شهر آفتاب آماده میزبانی نمایشگاه کتاب تهران است/ اختصاص ۳۹ میلیارد ریال به «یاد یار مهربان»
کد خبر: 3463482
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۳
صلاحی عنوان کرد:

شهر آفتاب آماده میزبانی نمایشگاه کتاب تهران است/ اختصاص ۳۹ میلیارد ریال به «یاد یار مهربان»

گروه ادب: رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران از آمادگی شهر آفتاب برای میزبانی از نمایشگاه کتاب تهران خبر داد و گفت: بودجه ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومانی به نمایشگاه «یاد یار مهربان» اختصاص یافت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری محمود صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران صبح امروز 9 دی‌ماه با حضور سید مجید حسینی، مدیرعامل نشر شهر و مدیر باغ کتاب، علی اکبر توپچی، رئیس فرهنگسرای قرآن و حجت‌الاسلام حسن ناصری‌پور، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در این سازمان برگزار شد.

صلاحی در این نشست با بیان اینکه کتاب همواره دغدغه کشورمان بوده است، گفت: با توجه به اینکه ماهیت کشورمان فرهنگی است و تمدن چندین هزار ساله ایران نیز پیرامون فرهنگ و هنر شکل گرفته و مورد توجه بوده است، از این رو این سابقه تاریخی سبب جدیت در این کار شده است.

وی افزود: ما در نمایشگاه کتاب مسکو حضور داشتیم که این نمایشگاه در فضای 10 هزار متر مربعی برگزار می‌شود؛ در حالی که نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در فضای 100 هزار متر مربعی برگزار می‌شود و جمعیت زیادی در تهران و شهرستان‌ها با مشقت فراوان در این نمایشگاه شرکت می‌کنند و از سوی دیگر مقام معظم رهبری به موضوع کتاب توجه جدی داشته‌اند؛ به همین دلیل شهرداری تهران در این راستا از سال 1386 پروژه باغ کتاب را کلید زد و در حال حاضر 90 درصد از کار آن انجام شده و به عنوان نگین مجموعه فرهنگی عباس‌آباد می‌درخشد.

صلاحی ادامه داد: باغ کتاب تهران در فضای حدود 65 هزار مترمربعی آماده شده و دو هفته است که شهردار تهران تدبیر لازم را انجام داده و پیگیری امور این باغ را به سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و نشر شهر سپرده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 8 درصد از کار عمرانی باغ کتاب تهران باقیمانده است، تصریح کرد: تا پایان سال جاری امور عمرانی این باغ به پایان می‌رسد و تا آخر فروردین نیز تجهیز خواهد شد و در اردیبهشت آماده تحویل و افتتاح رسمی است و بخش‌هایی مانند فروشگاه‌های کتاب بزرگسال، کودک و نوجوان، تالار علم، گالری هنری و دیجیتال، مرکز اسناد شهرداری برای نگهداری اسناد تاریخی شهر تهران و تئاتر باغ کتاب راه‌اندازی خواهد شد.
صلاحی با اشاره به نامه وزیر ارشاد به شهردار تهران مبنی بر آماده‌سازی فضایی برای نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عنوان کرد: باغ کتاب تهران به عنوان فروشگاه بزرگ کتاب است و فضای آن نیز برای نمایشگاه کتاب کافی نیست و از سوی دیگر نیز در صورت برگزاری نمایشگاه کتاب در این مکان سبب سنگینی ترافیک شهر تهران در این منطقه خواهد شد، اما با توجه به اینکه قصد داریم فضایی را آماده کنیم تا با هر نمایشگاهی سازگار باشد؛ از این رو با تدبیر شهرداری تهران شهر آفتاب که روبروی مرقد امام خمینی(ره) قرار دارد، برای این منظور در حال آماده‌سازی است و در صورت افتتاح، به عنوان سومین نمایشگاه بزرگ جهان خواهد بود.

فاز نخست شهر آفتاب اردیبهشت افتتاح می‌شود

وی با اشاره به فضای نمایشگاهی شهر آفتاب بیان کرد: در این شهر، 70 هزار مترمربع فضای سالنی وجود دارد و فاز نخست آن اردیبهشت سال آینده افتتاح خواهد شد، همچنین 40 هزار مترمربع امکان فضاسازی با چادر نیز وجود دارد و برای نمایشگاه کتاب تهران مناسب است؛ چرا که ایستگاه متروی آن نیز در آستانه افتتاح است و در اردیبهشت‌ماه افتتاح خواهد شد.

صلاحی با اشاره به پاسخ نامه وزیر ارشاد از سوی شهردار تهران اظهار کرد: پاسخ این نامه امروز به صورت رسمی ارسال شده و طی این نامه به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر آفتاب را پیشنهاد کرده‌ایم؛ چرا که دسترسی به آن آسانتر است و از همه اتوبان‌های جنوب تهران دسترسی وجود دارد و از سوی دیگر ایستگاه متروی آن نیز راه‌اندازی می‌شود و به اندازه کافی جای پارک برای خودروها وجود دارد.

اختصاص 3 میلیارد و 900 میلیون تومان برای خریداری کتاب

وی در ادامه درباره نمایشگاه «یاد یار مهربان» گفت: نقاط ضعف و قوت این نمایشگاه بررسی شده و با پیشنهاد سیدمجید حسینی، مدیر نشر شهر بناست شکل برگزاری این نمایشگاه در سال جاری تغییر کند و دانش‌آموزان پایه هفتم و هشتم در طرح کتابخوانی و مطالعه مشارکت کنند و در این راستا این طرح 28 دی‌ماه با حضور 2 هزار معلم در برج میلاد آغاز می‌شود که این مراسم افتتاحیه به صورت توجیهی بوده تا دانش‌آموزان پایه‌های یاد شده مشارکت کنند.

صلاحی ادامه داد: در این طرح کتاب‌های مورد انتخاب دانش‌آموزان که سقف هزینه آن 18 هزار تومان است، مورد مسابقه قرار می‌گیرد و هزینه آن توسط شهرداری پرداخت خواهد شد و 10 نفر اول این مسابقه با شهردار تهران دیدار کرده و جوایز آنها نیز از سوی شهردار تهران تأمین خواهد شد، 100 نفر بعدی با یکی از معاونان شهرداری تهران دیدار داشته و نقطه نظرات خود در رابطه با کتاب را مطرح می‌کنند و جوایزشان نیز از سوی معاونان تأمین می‌شود و همچنین به دانش‌آموزان دیگر نیز امکاناتی مانند تماشای فیلم به همراه خانواده در سینماهای تهران، بلیت رایگان مترو، عضویت در کتابخانه‌ها و ... در اختیارشان قرار می‌گیرد.

وی در پایان سخنان خود درباره طرح «یاد یار مهربان» گفت: امسال 3 میلیارد و 900 میلیون تومان بودجه در اختیار نشر شهر قرار گرفته تا کتاب‌هایی را از ناشران خریداری کند و در اختیار این طرح قرار دهد.

رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنان خود درباره فعالیت‌های قرآنی این سازمان گفت: ما شاهد مسابقات قرآنی هستیم که برخی از آنها در قالب «سراج» و از سوی فرهنگسرای قرآن برگزار می‌شود، از این رو در راستای ساماندهی جلسات قرآن که در خانه‌ها، مدارس، مساجد، محلات و سازمان‌ها برگزار می‌شود، شناسنامه آنها ایجاد خواهد شد تا بتوان در راستای برگزاری کلاس‌ها و تأمین مربیان قرآن و ... آنها را حمایت کرد. ‌

علی‌اکبر توپچی، رئیس فرهنگسرای قرآن نیز در پایان گفت: ما حدود 20 هزار مخاطب در مسابقات «سراج» داریم و وجه تمایز این مسابقه با سایر مسابقات این است که شناسنامه جلسات قرآن ویژه اساتید و شرکت‌کنندگان کلاس‌های قرآنی ایجاد می‌شود که تاکنون 420 جلسه قرآنی شناسایی شده است و این مسابقات در دو مقطع مقدماتی و نهایی برگزار خواهد شد و 200 داور نیز این مسابقه را داوری می‌کنند.

وی یادآور شد: کلاس‌های قرآن در 34 فرهنگسرای شهرداری تهران به صورت رایگان برگزار می‌شود.

captcha