرهیخته جامعه هستند و از خود رفتاری نادرست نشان نمی‌دهند.

وی گفت: اینکه مردم جامعه این نوع نگاه فرهنگی را به بازیگران دارند در جای خود امری شایسته است که باید قدر آن را دانست و با دیده احترام به آن نگریست، برای همین، باید رفتار یک بازیگر سنجیده و پسندیده باشد. با این توضیح هنرمندان ما باید از امتیاز در جهت تبلیغ رفتار اسلامی و انسانی بهره برند. این اتفاق نیز زمانی رخ خواهد داد که بازیگر به رسالت خود آگاه باشد و بداند که هدفش برای ورود به عالم هنر چیست. منظور از این گفته این است که اگر فردی تنها برای شهرت و جذابیت‌های ظاهری بخواهد به سینما وارد شود آن فرد نمی‌تواند الگویی مناسب برای جامعه پیرامون خود باشد.

الگوهای ما با آموزهای اسلامی همخوان باشد

بازیگر فیلم «شب دهم» ادامه داد: برای من به عنوان بازیگری که سالهاست در عالم هنر فعالیت می‌کنم بسیار دردآور است که می‌بینم، کودکان ما الگوهایی دارند که هیچ سنخیتی با فرهنگ ملی ما ندارد. برای مثال مرد عنکبوتی، بتمن و... از این دست الگوهایی هستند که به شدت در بین کودکان ما رایج شده‌اند. این وضعیت در شرایطی است که ما در فرهنگی دینی و ملی خود قهرمانان بسیاری داریم که هم می‌تواند برای کودکان جذابیت داشته باشد هم این‌که با فرهنگی اسلامی و ایرانی همخوانی داشته باشند. این نمونه را عنوان کردم تا بدانیم تا چه حد می‌توان از سینما بهره برد تا الگوهای درست به جوانان معرفی کرد.

وی با تاکید بر اینکه رفتار ناشایانه در این حوزه (الگوسازی در سینما) نتیجه معکوس خواهد داشت، یادآور شد: باید به این مهم توجه کرد که الگوسازی نادرست هیچگاه نتیجه مطلوب را به همراه ندارد. منظور این است که در برخی مواقع می‌خواهیم به اصطلاح برای نسل جوان الگو‌سازی دینی کنیم، اما رفتاری که از آن قهرمان یا بازیگر سر می‌زند تنها به ظاهر خلاصه شده، برای همین تاثیرگذاری لازم را ندارد. برای رهایی از این معضل نیز باید در اولین قدم نیز نیروهایی تربیت شوند که علاقمند به کارهای اسلامی هستند. اتفاقی که در دهه 60 روی داد و ما دیدیم بازیگر و فیلمسازان بسیار خوبی به سینما راه یافتند که دغدغه‌شان کار دینی کردن بود.

بازیگر «سریال یوسف پیامبر(ص)» تاکید کرد: وقتی ادعا می‌کنیم که در فرهنگ اسلامی و ایرانی ما الگوهای جذاب زیاد است تنها یک ادعای بی‌اساس نیست، بلکه در واقع چنین است. برای نمونه برای کودکان و نوجوانان داستان‌هایی که در قرآن وجود دارد، می‌تواند بستر مناسب برای فیلم های سینمایی باشد یا اینکه در شاهنامه قهرمانی وجود دارد که می‌تواند هویت ایرانی ما را به جهانیان معرفی کند تنها کافی است که برای آن دغدغه و اراده لازم وجود داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: الگوهای ما تنها به گذشته مربوط نمی‌شوند، بلکه در زمان حال نیز قهرمانان بسیاری داریم که هر کدام قادرند، الگویی موفق برای تولیدات سینمایی باشد. برای نمونه به دو نمونه اشاره می‌کنم. ابتدا شهدا، جانبازان، اسرا و رزمندان ما همگی جز افرادی هستند که می‌شود از زندگی آنها برای ساخت فیلم‌های سینمایی بهره برد. بزرگانی چون فهمیده‌ها، باکری‌ها، جهان‌آراها، همت‌ها و... نمونه‌های از سرداران هشت سال دفاع مقدس هستند.

دانشگاه‌ها تربیت‌کننده نیروهای متعهد باشد

وی با بیان این‌که دانشگاه‌ها ما نیز می‌تواند محلی مناسب برای تربیت هنرمند آگاه و متعهد باشند، گفت: درست است که در دانشگاه‌های هنر به ویژه سینما باید تئوری‌های هنر هفتم آموخته شود، اما در کنار این امر می‌توان یک خود‌شناسی برای دانشجویان فراهم کرد تا به هدف و انگیزه‌های خود در عالم هنر بیشتر دقیق شوند، این روش هم نباید تنها به صورت پند و اندرز باشد، بلکه با تصویر کردن الگوهای عملی باید به خواست مورد نظر رسید. در کلامی به دانشجو نشان دهیم که کسانی که پایبند اصول و رفتاری دینی بودند چگونه در عالم هنر موفق بودند و افرادی که در این زمینه دلبستگی لازم را نداشتند، چگونه از عالم هنر حذف شدند.

پاک‌نیت در پاسخ به این سوال که وی در زندگی حرفه‌ای خود چگونه توانسته رفتاری متناسب با الگوهای اسلامی و ایرانی ارائه دهد، چنین توضیح داد: کارهایی که من در کارنامه‌ام دارم، نشان می‌دهد که دغدغه فرهنگ برایم، بالاتر از شهرت‌های زودگذر است، البته من نباید از خود بگویم، اما چون پرسیده شد بیان کردم، در ضمن در زندگی شخصی نیز طوری رفتار کردم که در جامعه از من به خوبی یاد شود. هرچند امیدوارم در آینده بتوانیم رفتاری بهتر داشته باشد، چون همیشه آدمی باید به پیشرفت و اعتلا فکر کند.

captcha