کمرنگ‎شدن انگیزه‎های الهی در حوزه درد است/ بدون حضور و غیاب «شیخ انصاری‎» تربیت کنید
کد خبر: 3465116
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۴
آیت‎الله‌العظمی مکارم شیرازی:

کمرنگ‎شدن انگیزه‎های الهی در حوزه درد است/ بدون حضور و غیاب «شیخ انصاری‎» تربیت کنید

گروه حوزه‎های علمیه: مفسر قرآن کریم و مرجع تقلید با انتقاد از کمرنگ شدن انگیزه‎های الهی در حوزه تاکید کرد: طلاب و فضلا باید بدون حضور و غیاب هم شرکت جدی در دروس داشته باشند، زیرا حضور و غیاب الهی وجود دارد و حوزه باید بدون حضور و غیاب افرادی مانند شیخ انصاری تربیت کند.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) آیت‎الله‌العظمی ناصر مکارم شیرازی امروز 16 دی ماه در آغاز درس خارج در مسجد اعظم در نکوهش فرد مداح در متون اسلامی گفت: فرموده‎اند که وقتی مداحین را می‎بینید خاک بر صورت آنان بپاشید و  این نهایت بیزاری از آنان است؛ مداحی ولو اینکه صفت واقعی هم باشد سبب غرور اشخاص می‎شود زیرا نقاط ضعف فرد گفته نمی‎شود و باعث غرور می شود که سرچشمه کارهای خلاف بعدی است.

وی ادامه داد: در روایت داریم که کسی که فقط کسی را مدح کند مانند این است که سر او را بریده است که متاسفانه در اطراف مراکز قدرت همیشه چنین افرادی بوده‎اند که در محاسن غلو و نقاط ضعف را می‎پوشانند و باعث می‎شوند که برخی به کارهای بد ادامه دهند و این فرد مداح نیز شریک در گناهان آن‎هاست.

وی افزود: مانند مفتیان مداحی که در برخی کشورها از جمله سعودی هستند؛ حادثه منا را گفتند قضا و قدر الهی بوده و خواستند گناهان مسئولانشان را پاک کنند یا در حادثه شهادت شیخ نمر می گویند به کتاب و سنت عمل شده است؛ این ها سبب می شود تا این حکام گمراه تر شوند و به این جنایات ادامه دهند.

آیت الله مکارم شیرازی اظهار کرد: یکی از صفات برجسته پرهیزگاران براساس خطبه متقین این است که فرمودند وقتی یکی از این افراد متقی مداحی شود از این مدحی که کرده اند می ترسد؛ از غرور و فریب و خودبرتربینی و تکبر می ترسد و می گوید من خودم را بهتر از تو می شناسم و پروردگارم نیز من را بهتر از خودم می شناسد و دعا می کند که خدایا به خاطر این حرف های این افراد مداح من را مجازات نکن و من را بالاتر از آنچه این افراد فکر می کنند قرار بده و ببخش بر من آنچه را نمی دانند یعنی سه جمله می گویند و هر سه حمله بسیار پرمعناست.

نکوهش مدح و مذمت نابجا

این مفسر قرآن تصریح کرد: یکی از خطراتی که جامعه را تهدید می کند تعاریف و مدح های نابحاست و مذمت نابجا نیز خطر است و اگر کسی خوب است جلوی خودش مدحش را نگوییم.

فرق نظام آموزشی حوزه با دیگر نظام‎ها

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نظام آموزشی حوزه عنوان کرد: یک فرقی نظام آموزشی ما با دنیا دارد؛ انگیزه ما برای درس خواندن باید انگیزه الهی باشد، جاهای دیگر حضور و غیاب می کنند و امتحان می گیرند ولی در حوزه های علمیه سابقا امتحان هم نبود و انگیزه الهی سبب حضور در درس می‎شد و همان انگیزه ما را بی نیاز از امتحان می کرد؛ این انگیزه های الهی را نگذارید در حوزه‎ها از بین برود.

وی تاکید کرد: برای ما بسیار دردناک است در درسی اول سال 70 نفر شرکت داشتند و آخر سال 25 نفر و از یکسوم کمتر شده است. طلاب باید احساس مسئولیت کنند زیرا سر سفره امام زمان نشسته اند و نباید تنبلی شود؛ مطالعه قبلی درس، حضور در درس اصل است و استفاده از نوار و ... در زمان ضرورت است.

وی ادامه داد: مطالعه و مباحثه بعد از درس باید به صورت جدی گرفته شود، نگذارید این مسایل در حوزه کمرنگ و فراموش شود اینها سرمایه های ما هست و حضور غیاب الهی وجود دارد اگر حضور و غیاب انسانی نباشد که همه رقم می توان کلاه بر سر آن گذاشت.

برای محشر باید جواب داشته باشیم

این مرجع تقلید بیان کرد: اگر در امتحان شرکت نکردید باید درس را بخوانید حوزه ها بدون امتحان هم بزر گانی مانند شیخ انصاری و علامه حلی ها و شیبخ طوسی ها را تربیت کرده است و باید چنین افرادی از حوزه ها برخیزند و این هم نمی شود مگر با مسئولیت الهی؛ روزی که ما را در عرصه محشر نگه دارند و از وظیفه طلبگی و تبلیغی و استادی سؤال کنند باید جوابی برای آنجا داشته باشیم.

قطع رابطه بی اهمیت است

این مفسر قرآن با اشاره به قطع رابطه عربستان بیان کرد: برخی وقتی می شنوند عربستان سعودی قطع رابطه کرده و چند کشور جیره خوار نیز به تبعیت از آن، فکر می کنند آسمانی بر زمین آمده است؛ هیچ مهم نیست گاهی برخی رابطه ها عیب است و قطع آن رفع عیب است.

وی اداه داد: چند مزدور هم می آیند پول بگیرند و کارهای ناموزونی انجام می دهند  افرادی که هیچ نقشی در عالم ندارند و اینها چیزی نیست که در روحیه ملت ما تاثیر بگذارد.

آیت الله مکارم افزود: امام علی (ع) فرمودند اگر در مسیر هدایت گام بر می دارید و می بینید همراهان شما کم شدند ناراحت نشوید؛ روزی می شود که همین ها با التماس برخواهند گشت اینها خواستند شیطنت کنند وقتی همه دنیا حتی غربی ها آنان را در کشتن نمر و عالمی که کارش فقط امر به معروف و نهی از منکر بوده است شماتت کردند گفتند با قطع رابطه موضوع جدیدی را راه بیندازیم تا اثر این عمل زشت را از بین ببریم.

این مرجع تقلید اظهار کرد: عده ای افراد نادان نیز ریختند و سفارت آن ها را آتش زدند که مسئولان نیز به شدت با آن برخورد کردند؛ ولی اینها خواستند آثار آن جنایت را بپوشانند ولی آثار آن پوشانده نخواهد شد به خصوص اینکه امروز پرده ها بالا رفته و باطن آنها مشخص است.

وی افزود: یک مطبوعه غربی نوشته است که عربستان سه چیز صادر می کنند یکی نفت، خرما و دیگری تروریسم؛ کانون و زادگاه نشو و نمو تروریست ها عربستان است و علما باید ریشه های فکر وهابیت را با استدلال و منطق بزنند تا افراد فریب این ها را نخورند و دروغ نگویند که ما می خواهیم حکومت اسلامی و راه پیامبر را احیا کنیم.

وی تاکید کرد: ریشه همه ناامنی ها منطقه به وهابیت عربستان بر می گردد و تا این اعتقاد را رها نکنند و به صفوف مسلمین برنگردند مشکل وجود دارد و دشمن هم به آن دامن می زند.

captcha