نگاه جمهوری اسلامی به مسئله وحدت استراتژیکی است نه تاکتیکی
کد خبر: 3462806
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۵
منوچهر متکی در نشست خبری:

نگاه جمهوری اسلامی به مسئله وحدت استراتژیکی است نه تاکتیکی

گروه سیاسی: معاون امور بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به نگاه جمهوری اسلامی به مسئله وحدت، اظهار کرد: مسئله وحدت برای جمهوری اسلامی یک مسئله استراتژیکی است نه تاکتیکی.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، منوچهر متکی، معاون امور بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی عصر امروز 5 دیماه، در آستانه برگزاری بیست و نهمین کنفرانس بین‌المللی وحدت در نشستی خبری به تشریح اهم برنامه‌های این کنفرانس پرداخت.
وی در ابتدای نشست خبری اظهار کرد: با توجه به شرایط مختلف جهان به ویژه در جهان اسلام کنفرانس بیست و نهم در تهران برگزار می‌شود. به همین دلیل کنفرانس به ارزیابی تحولات کنونی جهان اسلام اختصاص داده شده است.
معاون امور بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: شناخت مشخصه‌های شرایط کنونی امر لازمی است، برای اینکه مولفه‌های اقتدارآفرینی مسلمین و جهان اسلام را شناسایی و نیز توسعه‌ها، سناریوها و فتنه‌های که بر علیه جهان اسلام یکی بعد از دیگری در حال اجراست بشناسیم.
وی گفت: در کنفرانس وحدت چهار کمیسیون شکل خواهد گرفت که به ارزیابی شرایط جهان اسلام خواهد پرداخت که به دلیل کثرت مقالات دو کمیسیون به علل بحران‌ها و کمیسیونی به راه‌های برون رفت از بحران خواهند پرداخت.
معاون امور بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: همچنین هشت نشست شامل نشست علمای مقاومت، نشست کمیته‌ای مساعی حمیده، نشست کمیسیون احزاب حامی مقاومت در جهان اسلامی، نشست کمیسیون دانشگاهیان، نشست کمیسیون جوانان، کمیسیون زن و خانواده و نقش آنان در برون رفت از بحران‌های جاری نشست کمیسیون تجار و بازرگان در جهان اسلام، کمیسیون علوم و فناوری، می‌شود.
وی گفت: افتتاحیه کنفرانس بیست و نهم با سخنرانی دبیر کل مجمع و رئیس جمهور آغاز می‌شود و در ادامه جمعی از صاحب نظران، اندیشمندان و اساتید حاضر در کنفرانس به سخنرانی خواهند پرداخت.
معاون امور بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به ویژگی‌های کنفرانس وحدت امسال نسبت به سال‌های گذشته اظهار کرد: با استفاده از تجارب بیست و هشت کنفرانس گذشته و دستاوردهای آنها و نیز بررسی شرایط کنونی تلاش کردیم کنفرانس امسال نسبت به سالهای گذشته متفاوت باشد.
وی ادامه داد: در این کنفرانس بیش از 300 میهمان خارجی دعوت شده که 175 نفر از آنها چهره‌های جدیدی هستند که رقم قابل توجهی از آنها را روساهای دانشگاه‌ها، دانشکده‌ها و اساتید برجسته هستند؛ همچنین مقاماتی از دولت‌های کشورهای اسلامی حضور خواهند داشت که تلاش می‌کنیم در این زمینه برنامه‌های ریزی‌های جدی داشته باشیم.
معاون امور بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خاطر نشان کرد: مسئله وحدت دغدغه‌ای نیست که تنها علما و یا ملت‌های مسلمان نسبت به آن نگرانی داشته باشند بلکه دولت‌های اسلامی نیز باید نسبت به فضای جاری دغدغه و برای رفع موانع مشارکت داشته باشند.
وی با بیان اینکه هدف از برگزاری کنفرانس ایجاد نوعی جهان اسلام شمولی در سطوح مختلف جامعه است، گفت: به موازات اقشار مختلف دولت‌های اسلامی نیز باید در این دغدغه سهیم باشند.
معاون امور بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ویژگی دیگر کنفرانس بیست و نهم را تغییر نگرش به فعالیت‌های تقریبی عنوان کرد و گفت: به نظر می‌رسد اقدامات تقریبی صرفا نمی‌تواند یک توصیه و درخواست باشد بلکه یک اقدام است. به عبارت دیگر وحدت در شرایطی که جهان اسلام مشکلی نداشته باشد به صرف برگزاری کنفرانس و نشست و برخواست می‌تواند به نمایش گذاشته شود. اما در شرایطی که با هدایت دشمنان اسلام بدترین توطئه‌ها و خشنترین شیوه‌ها با اهداف چند وجهی صورت می‌گیرد نمی‌توان صرف توصیه، نصحیت و تقاضا نمی‌توان وحدت ایجاد کرد.
وی تصریح کرد: وحدت گنجینه‌ای است که برای رسیدن به آن باید اقداماتی صورت داد که در هدف گذاری‌های صورت گرفته تشکیل هسته‌های تقریبی در جهان اسلام با حضور علما، نخبگان، دانشمندان و اقشار مختلف مردم علاوه بر پایبندی برای تقریب آمادگی نیز دارند از جمله این اقدامات است.
معاون امور بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: دانشمندان و علما باید در برابر تفکرات انحرافی علمشان را احصا کنند، چرا که این مسئله وظیفه آنهاست که وقتی بدعتی بروز می‌کند علمشان را احصا کنند.
وی با بیان اینکه عمر تفکرات انحرافی و افراطی در حال فروپاشی است، افزود: کسانی که این گروه‌ها را به وجود آورده و حمایت می‌کنند، به تناقضی رسیده‌اند که نمی‌توان آن را ادامه دهند. این تناقض شامل ایجاد و حمایت از گروه‌های افراطی و تروریست و از سوی دیگر ادعا مبارزه با چنین گروه‌های است.
معاون امور بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: از سوی دیگر در کشورهایی که در معرض این بحران قرار گرفتند، عزم عمومی در سطح قوای نظامی، دولتی و مردمی صورت گرفته تا با چنین جریان‌هایی مقابله شود.
وی خاطر نشان کرد: در صورتی که در آینده نزدیک بُعد نظامی جریان‌های افراطی فروکش کند، مفهومش این نیست که کل جریان خاتمه یافته است. بلکه کار اندیشمندان و علما در بُعد فرهنگی مقابله با این فتنه آغاز خواهد شد.
معاون امور بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در مورد اقدامات مجمع تقریب برای عملیاتی کردن مسئله تقریب مذاهب گفت: در جهان اسلام اقلیت محدودی هستند که در مواجهه با جمعیت مسلمین اقدامات تکفیری و تروریستی انجام می‌دهند که این اقدامات به نام اسلام صورت می‌گیرد که قاطبه مسلمین با این رویکرد موافق نیستم.
وی افزود: از بین اکثریت امت اسلامی می‌توان هسته‌های تقریبی را شکل داد و نیز اقدام به تشکیل مجمع‌های بومی تقریب مذاهب اسلامی کرد. مجامعی که با امکانات کشورها و مساعدت مجمع می‌تواند فعالیت کند.
معاون امور بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی همچنین اظهار کرد: مهمانان سال‌های گذشته در کنفرانس اسلامی تنها شرکت‌کننده بودند و هر سال منتظر حضور در اجلاس بعدی می‌شدند، اما قرار است از امسال مجمع تقریب با مهمانان خود ارتباطش را حفظ کند و هر یک از آنها کارنامه‌ای از اقداماتشان را که در حوزه تقریب انجام داده‌اند ارائه دهند.
وی همچنین تصریح کرد: معتقدیم امروز کار آمدترین و مهمترین گفتمانی که می‌توان براساس آن دیالوگ سازنده داشت گفتمان وحدت است، بر این اصل می‌توان دریافت نگاه جمهوری اسلامی به این مسئله یک نگاه استراتژیکیست نه تاکتیکی.
خبرنگاری در مورد اقدامات مجمع تقریب در مورد آزادی شیخ زکزاکی سوالی مطرح کرد که متکی در پاسخ گفت: شیخ زکزاکی عضو شورای عالی بین‌المللی به مجمع جهانی تقریب است به همین دلیل، مجمع شدیدا نگران وضعیت جسمی ایشان است که در بیانیه‌ای این اقدام را محکوم کرده است.
وی افزود: دبیر کل مجمع در نامه‌ای به اعضا مجمع عمومی و نیز رئیس شورای عالی مجمع در نامه‌ای به اعضا خواستند که هر گونه اقدام محدودی را برای توقف اقداماتی که باعث تضییع کننده حقوق مسلمین است به کار بگیرند.
معاون امور بین الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه به حمایت‌های مراجع اعزام تقریب نسبت به برگزاری بیست و نهمین کنفرانس بین المللی وحدت اشاره کرد و گفت: در دیداراهای که با برخی از مراجع اعزام داشتیم چشم اندازهای جدید مجمع را مورد ارزیابی قرار دادند.

captcha