اعتدال محور سلامت معنوی در اسلام است
کد خبر: 3467456
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۶
آیت‎الله فاضل لنکرانی:

اعتدال محور سلامت معنوی در اسلام است

گروه حوزه‌های علمیه: آیت‎الله فاضل لنکرانی در همایش سلامت معنوی بر لزوم اعتدال‌محوری در رفتار و خانواده در جامعه اسلامی تاکید کرد و گفت: اعتدال نفس، مهم‌ترین موضوع و هدف علم اخلاق است و انسان تا زمانی که به این اعتدال نرسد نمی‎تواند سلامت را درک کند.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) آیت‏‌الله محمد جواد فاضل لنکرانی پیش از ظهر امروز 24 دی در همایش سلامت معنوی در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: دین مهم‌ترین عامل سلامت و سعادت انسان است.

وی افزود: اعتدال نفس، مهم‌ترین موضوع و هدف علم اخلاق است و علمای اخلاق نیز به دنبال تعدیل قوای نفسانی و روحانی انسان هستند تا انسان به زندگی سلامت برسد.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان کرد: تا زمانی که انسان به تعادل نرسد نمی‎تواند سلامت نفس را دریابد و انسان تا زمانی که به این اعتدال نرسد نمی‎تواند سلامت را درک کند.

وی گفت: اگر بخواهیم سلامت معنوی را در خانواده‌ها محقق کنیم، باید آنها را به دین‌شناسی و دین داری متوجه کنیم اما متأسفانه هر روز از این مسئله فاصله می‎گیریم.

فاضل لنکرانی اظهارکرد: رسانه‎های ما در کشور مباحثی را مطرح می‎کنند ولی متاسفانه التزام به دین در زندگی خانوادگی متوقف شده است و کمتر به این مسئله توجه می‎شود و باید اعتراف کرد که این مسئله در رسانه‌های ما سیر نزولی پیدا کرده است.
وی افزود: مجموعه دین را باید با هم شناخت و با هم درک کرد؛ یکی از این مسایل مهم، احترام به والدین در کنار اعتقاد و ایمان به خدا است که باید این روایات و آیات را محور قرار داد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان کرد: در روایات ما بیان شده است که مسیر همه بندگان خدا، به سوی خدا و دلیل این مسئله نیز به دلیل والدین است؛ این همه تأکید خدا در خصوص والدین حکمت عظیمی دارد که اگر این والدین از مسیر زندگی خارج شوند مسیر انسان به سوی خدا منحرف می‎شود، دقیقا همان چیزی که امروز غرب به آن دچار شده است.

وی گفت: امروزه اکثر جوانان ما نسبت به مسئله حقوق والدین واقف نیستند و این عدم آگاهی به حقوق والدین باعث ایجاد شکاف‌های بسیاری در خانواده‎ها می‎شود.

فاضل لنکرانی اظهار کرد: دین، ما را به اطاعت از والدین فرمان داده است و رضای آنها را در راستای رضایت الهی قرار داده است که در اینجا نیز قید شرعیت و دین والدین بیان نشده است.

وی افزود: دین‌آموزی در خانواده‎ها بسیار مهم است و این وظیفه به عنوان یک وظیفه اصیل به عهده والدین است و اگر دین به جوانان و اهالی خانواده تزریق نشود این دین قطعا در بین اعضای خانواده محقق نخواهد شد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان کرد: متأسفانه امروزه اعتقادیات و اخلاقیات و آداب خود را از برنامه‎‌های موبایلی می‎گیرند و مکالمه بین والدین قطع شده است؛ غرب در کنار این پیشرفت‌ها استفاده‎های خوبی می‎کنند ولی متاسفانه فقط بحران آن برای ماست.

وی گفت: مسئولان نظام ما باید برای مسئله بحران خانواده فکر اساسی کنند؛ متأسفانه امروز از خطر اصلی که امروز مردم و جوانان ما را در بر گرفته است غافلیم و باید از خطراتی که ممکن است سال‌های بعد گریبانگیر ما شود جلوگیری کنیم.

فاضل لنکرانی اظهار کرد: مسئله سلامت معنوی برای کشور کم‌اهمیت‎تر از مسئله هسته‎ای و مسایل اقتصادی نیست؛ باید در خانواده‎های ما شجره طیبه ایجاد شود؛ ارتباط بین اولاد و والدین باید منطقی باشد و این ارتباط دقیق است که این شجره طیبه را شکل می‌دهد.

وی افزود: صله رحمی که اسلام این قدر به این مسئله اهمیت داده است به این جهت است که باید ریشه‎های دینی ما در خانواده‎ها حفظ شود؛ فرزندان ما باید در این بدنه الگوگیری کنند و به وظایف خود آشنا شوند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان کرد: اختلاط غیرشرعی که متاسفانه امروز در خانواده‎ها توسعه یافته است از مسائلی است که اسلام به‌شدت با آن مخالفت کرده است.

وی گفت: کتاب «العشرة در اصول کافی» معارف بسیاری در زمینه سلامت معنوی بیان کرده است؛ در این کتاب مبانی سلامت معنوی فردی و اجتماعی بیان شده است؛ این اصل در روایات ما بیان شده است که مردم باید با هم ارتباط داشته باشند ولی این ارتباطات یک اصول خاص و تام را طلب می‎‌کند.

captcha