برخی کارهای فرهنگی بعثه بر زمین مانده است/ بودجه ما محدود است
کد خبر: 3461560
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۴
حجت‌الاسلام قاضی عسکر:

برخی کارهای فرهنگی بعثه بر زمین مانده است/ بودجه ما محدود است

گروه جامعه: نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه بعثه بودجه‌ای از دولت دریافت نمی‌کند، عنوان کرد: برای کارهای فرهنگی در حوزه حج و زیارت همیشه با کمبود بودجه مواجه هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در پاسخ به این سؤال که آیا بعثه برای انجام کارهای فرهنگی خود در خصوص زیارت دچار کمبود بودجه است؟ گفت: متأسفانه به دلیل اینکه بودجه‌ای از سوی دولت دریافت نمی‌کنیم طبیعی است که در بودجه‌های حاکمیتی خود دچار مشکل هستیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر ما نمی‌توانیم بودجه زیادی را از زائر برای کارهای فرهنگی دریافت کنیم چرا که هزینه حج نیز اکنون کمی بالا است و برای مردم پرداخت این هزینه‌ها کمی سخت است به همین دلیل مشکل بودجه را همیشه داریم.

حجت‌الاسلام قاضی عسکر تصریح کرد: اما اگر بودجه‌ای به کار حج اختصاص داده شود، حج و زیارت ظرفیت بسیار زیادی دارد. بیش از دو میلیون ایرانی در اربعین حسینی سال جاری حضور داشتند، در حج نیز 64 هزار نفر ایرانی شرکت می‌کنند، تعداد زائران عمره مفرده ما نیز طی سال‌های اخیر به 800 هزار نفر رسیده است، اگر این تعداد را با تعداد زائران عتبات عالیات در سال محاسبه کنیم بیش از چهار میلیون زائر فقط در حوزه خارج از کشور داریم.

هیچ کار فرهنگی در کشور تأثیرگذارتر از زیارت نیست

وی ادامه داد: مهم‌ترین کار فرهنگی که در خصوص سفرهای زیارتی می‌توان انجام داد این است که مقدمات آگاهی بخشی زائر را برای وی فراهم کنیم به نحوی که زائر بفهمد که چرا به این سفر می‌رود؛ و اگر این اتفاق بیفتد هیچ کار فرهنگی در کشور تأثیرگذارتر از زیارت نیست چون بارها از نزدیک دیده‌ام که افرادی که حتی مقید به نماز نبوده‌اند وقتی به حج آمده و تحت تأثیر جاذبه‌های معنوی حج قرار گرفته‌اند در زندگیشان کلاً تحول به وجود آمده است. بنابراین از رهگذر کارهای فرهنگی حج و زیارت می‌توانیم در کشور تحول ایجاد کنیم.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ضمن تأکید بر تحول آفرینی زیارت در مردم، عنوان کرد: تصور کنید کسی که مدیر یک شرکت است، کارمند یک اداره است، کاسب است و ... پس از زیارت متحول شود و در بازگشت زندگی خود را منطبق با اسلام قرار دهد آنوقت چه تحولی در جامعه به وجود خواهد آمد. لذا کارهای فرهنگی حج بسیار زیاد است و به خاطر اینکه بودجه‌های ما محدود است تعدادی از کارهای فرهنگی ما بر زمین مانده.

وی تصریح کرد: البته شعار ما همچنان که مقام معظم رهبری فرموده‌اند، صرفه‌جویی بوده و اجازه نداده‌ایم مسائل تشریفاتی و از این قبیل خود را نشان دهد اما علی‌رغم اینکه با رعایت صرفه‌جویی کارها را انجام می‌دهیم بسیاری از کارها زمین مانده‌است.

حجت‌الاسلام قاضی عسکر اضافه کرد: سال 70 که مسئولیتی در بعثه را پذیرفتم (ورود به بعثه مقام معظم رهبری در تهران) به تعداد انگشتان دست هم کتاب در خصوص حج نبود اما اکنون نزدیک به هزار اثر وجود‌ دارد. خود کارهای هنری میدان وسیعی دارد. تهیه فیلم‌های آموزشی و توجیهی از یک سو و به تصویر کشیدن صحنه‌های افتخار آفرین پیاده‌روی اربعین از سوی دیگر و ...کارهایی است که علی رغم کمبود بودجه انجام داده‌ایم.

ندیده‌ام موقوفه‌ای برای کارهای فرهنگی حج و زیارت وجود داشته باشد

وی در پاسخ به این سؤال که موقوفات بسیار زیادی برای امام حسین(ع) در کشور وجود دارد، آیا نمی‌توان از این موقوفات برای کارهای فرهنگی زیارت عتبات استفاده کرد، گفت: موقوفات مربوط به امام حسین(ع) مصرف خاص دارند و بیشتر برای اطعام است. من ندیده‌ام موقوفه‌ای برای کارهای فرهنگی حج و زیارت وجود داشته باشد.

قاضی عسکر در پاسخ به این سؤال که آیا مردم را به وقف‌های فرهنگی برای حج و زیارت تشویق نمی‌کنید؟ گفت: در چند سال اخیر حجاج را تشویق کردیم به جای ولیمه دادن مدرسه و مسجد بسازند که تعداد زیادی نیز ساخته شد؛ تشویق مؤثر است اما تحقق نتایج آن زمان می‌برد و ما امیدواریم مشکلات اقتصادی کشور مرتفع شود تا در بخش‌های حاکمتی از بودجه‌هایی که مربوط به مردم است استفاده نکنیم.

captcha