تغییر کاربری زمین موقوفه «عمیدی نوری» با اذن مقام معظم رهبری ممکن می‌شود
کد خبر: 3467007
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۶
حافظی اعلام کرد:

تغییر کاربری زمین موقوفه «عمیدی نوری» با اذن مقام معظم رهبری ممکن می‌شود

گروه سلامت: رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران درخصوص اتفاقات رخ داده در مراسم کلنگ احداث بیمارستان موقوفه سوانح و سوختگی عمیدی، گفت: مدیریت شهری تقبل کرده زمین دیگری به احداث بیمارستان در مناطق شمالی شهر اختصاص یابد، لذا به گردش درآمدن زمین وقفی با اذن ولی فقیه قابل انجام است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا)، رحمت الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در خصوص تصمیماتی که پس از اعتراض‌های مردمی به ساخت و احداث بیمارستان در زمینه موقوفه مرحوم عمیدی نوری از سوی مدیریت شهری و وزارت بهداشت گرفته شده است، تصریح کرد: قرار بود در این زمین که در خیابان ملک، کوچه 8 متری یوسفیان به مساحت 5200 متر قرار دارد ساختمان بیمارستان سوانح و سوختگی ساخته شود اما به دلیل اینکه این زمین دیوار به دیوار منازل مسکونی است، در نتیجه فضای مناسبی برای احداث نیست.
وی با اشاره به بازدیدش از موقعیت این زمین، خاطرنشان کرد: این زمین از نظر استانداردها به هیچ وجه قابلیت احداث بیمارستان ندارد و نمی‌توانیم در این زمین که دیوار به دیوار واحدهای مسکونی است بیمارستانی با این اهمیت احداث کنیم.
حافظی با تاکید بر اینکه ‌احداث بیمارستان در وسط منطقه مسکونی شود به علت تردد مردم و آلودگی هوا تهدیدی برای سلامتی بیماران به وجود می‌آورد، افزود: موقعیت بیمارستان می‌تواند تهدیدی برای مردم محل و هم سلامت بیماران باشد. از همین رو ضروری است که بیمارستان فضای مناسبی در اطراف خود داشته باشد که الزامات خاص خودش را می‌طلبد.
رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با یادآوری اینکه در کشور حدود 870 تخت سوختگی وجود دارد که تنها 100 تخت آن مجهوز به سیستم آی سی یو است، تاکید کرد: براساس استانداردها باید شارژ تخت‌های سوانح و سوختگی به 2هزار تخت برسد که 400 تخت آن مجهز به سیستم ‌ آی سی یو باشد.
وی با اشارره به اینکه ‌در زمینه درمان سوانح و سوختگی دچار کمبود 1200 تخت هستیم، یکی از اولویت‌های اصلی نظام سلامت را تامین تخت‌های سوختگی دانست، خاطرنشان کرد: برای حل این مشکل مدیریت شهری اعم از شهرداری و شورای شهر آمادگی خود را اعلام کرده است و به واسطه آن قرار شده تا با مشارکت وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی یکی از مناطق شهر تهران که مورد تائید کارشناسان نیز هست و ترجیحا در یکی از نقاط شمالی تهران قرار دارد، پس از تائید کارشناسان فنی به احداث بیمارستان تخصیص یابد.
حافظی از مسئولان سازمان اوقاف نیز خواست تا اجازه دهند که این زمین مسیرش را طی کند و تغییر کاربری دهد و تبدیل به بافت مسکونی شود و درآمد حاصل از فروش این زمین صرف احداث بیمارستان مورد نظر در نقطه دیگری از شهر شود.
وی موقوفه بودن زمین را نیز مشکل و مانعی ندانست و گفت: صرفا با توجه اینکه مردم اظهار نارضایتی کردند و ناراحت بودند، برای احترام به نظر مردم عملیات کلنگ زنی متوقف شد. هرچند که نظر کارشناسی نیز حاکی از آن است که این زمین مکان مناسبی برای احداث بیمارستان سوانح و سوختگی نیست.
حافظی با اشاره به اینکه برای ساخت این بیمارستان خیرین اعلام آمادگی کرده‌اند و زمین جدید نیز تامین می‌شود، خاطرنشان کرد: تلفنی با وزیر بهداشت صحبت کردم و اعلام آمادگی مدیریت شهری را به ایشان گفته‌ام. در واقع از جانب مدیریت شهری اعلام شده است که در این مسیر همکاری‌های لازم انجام می‌شود و مشکلی وجود ندارد. به نظر می‌آید تنها مسیر برای اینکه وقف را خارج کنید گردش کاری است که باید انجام شود.
رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر اعلام کرد: به گردش درآمدن زمین وقفی با اذن ولی فقیه قابل انجام است و اگر توضیحات کامل داده شود که زمین به دلیل استقرار در دل واحدهای مسکونی قابلیت ساخت بیمارستان را ندارد، با اذن مقام معظم رهبری این زمین تغییر کاربری خواهد داد.
گفتنی است مرتضی طلایی نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در تذکر پیش از دستور دویست و بیست و ششمین جلسه شورا در تشریح رخدادهای مراسم کلنگ زنی بیمارستان سوانح و سوختگی شهر تهران تصریح کرد: هفته جاری به مراسم کلنگ زنی بیمارستان سوانح و سوختگی در منطقه 7 رفتیم که وقتی به آنجا مراجعه کردیم با اعتراض چند نفر از اهالی مواجه شدیم.

طلایی ادامه داد: پس از اعتراض های مردمی ، وزیر بهداشت از من خواست به دلیل اینکه عضو مجمع خیرین بیماران سوانح و سوختگی هستم، پرونده را پیگیری کنم. البته باید بگویم که هیچ ارتباطی بین این زمین و رویدادهای رخ داده خلاف آنچه که در رسانه‌ها بازتاب بیرونی داشته است، وجود ندارد.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: از ۵۰ سال قبل زمین «عمیدی نوری» ازسوی مالک برای احداث بیمارستان وقف شده است. از رئیس سازمان اوقاف پرسیدم آیا این زمین امکان تبدیل به احسنت دارد که گفتند خیر. زیرا وقف ساخت بیمارستان شده است و از حدود یک سال و نیم پیش نیز بنابر توافق‌های بین اوقاف و دانشگاه شهید بهشتی پرونده ساخت به کمیسیون ماده 5 رفته و برگه‌های عوارض نیز در سال 93 پرداخت شده است.
وی افزود: ساخت این بیمارستان و روند وقف هیچ ارتباطی به شهرداری ندارد و قرار شده است سه نفر از بین اهالی محل به اضافه نماینده اوقاف، شهرداری، بنده و دانشگاه شهید بهشتی جلسه مشترکی برگزار کنیم و نتایج آن اعلام خواهد شد.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
فریدونی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۴/۱۰/۲۳ - ۱۳:۴۴
0
0
معنای ولایت مطلقه فقیه که برخی آن را غلط تفسیر کرده اند همین است که ولی فقیه بر اساس اختیاری که رسول خدا و ائمه علیهم السلام ،یعنی تشریع کنندگان احکام دین، در مدیریت جامعه به ایشان داده اند در مواقع لازم و ضروری مصالح مسلمین اختیار دارد که در خصوص اجرای احکام اسلامی از جمله همین موقوفات تصمیم گیری کند. تصمیماتی که ممکن است ظاهرا خلاف احکام شرعی محسوب شود اما باطن آن عین هدف شارع مقدس است
captcha