آغاز ایام‌الله دهه فجر/ دیدار اعضای دبیرخانه شورای عالی امنیت با رهبر انقلاب/ گفت‌وگوی زنده تلویزیونی رئیس‌جمهور
کد خبر: 3472717
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۲
مهمترین رویدادهای سیاسی هفته/

آغاز ایام‌الله دهه فجر/ دیدار اعضای دبیرخانه شورای عالی امنیت با رهبر انقلاب/ گفت‌وگوی زنده تلویزیونی رئیس‌جمهور

گروه سیاسی: آغاز ایام‌الله دهه فجر، دیدار اعضای دبیرخانه شورای عالی امنیت با رهبر انقلاب، سفر وزیر خارجه آلمان به ایران، حضور رهبر معظم انقلاب در مرقد مطهر امام(ره) و گفت‌وگوی زنده تلویزیونی رئیس جمهور با مردم از جمله مهم‎ترین رویدادهای سیاسی در هفته‌ای که گذشت بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) مهم‌‎ترین رویدادهای سیاسی در هفته‌ای که گذشت به شرح ذیل است:

حضور رهبر معظم انقلاب در مرقد مطهر امام راحل

رهبر معظم انقلاب در آستانه ایام الله دهه فجر و سالروز ورود شکوهمند امام خمین(ره) به میهن اسلامی، صبح روز شنبه با حضور در مرقد مطهر امام راحل، ضمن قرائت فاتحه، یاد بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی را گرامی داشتند.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین با حضور بر مزار شهدای هفتم تیر و گلزار شهدای بهشت زهرا، برای ارواح طیبه شهدا، علو درجات را مسئلت کردند.

فرصت‌های ایران در دوره پسابرجام از نگاه ظریف

محمدجواد ظریف روز شنبه در نشست فرصت های ایران پس از برجام که با حضور احزاب، تشکل های سیاسی، صنفی، اقلیت های دینی، سازمان های مردم نهاد و اصحاب رسانه برگزار شد، اظهار کرد: اگر بخواهیم در مورد شرایط حال کشور و آنچه به نام شرایط پسابرجام و شرایط پساتحریم برای کشور حاصل شده صحبت کنیم، از چند منظر می توانیم در این زمینه گفت و گو کنیم.

وی افزود: یک منظر این است که از طریق برجام و مذاکرات هسته ای از چه وضعیتی جلوگیری شد؛ چهره ای از ایران در جهان به غلط و دروغ به عنوان تهدید علیه صلح و امنیت بین المللی ترسیم شده بود که در قالب این تصویرسازی ناهنجار هر گونه اقدام علیه جمهوری اسلامی ایران را می توانستند توجیه کنند.

وی ادامه داد: هر سال نخست وزیر منفور رژیم صهیونیستی به آمریکا و سازمان ملل سفر می کرد و با دست پری از تحریم های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران بازمی گشت.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: تحریم ها که در زمان شروع مذاکرات هسته ای در مردادماه سال 1392 به حدی رسیده بود که براساس مصوبه جدید مجلس نمایندگان آمریکا که هیچ گاه اجرایی نشد فروش نفت ایران را در فاصله کوتاهی به صفر می رساند و اختیارات رئیس جمهور برای لغو تحریم ها را نیز از او می گرفت. همین اختیاراتی که برای برجام استفاده شد؛ یعنی به واقع دست رئیس جمهور آمریکا را نیز برای توافق با ایران می بست.

ظریف افزود: اگر مذاکرات نمی شد و اگر به برجام نمی رسیدیم این شرایط برای ایران پیش بینی و طراحی شده بود.

وی خاطرنشان کرد: به نظر من آنچه رژیم صهیونیستی و متاسفانه برخی از کشورهای منطقه از آن نگرانند این است که این وضعیت به وجود آمد.

وزیر امور خارجه گفت: یکی از دستاوردهای مذاکرات هسته ای این بود که این روند را متوقف کرد و توانستیم یک مرحله جدیدی را شروع کنیم که در ابتدا به کاهش تحریم ها و در نهایت به از بین رفتن تحریم ها منجر شد.

وزیر امور خارجه گفت: الان زمان آن نیست که با هم بر سر میزان پیروزی در برجام بحث کنیم. حتما مذاکرات هسته ای یک روند توافق بود. هر روند توافق، متضمن بده و بستان است، مگر اینکه یک طرف تسلیم شود که تسلیم نیز در تاریخ هیچ گاه پایدار نخواهد بود .

ظریف افزود: ما معتقدیم با مجموعه شرایط در این بده و بستان سیاسی، کشور ما ضرر نکرد اما امروز این بده و بستان تمام شده و وقت استفاده از ستاده های ما است نه وقت تکرار داده.

وزیر امور خارجه خطاب به منتقدان دولت گفت: شما معتقدید ما در برجام از 100، 10 گرفته ایم. ممکن است بنده معتقد باشم که از 100، 80 گرفته ایم و یکی دیگر ممکن است معتقد باشد که از 100، 95 گرفته ایم که هیچ اشکالی ندارد؛ اگر از 95 استفاده نکنیم و به جای اینکه بخواهیم استفاده کنیم وارد دعوا شویم نتیجه این خواهد شد که ما از برجام هیچ منفعتی نخواهیم برد.

وی ادامه داد: یعنی در واقع وقت ما به دعوای داخلی خواهد گذشت و به تخطئه یکدیگر می پردازیم.

وزیر امور خارجه گفت: من خجالت می کشم که برای یک سفر رسمی که رئیس جمهور ما در فرانسه انجام داد بالاترین تشریفات را دولت فرانسه برگزار کرد اما برخی دوستان برای تخطئه و به خاطر اینکه اهداف دیگری را دنبال می کنند می گویند رئیس جمهور را وزیر خارجه تحویل گرفت.

ظریف خطاب به این تخطئه کنندگان افزود: شما نگاه بکنید و سابقه را نگاه کنید و نگویید یک حرکت غیرعادی بوده است. ببینید وقتی نخست وزیر هند و آقای پوتین به فرانسه رفت چطور آنها را تحویل گرفته اند.

وی ادامه داد: مگر ما خودمان در مراسم استقبال رسمی قبل از مراسم استقبال در کاخ ، رئیس جمهور به پیشواز کسی می رود؟ کشورها پروتکل مشخص دارند و در فرانسه ما چندین نوع سفر داریم . سفر رئیس جمهور سفر رسمی بود و در سفر رسمی بالاترین تشریفات برای رئیس جمهور ما انجام شد. چرا بی جهت عزت مردم ما را به حقارت تبدیل می کنید.

وی ادامه داد: مردم ما عزیزند و دنیا مردم ما را پذیرفته است. بالاترین فردی که در سفر رسمی از یک مقام خارجی استقبال کرده ، وزیر امور خارجه فرانسه بوده و در مورد ما نیز چنین انجام شده که این فقط برای قدرت های برتر دنیا انجام می شود؛ چرا بی جهت این را به کام مردم تلخ می کنید.

وزیر امور خارجه گفت: امروز زمان بهره برداری از شرایط جدید جهانی است و زمان آن است که ما به دنیا اعلام کنیم این مردم عزتمند و قدرتمند هستند و با عزت و قدرت خودشان توانسته اند شرایط ویژه ای را ایجاد کنند و به یمن رهبری و مقاومت مردم، از این شرایط بهترین استفاده را خواهند کرد.

ظریف ادامه داد: اما از یک نگاه دیگر هم می توانیم به برجام نگاه کنیم و آن نگاه فرصت هایی است که برای ما ایجاد کرده و ارتباط مستقیمی با همان نگاه قبلی دارد که اگر مذاکرات هسته ای نمی شد و برجام به نتیجه نمی رسید چه اتفاقی می افتاد.

وی افزود: اگر مقداری به آن نگاه قبلی تاکید کنیم، آنچه تلاش های بدخواهان جمهوری اسلامی رقم زده بود ایجاد یک فضای روانی بین المللی بود حتی بیش از این که مقررات مصوب شورای امنیت یا مقرراتی که توسط حتی آمریکا به عنوان محدودیت علیه ایران تصویب شده و بر ایران موثر باشد.

ظریف گفت: فضایی که این شرایط ایجاد کرده بود، موثر بود که ما می توانیم از آن به عنوان فضای ایران هراسی یا فضای هزینه مند کردن ارتباط با ایران نام بریم.

وزیر امور خارجه ادامه داد: نمی خواهم وارد جزئیات برجام شوم که چه امکاناتی را برای کشور فراهم کرده است. برجام برنامه هسته ای ایران را که می گفتند غیر قانونی است نه تنها قانونی کرد که کشورها را موظف کرد با ایران در حوزه هسته ای همکاری کنند. برجام این امکان را فراهم کرد آنچه را که به عنوان اتهامات برنامه نظامی هسته ای علیه ایران مطرح بود ، یک گزارش آژانس آن را رد کند که حتی اگر گزارش را هم قبول نداشته باشیم اما این موضوع را ثابت می کند که ایران هیچ گاه حتی یک گرم مواد هسته ای را به سمت فعالیت های غیر صلح آمیز منحرف نکرده است.

ظریف گفت: چنین نتیجه گیری توسط آژانس در بستر سیاسی قبل از برجام ناممکن بود؛ گرچه واقعیت را گفته است. نتیجه گیری در آن قسمت که هیچ چیزی را منحرف نکرده است. این، در بستر سیاسی قبل از برجام ناممکن بود.

وی افزود: برجام این امکان را برای ما فراهم کرد که از همکاری بین المللی در حوزه هسته ای بهره مند شویم و تمام تحریم ها برداشته شود و همه اینها دستاوردهای بزرگی بود اما دستاورد بزرگ آن این بود که فضا را شکست و فضای هزینه مند بودن ارتباط با ایران، با برجام شکسته شد.

ظریف ادامه داد: یک بار دیگر به دنیا ثابت کردیم که روی حرفمان می ایستیم و اگر تعهدی کردیم آن را انجام می دهیم. هیچ کس در دنیا پیش بینی نمی کرد که اجرای برجام تا دی ماه به نتیجه برسد همه فکر می کردند لااقل تا فروردین و اردیبشهت سال آینده اجرایی نخواهد شد.

وی گفت: در داخل هم خیلی ها نگران بودند اگر ما همه تعهدات خود را در تمام مراحل انجام و به آژانس اجازه دهیم اقداماتش را انجام دهد آیا واقعا پرونده پی ام دی بسته می شود که بسته شد،. نگران بودند اگر اقداماتمان را انجام دهیم آمریکا واقعا تحریم ها را برمی دارد که عملا و علنا برداشته شد و اتحادیه اروپا تحریم ها را برداشت.

ظریف افزود: آن طرف هم نگران بود که آیا واقعا ایران به تعهدات خود عمل می کند، یعنی فضای عدم اعتماد متقابل بین ما و طرف متقابل حتی اجرای برجام را هم نامحتمل می دید اما فضایی که ایجاد شد فضای پسابرجام و پسا تحریم، نگرانی از کار با ایران را تا حد قابل توجهی پایان داد.

وی اظهار داشت: این را می گویم که وظیفه خودمان را بفهمیم که از این پس، چه کار باید انجام دهیم، چون مقداری دست آنهاست و مقدار بیشتر دست خود ماست و آنچه تا حالا انجام شد به دلیل همین مردم است که انجام شد؛ اگر مردم ثابت نکرده بودند تحریم نمی تواند به نتایج مورد نظر آنها برسد حتما مذاکرات هسته ای نه شکل می گرفت و نه به نتیجه می رسید.

وزیر امور خارجه افزود: از این به بعد ما هستیم که تعیین می کنیم؛ این در حد یک فضا باقی می ماند که همواره شکننده است، با یک حرکت و اتفاق ناگوار فضا می شکند، با یک ضد حمله از طرف مخالفان اگر برجام و فضا را نهادینه نکرده باشید می تواند موانع و مشکلاتی ایجاد کند که خدای ناکرده مجددا شرایط قبلی را بازسازی یا تلاش کنند شرایط قبلی را لااقل تا حدی برگردانند.

ظریف اظهار داشت: برای این که بشود از این فضا استفاده کرد نیاز به چند اقدام هماهنگ ملی داریم؛ اول از همه باید بفهمیم که مخالفان ما به دنبال چه هستند که ما نه تنها آن را تقویت نکنیم بلکه با آن مخالفت کنیم.

وی ادامه داد: اگر بپذیریم که قبل از برجام آنچه مانع همکاری با ایران می شد یک فضای نگرانی از همکاری بود باید بدانیم که بیشترین کاری که مخالفان ما می خواهند آن را انجام دهند این است که آن فضا را حفظ کنند و به دنیا بگویند که کار با ایران کماکان هزینه دارد و قابل اعتماد نیست، تمام حرکاتی که در کنگره آمریکا انجام می شود برای این است که به بنگاه های اقتصادی و فعالان اقتصادی دنیا بگویند که شما باید نگران باشید.

وزیر امور خارجه به نامه 'کاتن' سناتور آمریکایی اشاره کرد و افزود: کاتن دلش نسوخته به همراه 47 سناتور دیگر نامه بنویسد که به ما اعلام کند به دولت ما اعتماد نکنید؛ این کار را کرد برای این که به دیگر کشورها پیغام دهد کار با ایران قابل اعتماد نیست برای این که ما برخواهیم گشت و روابط را به هم خواهیم زد.

وی افزود: کسانی که به دنبال ایجاد وحشت از ایران هستند، به دنبال این هستند که بگویند سرمایه گذاری در این کشور آینده ندارد؛ اگر بخواهیم به شرایط رشد هشت درصدی در برنامه ششم که دستور مقام معظم رهبری است برسیم نیاز به سرمایه گذاری خارجی است و این امر تنها در محیط آرام و نه در محیطی که دشمنان می خواهند به عنوان محیط پرتنش یاد کنند، شکل می گیرد.

ظریف گفت: لذا ضرورت اول این است که بفهمیم چه فضایی را طرف مقابل می خواسته ایجاد کند که تاحدودی هم توفیق پیدا کرده و تلاش دارد به هر قیمتی آن را بازسازی کند، در برابر بازسازی آن فضا ما نه تنها ایستادگی کنیم که اقدام متقابل انجام دهیم.

وی اظهار داشت: فضای ایران به لطف خدا و به برکت حضور مردم در صحنه و رهبر معظم انقلاب فضای آرام ، قابل اعتماد، مطمئن و امن برای سرمایه گذاری است و خلاف آن را به دنیا القاء نکنیم و نگوییم کدام آدم عاقلی در ایران سرمایه گذاری می کند؛ اتفاقا هر کسی کمترین عقلی در سر دارد در ایران سرمایه گذاری می کند.

ظریف گفت: پریروز آقای ترامپ نامزد حزب جمهوری خواه اعلام می کند چرا تمام قراردادها را ایرباس باید با ایران ببندد و بویینگ کجاست؛ این کشور ماست، کسی که به شدت با برجام مخالف است اینقدر می فهمد که ایران امن ترین محیط برای سرمایه گذاری است و نگران عقب افتادن سرمایه گذران آمریکایی است. اگر دشمنان ما این واقعیت را فهمیده اند چرا خودمان خلافش را انجام دهیم؟

وی افزود: اگر می خواهیم از فضای ایجاد شده پسابرجام و از زحمتی که کشیده شده، که این ملت کشیده اند، با تحمل و مقاومت، شهدای هسته ای و همه ایستادگی در برابر فشارهای خارجی، زحمت ایستادگی، بزرگمردی و رادمردی مردم را پاسخ دهیم باید این فضا را تقویت کنیم و اگر می خواهیم از این شرایط استفاده کنیم باید به آن چه رهبر معظم انقلاب به عنوان شعار سال که همدلی و همزبانی دولت و ملت نامگذاری کردند به این شعار وفادار باشیم.

وی در ادامه گفت: این شرایط را امروز می توانیم از 10 به 100 تبدیل کنیم و یا 100 به صفر و منهای صفر تبدیل کنیم. بنابراین اگر ما با ابتکار عمل کنیم و با استفاده از فرصت های خودمان کار را بدست بگیریم ما هستیم که نفوذ می کنیم و اگر ما استفاده نکردیم یقینا طرف مقابل استفاده می کند؛ در آن زمان است که نفوذ شکل می گیرد.

ظریف گفت: به عبارت دیگر می خواهم باز هم روی این موضوع تاکید کنم که تحریم و پساتحریم یک فضا است و زمان آن است که از این فضا بهترین بهره برداری را داشته باشیم و دنیا هم آمادگی دارد.

وزیر امورخارجه با بیان این که در هر توافق و تبادل اقتصادی منافع دو طرف مطرح خواهد بود، افزود: نباید از این که طرف مقابل هم از این تبادل استفاده کند ناراحت شویم چرا که معلوم است که باید استفاده کند. کدام آدم عاقلی می آید در کشوری سرمایه گذاری کند که برایش منفعت نداشته باشد.

رییس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: منفعت طرف مقابل از سرمایه گذاری در ایران عامل پایداری این رابطه است نه عامل خطر. اگر طرف مقابل از سرمایه گذاری در ایران منفعتی نداشته باشد این دوام و استمراری نخواهد داشت. حتما ما باید نشان دهیم که سرمایه گذاری در ایران منفعت دارد.

تجدید میثاق رئیس جمهوری و اعضای دولت با آرمان‌های امام راحل

رئیس جمهوری و اعضای دولت تدبیر و امید روز یکشنبه در آستانه ایام الله دهه فجر با حضور در مرقد مطهر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی با آرمان های امام راحل تجدید میثاق کردند.

دکتر روحانی پس از آیین تجدید میثاق با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در حرم مطهر امام راحل اظهار کرد: روز ورود امام (ره) بعد از سال ها تبعید در ترکیه، نجف، پاریس به ایران روز به یادماندنی در تاریخ این کشور بود. 12، 22 بهمن و دهه فجر بخشی از تاریخ این سرزمین است که به عنوان بیان هویت این ملت و این تاریخ می تواند باشد.

روحانی ادامه داد: همواره در میان همه ملت ها مقاطعی از تاریخ، شخصیت های استثنایی هویت آن ملت را ساخته اند. هم دهه فجر، 12 بهمن و 22 بهمن این چنین است و هم امام بزرگوار راحلمان و رهبر و بینانگذار جمهوری اسلامی یک شخصیت استثنایی در تاریخ این سرزمین بود.

وی با بیان این که راه و اصول امام همواره برای ما راهگشا و راهنما خواهد بود، اضافه کرد: شجاعت و ایستادگی امام(ره) در برابر استبداد و قدرت های بزرگ و استعمار، شهامت و شجاعت امام در بازنگری و تغییر، در جنگ و مقاومت، در صلح و اجرای شرایط جدید پس از جنگ در کشور، همه آنها برای ما درس آموز بود.

رئیس دولت یازدهم تاکید کرد: البته امروز هم رهبری شجاع و مدبر همان مسیر و راه را ادامه می دهد و ما دیدیم فتوای سیاسی ایشان بر حق الناس بودن رای مردم و فتوای سیاسی ایشان در نرمش قهرمانانه تا چه حد در ایجاد شرایط نوین در کشور راهگشا و تاثیرگذار بود.

روحانی افزود: قدرت ایمان و دین که در آن مقطع از دیدگاه شرق و غرب، قدرت به حساب نمی آمد و فکر می کردند دوران دین برای همیشه سپری شده است، امام قدرت ایمان و دین را به رخ جهانیان کشاند و نشان داد چگونه قادر است انقلاب بزرگ را به ثمر برساند و چگونه با قدرت دین و ایمان می توان تخت استبداد و استعمار را در این جامعه و سرزمین سرنگون کرد.

وی اضافه کرد: اساس راه امام بازگشت عزت به این کشور بود. انقلاب امام و انقلاب اسلامی همان آزادی، استقلال و جمهوری اسلامی است. آزادی نه به معنای هرج و مرج بلکه به معنای آزادی در بیان، تصمیم، انتخابات و آزادی برای اداره کشور و استقلال نه به معنای انزوا که به معنای نهی استیلای دیگران است که ما نه بیگانه پرستیم و نه بیگانه ستیز؛ نه انزوا را می پذیریم و نه هضم در جامعه غربی را قبول می کنیم.

رئیس جمهوری گفت: امام از روز اول به ما یاد داد که دین و دین سالاری در کنار مردم سالاری هست و خواهد بود.

روحانی ادامه داد: شعار مردم استقلال، آزادی، حکومت اسلامی بود و امام حکومت اسلامی را در همان ایام پیروزی انقلاب در پاریس به جمهوری اسلامی تفسیر کرد و گفتند که حکومت ما جمهوری اسلامی است و از آن روز، شعار مردم به استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی ایران تبدیل شد.

وی اظهارداشت: امام از روز اول به خوبی برای ما تبیین کرد که بقای نظام در صورتی امکانپذیر است که مردم پشتیبان این نظام باشند و اداره کشور با رای مردم باشد.

رئیس دولت یازدهم یادآور شد: امام خود در بیانی دیگر فرمود که پایگاه ملی داشته باشید، کاری کنید که دل مردم را به دست آورید و با پشتیبانی مردم می توانید این نظام را حفظ کنید. امام صریح به ما گفت که جمهوری اسلامی ایران با رای مردم بوده و رئیس جمهوری و رئیس مجلس با رای مردم بوده و همه امور به دست مردم است.

روحانی ادامه داد: این جمله امام برای ما روشن می کند که پایه این نظام در چارچوب احکام، مقررات اسلامی و رای و نظر مردم است.

رئیس دولت یازدهم در ادامه سخنان خود گفت: امسال خوشبختانه ایام پیروزی انقلاب و دهه فجر از یک سو با پیروزی مردم با منطق و استدلال در برابر 6 قدرت جهان مقارن شد و پایان یافتن تحریم ها و از بین رفتن زنجیرهای فشار و تحریم نا به جا نسبت به این کشور، همگام شد.

روحانی اظهار کرد: امسال ایام پیروزی انقلاب همچنین همراه و همزمان شد با احترام بیشتر جهانیان نسبت به ملت ایران و از طرف دیگر مقارن با ایام پیش روی دو انتخابات بسیار مهم است.

روحانی گفت: این ایام مبارک را به ملت بزرگ ایران، رهبر معظم انقلاب و بیت مکرم حضرت امام (ره) تبریک می گویم. بیت امام (ره) در نهضت، انقلاب اسلامی، پیروزی انقلاب و پس از آن در استقرار این نظام زحمت های بسیاری کشید، بار مسئولیت سنگینی بر دوش گرفت و عزیزان بسیاری را در این راه تقدیم کرد.

وی تاکید کرد: احترام به امام(ره) احترام به راه، اصول و بیت امام(ره) است. این ایام مبارک را به این بیت مکرم بویژه یادگار عزیز، عالم، دانشمند و فرهیخته امام (ره)، حضرت حجت السلام و المسلمین سید حسن خمینی تبریک می گویم.

رئیس جمهوری اضافه کرد: افکار، راه و اصول امام (ره) یک مجموعه است، نباید بخشی را گرفت و بخشی را فراموش کرد. از سخنان امام نباید بعنوان ابزار جناحی و گروهی استفاده کرد، باید همه روزهای یک درخت طیبه مثمر ثمر برای ملت را دید. مرتب، تصویر زمستانی درخت را نشان دادن به حق نیست. این درخت بهار و تابستان هم دارد و بر شاخزار پر میوه آن باید توجه کرد.

روحانی تصریح کرد: همه باید تابع مجموعه خط امام (ره) نه تنها با زبان که با عمل باشیم.

رئیس دولت تدبیر و امید اظهار داشت: از ملت بزرگ و عزیز ایران درخواست می کنم همچون هر سال و بیش از سال های قبل در راهپیمایی 22 بهمن حضور یابند. 22 بهمن روز آزادی ملت، روز استقلال، روز امام (ره)، روز پایان ظلمت و تاریکی و روز نور است. ان شاءالله در سراسر کشور، مرد و زن و پیر و جوان در راهپیمایی شرکت خواهیم کرد و به جهانیان خواهیم گفت که ما همچنان پیرو امام(ره) هستیم و باقی خواهیم ماند.

اعطای نشان فتح به فرماندهان نیروی دریایی سپاه از سوی رهبر معظم انقلاب

فرمانده معظم کل قوا روز یکشنبه به فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و چهار تن از فرماندهان این نیرو که در جریان توقیف شناور آمریکایی اقدام کرده بودند، نشان فتح اعطا کردند.

فرمانده کل قوا همچنین با تشویق درجه و ارشدیت به سایر فرماندهان و کارکنان مربوط به این عملیات حسب درخواست ستاد کل نیروهای مسلح موافقت کردند.

تعیین مصادیق مشاغل حساس از سوی مجلس شورای اسلامی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه مواد 3 و 6 طرح نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس را تصویب کردند.

براساس ماده 3 این طرح که با 119 رای موافق، 19 رای مخالف، 5 رای ممتنع از 203 نماینده حاضر تصویب شد، وزارت اطلاعات موظف است نظر مستند خود و دیگر مراجع اطلاعاتی و انتظامی از جمله سازمان اطلاعات سپاه را حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ وصول استعلام که در صورت نیاز به استمهال به مدت یک ماه دیگر تمدید می شود با هماهنگی دستگاه ذیربط به صورت مکتوب اعلام کند. در صورت عدم پاسخگویی در مدت زمان تعیین شده نظر وزارت اطلاعات مثبت تلقی می شود.

چنانچه به دلیل تایید وزارت اطلاعات یا عدم پاسخگویی آن در موعد مقرر فرد مورد استعلام به شغل حساس منصوب شود و پس از آن عدم صلاحیت وی برابر قانون توسط وزارت متبوع یا سازمان اطلاعات سپاه احراز و به وزارت اطلاعات اعلام شود، سوابق ارجاعی مربوطه توسط این وزارتخانه ارزیابی و در صورت صحت مدارک، صلاحیت انتصاب مذکور کان لم یکن می شود.

وزیر اطلاعات مکلف است ضمن اعلام نظر مجدد، فرد خاطی وزارتخانه متبوع خود را حسب مورد به هیات های رسیدگی به تخلفات اداری معرفی کند.

نمایندگان همچنین ماده 6 این طرح را با 124 رای موافق، 13 رای مخالف، 4 رای ممتنع از 198 نماینده حاضر مصوب کردند که براساس آن معاونان،مشاوران رئیس جمهور و قائم مقامان، معاونان و مشاوران وزرا، روسا و مدیران عامل، مدیران کل و هم ترازان آنها در وزارتخانه ها، سازمان ها و شرکت های دولتی، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و دستگاه هایی که شمول قانون در آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است از قبیل شرکت ملی نفت ایران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بانک ها و بیمه های دولتی و کلیه مدیران سیاسی و قضایی کشور اعم از سفرا، استانداران، کارداران، رایزن ها، فرمانداران بخشداران، شهرداران، روسا و معاونان و مدیران کل و هم ترازان آنها در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی دولتی از مصادیق مشاغل حساس و مشمول مقررات این قانون است.

تجلیل نمایندگان از دلاورمردان نیروی دریایی سپاه

هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز دوشنبه از دلاورمردان نیروی دریایی سپاه که در عملیاتی متجاوزان امریکایی را دستگیر کردند، تشکر و قدردانی کرد.

سردار فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه، پیش از این مراسم در سخنانی اظهار کرد: فیلم‌های بسیار زیادی از چگونگی دستگیری متجاوزان آمریکایی به آب های ایران داریم و اگر آمریکا خباثت کند فیلم‌های جدیدی را منتشر می‌کنیم.

فزود: این چهارمین باری بود که نیروهای آمریکایی و انگلیسی توسط نیروهای دریایی سپاه دستگیر شدند.

وی ادامه داد: باید بدانیم تنها کشوری که بدون هیچ واهمه درآب های سرزمینی خود اعمال قانون می کند، ایران است که از آن جمله می توان به توقیف یک کشتی انگلیسی توسط این نیروها پس از رای دادگاهی در آمریکا اشاره کرد.

فرمانده نیروی دریایی سپاه تاکید کرد که این نیرو تا پای جان در دفاع از سرزمین خود ایستاده اند و این اتفاق زمانی رخ داد که غربی ها می خواستند در زمان اجرای برجام خباثت کنند و این کار از صفر تا 100 آن بدون برنامه ریزی انجام شد و کاری خدایی بود.

وی با بیان این که آمریکایی ها گفته اند پس از انتشار فیلم های سربازان آمریکایی در زمان دستگیری ناراحت شده اند، اظهار داشت: درباره این اقدام چندین فیلم وجود دارد و اگر خباثت های آمریکایی ها ادامه یابد این فیلم ها را منتشر می کنیم اما ما دوست نداریم که این کار صورت بگیرد.

وی همچنین گفت: اطلاعات زیادی از لپ تاپ و تلفن همراه آنها استخراج کرده ایم و اگر خباثت کنند قطعا آنها را منتشر خواهیم کرد.

سردار فدوی با بیان این که سربازان این نیرو به قدرت خداوند باور دارند و به آن اتصال پیدا کرده اند، خاطرنشان کرد: حتی اگر شهید شویم به پای انقلاب ایستاده ایم و دشمنی بدتر از آمریکایی ها وجود ندارد اما متاسفانه برخی در خارج و در داخل به دنبال منتفی کردن دشمنی با آمریکا بوده و می خواهند که کشور کوچکی مانند عربستان را جایگزین آمریکا کنند که این کار بسیار خطرناک و غلطی است.

وی ادامه داد: تمام دشمنی هایی که با ایران صورت می گیرد پشت سر آن آمریکاست و باید مواظب باشیم که شیطانک ها جایگزین شیطان بزرگ نشوند که این کار، کار نمایندگان مجلس است و باید جلوی آن گرفته شود.

برگزاری آیین ملی گرامیداشت سالروز ورود امام خمینی(ره) به میهن

آیین گرامیداشت سی و هفتمین سالروز ورود تاریخی حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی به وطن روز دوشنبه با حضور آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، بیت امام (ره)، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و برخی از مسئولان عالی رتبه لشکری و کشوری برگزار شد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در این مراسم با بیان اینکه هر آنچه که داریم از امام(ره) داریم، گفت:همه باید خود را به امام(ره) و بیت امام(ره) بدهکار بدانیم اما متاسفانه بدهکارها هدیه خوبی به بیت امام(ره) در مقدمه انتخابات ندادند.

وی ادامه داد: صلاحیت شخصیتی که شبیه به جدش امام (ره) است را تایید نکردند. شما صلاحیت خود را از کجا آوردید؟ چه کسی به شما اجازه داده قضاوت کنید ؟ چه کسی تریبون نماز جمعه و صدا و سیما را به شما داده است؟

وی تصریح کرد: اگر امام، نهضت امام و اراده عمومی مردم نبود هیچ کدام این ها نیز نبودند . هدیه بدی به بیت امام(ره) در زمانی که باید همه به هم تبریک بگوییم دادند که ان شاءالله خداوند از شما بگذرد و شما را ببخشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: باید بگذارید مردم به هر که می خواهند رای دهند. من که قدرتی ندارم که فشار بیاورم که در مورد تایید صلاحیت ها تجدیدنظر شود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی به مساله غدیرخم اشاره کرد و اظهار کرد: این حکم خدا بود که پیامبر (ص) حضرت علی (ع) را برگزید ولی قبل از وفاتشان به حضرت توصیه کردند که حکومت حق تو است ولی ممکن است شرایطی شکل بگیرد که مردم نخواهند، در این صورت اگر نخواستند کار را به خودشان واگذار کن.

وی خاطرنشان کرد: هیچ کسی از حضرت علی (ع) محق‌تر نیست، اگر مردم نخواستند کسی نمی تواند باشد و این اصل روشن اجتماعی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین به مسئله رد صلاحیت‌ها اشاره کرد و افزود: البته من هم عقیده دارم که نمی شود 12 هزار نفر با هم رقابت کنند اما راهش این است که از قبل قانونی بگذاریم و نه در جهت سیاسی بلکه در جهت واقعی صلاحیت ها را مشخص کنیم.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: این که مردم اسم بنویسند و بگوییم نمی توانیم احراز کنیم، معلوم است که چند نفر نمی توانند پرونده چند هزار نفری را بررسی کنند.

وی اضافه کرد: بگذاریم مردم انتخاب کنند، افکار عمومی کمتر اشتباه می کند و اگر اشتباه کنند خودشان جبران خواهند کرد اما اگر انتخاب را به آنها تحمیل کنیم، شرارت و چیزی همچون آن پیش می آید.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین به دستیابی کشور به نقطه تعادلی در منطقه در دوران پسابرجام اشاره کرد و گفت: امیدوارم این نقطه تعادلی که توسط تیم مذاکره کننده هسته ای و هدایت ها و شجاعت آقای روحانی و همچنین حمایت های رهبر معظم انقلاب بدست آمده است، به سرانجام درستی برسد.

هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خود اظهارداشت: عامل اصلی پیروزی انقلاب اسلامی لطف خدا در نزدیک کردن دل های مردم به یکدیگر بود که به جز اقلیتی که منافعشان در وجود رژیم سابق بود، اکثریت مردم خواهان انقلاب بودند و لطف خدا دل های مردم را به یکدیگر نزدیک کرد.

وی ادامه داد: مردم با وحدت به خیابان ها آمدند و این مساله در سراسر کشور بود و حتی در روستاها هم شاهد راهپیمایی هایی توسط مردم بودیم و در بسیاری از اوقات برخوردهایی صورت می گرفت و مردم قربانی می دادند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: تا زمانی که به مردم با وحدت به خیابان نیامدند ما نتوانستیم از شر رژیم بسیار خشن و آلوده پهلوی رهایی یابیم.

آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: در آن زمان زندان ها پر از زندانی بود و این مردم بودند که انقلاب کردند. البته مقدمات آن را امام خمینی(ره) فراهم کرد و تحت شرایط رهبری امام، روحانیت، دانشگاه و بازار و همه اقشار مردم انقلاب کردند.

وی ادامه داد: مردم پس از انقلاب اسلامی دچار مشکلاتی شدند که به خاطر تفرقه بود؛ با وجود آنکه در زندان ها و پیش از انقلاب در یک نقطه در دل هایمان وحدت داشتیم اما پس از انقلاب تفرقه هایی ایجاد شد، آن مصائب، ترورها و گروهک ها برسر انقلاب آمد و سپس هم که جنگ شد. ما نباید این مساله را فراموش کنیم و اگر زمانی تفرقه ها عمیق شود نباید انتظار دوام انقلاب و حتی ایران را داشته باشیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: متاسفانه در 10 سال گذشته دچار تفرقه ای شدیم که موجب تفاوت های بسیاری شده است، افراد و حتی برخی از روحانیونی که دستی در انقلاب نداشتند در بوجود آمدن این تفرقه ها نقش داشتند و کار به اختلاف واقعی کشیده شده است.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: دوران سختی بود و ما شاهد تحریم های شدیدی بودیم و در شرایطی که نفت در اوج قیمت خود بود، ما نمی دانیم پول آن نفت کجا است و صرف چه اموری شده است؟ آن زمان وضعیتمان را در سطح بین الملل نیز دیدیم.

هاشمی رفسنجانی اظهارداشت: دوباره زمینه وحدت فراهم شده و اکثریت جامعه راه درست را پیدا کرده اند و فهمیدند راه گذشته غلط بوده است و به همان راه درست سابق بازگشتیم؛ اما در این دوران هم همان اقلیتی که در ابتدای انقلاب بودند باز سنگ اندازی می کنند؛ هرچند که نهادهای پرقدرت دست به حمایت از آنها می زنند ولی اکثریت مردم از آنها حمایت نمی کنند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی همچنین به موضوع توافق هسته ای اشاره کرد و گفت: ناظران جهانی تصور نمی کردند ایران در برابر 6 کشور که 90 درصد قدرت جهانی را پشت سر خود دارند، بتوانند به موفقیت دست یابند.

وی افزود: در برابر آنها یک تیم مذاکره کننده قرار داشت که حرف حق میزد و حربه ای هم پشت سر خود نداشت و این کشورها در برابر این افراد تسلیم شدند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: آنها می گفتند ما می خواهیم از حقمان استفاده کنیم و به آنها گفتند ما در دوران جنگ طعم استفاده از سلاح شیمیایی علیه خود را چشیده ایم اما مقابله به مثل نکرده ایم، می توانستیم بمب اتم بسازیم ولی نساختیم. در این شرایط و با وجود آن که تیم های مذاکره کننده آن ها افرادی بسیار قوی و توانمند بودند، آنها در برابر سخنان ما قانع شدند و دیدند ایران راست می گوید و سندی برای اثبات آن اتهام ها علیه ما نداشتند.

هاشمی رفسنجانی اضافه کرد: البته در کنار این سخن حق آن ها، واقعیت های دیگری را هم دیدند و متوجه شدند که انزوای ایران به بحرانی تر شدن وضعیت منطقه می انجامد و این انزوا می توانست شرایط امروز سوریه را به سایر کشورهای منطقه تسری دهد اما آنها متوجه شدند ایران می تواند با استفاده از توانایی ها و امکاناتش نقطه تعادلی برای منطقه باشد.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به نقش ایران در منطقه و تحولات آن گفت: حضور ایران در منطقه و در مسایل مربوط به منطقه می تواند کارساز باشد و ما اگر در مذاکرات سوریه و افغانستان نباشیم کار به جایی نمی رسد.

وی همچنین به سفر اخیر رئیس جمهوری به ایتالیا و فرانسه و دستاوردهای این سفر اشاره کرد و افزود: اکنون هم آن اقلیت ابتدای انقلاب فعالیت بسیاری می کنند و همواره مزاحم بوده و هستند؛ آقای روحانی به اروپا رفته اند و سفرشان آن همه دستاورد داشته است ولی این گروه در حال سم پاشی است و می گویند برجام برای تاریخ نتیجه داشت در حالی که نمی دانند قرارداد چیست.

برگزاری نشست سران قوا

نشست سران سه قوه با حضور حجت الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران ، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی و آیت الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه، روز دوشنبه به میزبانی دولت برگزار شد.

رئیس جمهوری پس از این نشست در گفت‌و‌گو با خبرنگاران گفت: در این جلسه سران قوا راجع به مسایل مهم کشور بحث و تبادل نظر داشتند و این در جهت هماهنگی سه قوه برای پیشرفت امور کشور، کارساز و مهم است.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه در جلسه امروز سران سه قوه در رابطه با فضای پسابرجام و سفر اخیر به دو کشور اروپایی و همچنین اقداماتی که باید برای پیشرفت کشور در شرایط جدید انجام شود گفت وگو و تبادل نظر داشتند، اظهار داشت: رسیدن به پیشرفت تنها در سایه هماهنگی و همدلی سه قوه امکان پذیر است و همه قوا باید دست به دست هم دهند تا از فضای پسا برجام به نفع مردم ، کشور و اشتغال جوانان بهره برداری کنیم.

رئیس جمهوری همچنین به گفت و گو در رابطه با انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در جلسه سران سه قوه اشاره کرد و گفت: آنچه امروز رهبری معظم انقلاب و ملت ایران می خواهند برگزاری انتخاباتی شکوهمند در کشور است ، بنابر این چگونگی برگزاری انتخاباتی پرشور ، سالم و رقابتی، بخشی از گفت وگوی سران قوا بود و مطمئناً ملت ایران با حضور پرشور خود در انتخابات یک حرکت رو به جلو در زمینه سیاسی و اجتماعی در کشور را رقم خواهند زد.

گفت‌وگوی زنده تلویزیونی رئیس جمهور با مردم

دکتر روحانی روز سه‌شنبه به طور زنده با مردم گفت و گوی تلویزیونی کرد.

رئیس جمهور در این برنامه پس از تبریک فرارسیدن ایام‌الله دهه فجر گفت: یکی از اهدافی که از ابتدای دولت یازدهم آن را دنبال می کردم به عنوان یک وظیفه بزرگ، نشان دادن چهره واقعی این ملت بزرگ بود، نسبت به این ملت در سالیان گذشته بسیار ظلم شده بود؛ صهیونیست ها، مستکبران جهان یک چهره خشنی و غیر واقعی از مردم ایران، چهره مخوف برای کشورهای منطقه ترسیم کرده بودند و یک ایران هراسی واقعی را در دنیا به وجود آورده بودند، یکی از اهداف این بود که چهره واقعی مردم را به جهانیان معرفی کنیم.

رییس جمهوری گفت: یکی از اهداف این بود که ما چهره واقعی مردم را به جهانیان معرفی کنیم، مردم ایران مردم بسیار با فرهنگی هستند، ملتی با اخلاق، مدارا و تحمل بالا هستند.

وی افزود: انقلاب ما تنها انقلابی است که بدون جنگ خیابانی و بدون خونریزی به پیروزی رسید. کدام ملت است که گل را در تفنگ های افرادی بگذارد که به آن ها تیراندازی می کردند.

رییس جمهوری اضافه کرد: مردم ایران گل را جواب گلوله انتخاب کردند و همان انتخاب بود که توانست همه را جذب کند، مخالفین آن انقلاب هم جذب انقلاب و مردم شدند.

روحانی افزود: امروز این چهره واقعی مردم نشان داد که ملتی اهل منطق و مدارا هستند و تهدیدی برای کسی نیستند، می توانند ثبات برای خود و منطقه باشند.

وی اضافه کرد: این از اهدافی بود که ما امروز شاهد آن هستیم، دنیا به گونه ای دیگری امروز به ملت ایران نگاه می کند و چهره واقعی مردم ایران در جهان آشکار شده است و این یکی از موفقیت های ملت بزرگ ایران و دولتی است که در خدمت مردم بوده است.

در ادامه مجری از رییس جمهوری پرسید: بعد از اجرایی شدن برجام ما به بسیاری از اهدافی که در برجام مدنظر بود دست یافتیم. شما بیان کردید که یکی از اهداف، رفع ایران هراسی بود، دیگر اهداف چه بود؟

رییس جمهوری پاسخ داد: همه تلاش ها برای این بود که آن حصاری که بدخواهان دور کشور به وجود آورده بودند از بین برود؛ خیلی وقت ها بود که دشمنان این ملت می خواستند دیگران را برای فشار به ملت ایران همراه کنند ولی ناموفق بودند.

رییس جمهوری گفت: یکی از اهداف مهم ما در برجام این بود که مردم در رفاه بیشتر قرار بگیرند و رفاه و معیشت بهتر مردم یکی از اهداف مهم ما بود؛ درست است که در برجام به دنبال آن بودیم که قطعنامه ها لغو شود و حقوق هسته ای ما به رسمیت شناخته شود اما یکی از اهداف اصلی این بود که تحریم های ظالمانه برداشته شود و مردم بتوانند به راحتی فعالیت کنند.

وی اضافه کرد: امروز اشتیاق دنیا را برای تعامل با ایران مشاهده می کنید، این همه شرکت ها، کارآفرینان، مدیران اقتصادی از سراسر جهان به ایران می آیند و ما کاملا این را می بینیم که دنیا احساس می کند در ایران هم ثبات و هم مردم خوب و با فرهنگ و هم جوانان تحصیلکرده است و هم انرژی وجود دارد و هم جایگاه استراتژیک ایران است که همه دست به دست هم داده و امروز این اشتیاق را برای آمدن به این کشور و فعالیت در کشور به وجود آورده است.

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه تکیه بودجه سال آینده به نفت حدود 25 درصد است، گفت: گاهی حوادثی پیش می آید که وادار به مستقل بودن می شوید، به عنوان مثال در جنگ ابزارهای بسیاری ساختیم، آن شرایط ما را وادار به ساخت سریع و به کار گرفتن تمام توان کرد.

روحانی تاکید کرد: از جمله برنامه ها و سیاست های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب این است که قدم به قدم از تکیه به نفت و حتی از خام فروشی نفت هم فاصله بگیریم.

وی اظهار داشت: بنابراین، این جز برنامه های ما بود، اما این فشار (کاهش قیمت نفت) باعث شد تسریع شود برای همین می گویم فشار کاهش قیمت نفت علاوه بر اینکه تهدید بود فرصت هم بود.

روحانی با اشاره کاهش غیر قابل پیش بینی قیمت نفت از 120 دلار به زیر 30 دلار، تصریح کرد: باید این اراده در دولت و ملت باشد، اگر قیمت نفت بالا هم رفت اتکا ما به نفت کاهش یابد.

روحانی تاکید کرد: اساس برنامه این است که نمی خواهیم نگاه به غرب داشته باشیم، ما باید از همه کشورها استفاده کنیم، ما باید در مقابل آنهایی که می خواهند با ما کار کنند انتخابگر باشیم، ما از مزیت همه کشورها باید استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: آسیا برای ما بسیار مهم است و کشورهای بسیار مهمی در این قاره وجود دارد، لذا دیدید در سفر رئیس جمهور چین یک قرارداد بلند مدت 25 ساله اتخاذ کردیم و تصمیمات مهمی در این سفر گرفته شد، در سفر رئیس جمهور روسیه نیز تصمیمات مهمی برای روابط دوجانبه و منطقه گرفته شد، در سفر به اروپا هم تصمیمات بسیار مهم اتخاذ کردیم.

رئیس دولت یازدهم توضیح داد: اما تفاوت این تصمیمات با گذشته این است، در گذشته اینگونه بود که کالا را بخریم، وارد کنیم و نفت را بفروشیم اما امروز مبنای ما این است سرمایه خارجی وارد ایران شود و ما با این سرمایه در تولید برای اشتغال جوانان و تصرف بازارهای خارجی شراکت کنیم.

روحانی به مثالی اشاره کرد و گفت: خودرو یک صنعت بسیار مهم و اشتغال آفرین است و هم برای حمل و نقل مردم رفع ضرورت می کند، در مساله خودرو باید به کلاس جهانی برسیم و صادرات خودرو هم داشته باشیم، بنابراین در قراردادها و سفر اخیر به ویژه فرانسه مبنا این است آنها سرمایه بیاورند، خودرو در کلاس بالا در کشور ما تولید شود و حداقل 30 درصد این خودرو صادر شود.

روحانی یادآور شد: ما قبلا پول نفت را می دادیم و سال های قبل شرایط ما به شکلی بود که هواپیماهای دست دوم با قیمت بالا با پول نفت خریداری می شد ولی امروز برای خرید هواپیما یک دلار پول نفت نمی دهیم.

وی تصریح کرد: پس هواپیما وارد کشور ما می شود و اینجا با حمل مسافر بخشی از درآمد خود را به عنوان اجاره آن هواپیما پرداخت می کند و ظرف 8 سال با پرداخت اجاره بها که بابت قیمت هواپیماها محسوب می شود، سپس ما مالک هواپیما می شویم.

رئیس دولت تدبیر و امید افزود: بنابراین بحث این نیست که ما پول نفت بدهیم و هواپیما بخریم ، بحث این است که هواپیما بیاید و اشتغال برای ما ایجاد کند. شما می دانید که در سال گذشته میلادی مردم ایران حدود 5 میلیارد دلار پول بلیط هواپیما به شرکت های خارجی داده اند و بیشتر به همین کشورهای جنوبی و غربی ما داده اند.

روحانی خاطر نشان کرد: روزی بود که در منطقه از نظر حمل و نقل هوایی اول بودیم، چرا امروز نباید اول باشیم و چرا مردم کشور ما باید با پروازهای دیگر برای اینکه به شرق یا غرب بروند، بلیط بخرند؟

وی تصریح کرد: چرا در ایام حج باید بخش بزرگی از حمل و نقل حاجیان ما از طریق پروازهای خارجی انجام شود و این کار بسیار بزرگی است. البته با این هواپیما مسافر و توریست هم به کشور منتقل می کنیم.

رئیس جمهوری افزود: امروز از برجام عبور کرده ایم و به نظر من از تحریم هم عبور کرده ایم. دیگر امروز بحث ها باید در مسیر سازندگی و آینده کشور قرار گیرد. اشکال ندارد که نقد و انتقاد شود. باید برای بهتر شدن کشور از کارهایی که دولت انجام می دهد، انتقاد سازنده شود.

روحانی با بیان این که امروز روز کوشش عمومی ما برای ساختن کشور است، اظهار داشت: آن تعامل سازنده که من از روز اول به عنوان شعار قرار دادم دقیقا تعامل جهان برای ساختن ایران است.البته اینگونه نیست که بخش اقتصاد ما فقط با تعامل با خارج درست شود، این حداکثر 40 درصد است و 60 درصد به داخل مربوط می شود.

وی با اشاره به اینکه نباید دوستان خود را فراموش کنیم ، افزود: به کشورهایی که در روز سختی به ما کمک کردند از جمله برخی کشورهای منطقه آسیایی، این جزء مردانگی ایرانیان است که روابطمان را حفظ کنیم و نباید گذشته را از یاد ببریم.

رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: نگاه ما بیشتر به آینده و فرصت های پیش رو است و اگر چه برخی خوب رفتار نکردند ولی امروز اگر آماده همکاری باشند و گذشته را جبران کنند، همکاری خواهیم داشت .

روحانی در پاسخ به اینکه برخی کشورها در زمینه مذاکرات هسته ای کارشکنی کردند چه برنامه ای با این کشورها خواهید داشت؟ گفت: ما با همسایگان خود البته خصوصا کشورهای اسلامی که در کنار ما هستند، تنش را دوست نداریم. البته رفتارهای بسیار بدی با ما کردند ، رفتارهایی که در آن نه منطق یا حسن همجواری و همسایگی ، نه برادری و مسلمان بودن و نه سوابق تاریخی بین دو کشور مورد توجه قرار نگرفت و ناپختگی هایی توسط برخی کشورها مشاهده کردیم.

وی ادامه داد: ولی اگر روزی تنبه پیدا کردند و از تنش آفرینی در منطقه دست بردارند و گذشته را جبران کنند، ملت ایران ملتی است که این گذشت را دارد که دیگران اگر خطایی کردند و به دنبال جبران بودند خطای آنان را گذشت کند .

روحانی افزود: البته اگر این کشورها به این اقدامات ادامه دهند به ضرر خودشان است و اگر در موردی لازم باشد برخورد قاطع خواهیم کرد چراکه دوستی یک طرفه و مهر یک طرفه امکان پذیر نیست و اگر کشوری بخواهد به منافع ملی ما ضرر برساند جواب خواهیم داد .

وی با بیان اینکه این پاسخ قاطع خواهد بود و اگر لازم باشد تنبیه خواهند شد ، افزود: امیدواریم این اقدامات به آنجا نرسد و کشورهای منطقه مصالح را در نظر بگیرند چرا که ایران دنبال این نیست که قدرت فائقه منطقه باشد.

رئیس جمهوری اظهارداشت: ما به دنبال منطقه سرفراز هستم. البته قدرت منطقه ای هستیم ولی هدف منطقه قدرتمند و صلح وثبات در همه کشورها است. باید تلاش کنیم کشورها توسعه پیدا کنند بویژه کشورهای مسلمانان منطقه؛ اما می بینیم وضع مردم عراق، سوریه و یمن چگونه است .

روحانی در ادامه گفت و گوی زنده تلویزیونی خود در خصوص مسایل سوریه و عراق در توصیه به کشورهایی که در این زمینه اهتمام جدی نمی کنند و کارشکنی می کنند اظهار کرد: در هر کشوری از کشورهای منطقه، عراق یا سوریه، هدف ما این است که به مردم کمک کنیم بتوانند از این مشکلاتی که در برابر تروریست ها دارند خارج شوند، مبارزه با تروریسم را یکی از ضرورت های ثبات منطقه می دانیم.

وی ادامه داد: متاسفانه کشورهایی هستند که نادانسته یا دانسته به تروریست ها کمک می کنند، ما دلمان می خواهد که تمامیت ارضی همه کشورهای منطقه ما حفظ شود و تجزیه ای در این کشورها رخ ندهد و ما آینده کشورها را به عهده خود مردم آن کشور می دانیم اما برای این که با تروریست ها مبارزه کنند، برای این که با معارضان خودشان صلح کنند و برای آتش بس آماده کمک هستیم و به همین دلیل هم در مذاکرات ما حضور فعال داریم و مخصوصا این که آینده سوریه و حل مسایل این کشور را در مسیر مذاکرات سیاسی می بینیم یعنی با قدرت نظامی مساله سوریه به نهایت نخواهد رسید، در نهایت باید از طریق سیاسی بتوانیم مسایل را حل کنیم و در این راه در کنار مردم سوریه بودیم و خواهیم بود.

مجری در ادامه از رییس جمهوری پرسید: لیستی ارائه شده از سوی آن کشورهایی تنش آفرین که شما اشاره کردید که تروریست ها(تروریست های کت شلوار پوش) قرار است پای میز مذاکرات ایران باشند، در لیست معارضان و مخالفان دولت سوریه تروریستی وارد شده اند؟

رییس جمهوری پاسخ داد: اختلافی که هم اکنون وجود دارد این است که معارضه کیست؟ و تروریست ها چه کسانی هستند، نسبت به برخی از گروه ها اتفاق نظر وجود دارد که این افراد تروریست هستند، برخی از گروه ها هستند که برخی از کشورها آنان را تروریست می دانند و واقعا هم تروریست هستند، جرو القاعده بودند و برخی دیگر متاسفانه آن ها را تروریست نمی دانند.

وی افزود: این موضوع یکی از مشکلاتی است که باید حل و فصل شود.

رییس جمهوری در پاسخ به سوالی درباره انتخابات و مشارکت حداکثری مردم گفت: هفتم اسفند روز بسیار مهمی است و ان شاءالله برگی زرین در تاریخ کشور ما خواهد بود، برای نخستین بار است که انتخابات دو مجلس در یک روز برگزار می شود، البته پیش از این سابقه برگزاری دو انتخابات در یک روز را داشته ایم اما فکر می کنم برگزاری انتخابات دو مجلس در یک روز، برای نخستین بار است.

روحانی اضافه کرد: مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی برای کشور ما بسیار مهم است، مردم ما رسالت سنگینی بر دوش دارند، دولت در زمینه مسوولیتی که تا اینجا در بحث انتخابات بر دوش داشته است، به خوبی عمل کرده و من بسیار راضی هستم. در بحث انتخابات بسیار حساس بودم و بارها در دولت مطرح کردم.

روحانی افزود: می خواهم از همه کسانی که ثبت نام کردند و شور اولیه را آفریدند قدردانی کنم و از کسانی که رد صلاحیت شدند یا صلاحیت آنها احراز نشده است و از طریق قانونی اقدام کردند، قدردانی می کنم، بسیار مهم است همه ما قانون مدار باشیم ، صبر و حوصله لازم را داشته باشیم و امیدوارم قانون به خوبی اجرا و پیاده شود.

روحانی اظهار داشت: برای من به عنوان کسی که مسوولیت اجرای قانون اساسی را بر دوش دارد و در قسم نامه ام پاسداری از قانون اساسی است این موضوع (قانون مداری) بسیار مهم است.

رییس دولت یازدهم گفت: امیدوارم همه نهادها و کسانی که مسوول هستند، توجه ویژه داشته باشند و همه کاری کنیم که یک انتخابات بسیار شکوهمند، حداکثر مشارکتی و رقابتی و به بهترین وجهی که هیچ شائبه ای در آن نباشد، داشته باشیم.

روحانی ادامه داد: ما گاهی وقت ها خوب کار می کنیم و گاهی هم یک جوری عمل می کنیم که بی خودی در ذهن برخی مردم شائبه درست می کنیم و نباید در ذهن هیچ فردی شائبه مهندسی شدن انتخابات به وجود آید و در این راستا همه باید تلاش و کار و فعالیت کنیم.

رئیس جمهوری تصریح کرد: از مردم خواهش می کنم که توجه داشته باشند، که البته توجه دارند که حضور آنها در پای صندوق انتخابات بسیار مهم است و ما باید بهترین ها را هم برای مجلس خبرگان و هم مجلس شورای اسلامی برگزینم که بسیار مهم است.

وی افزود: تمامی مسایلی که اشاره کردید از جمله اشتغال، محیط زیست و مشکلاتی که در زمینه آب و منابع آب داریم و باید منابع مالی خارجی که جذب کنیم، دولت به تنهایی نمی تواند آنها را انجام دهد و مجلس و قوه قضاییه هم باید در کنار دولت باشند.

رییس قوه مجریه گفت: البته مردم هر کس را انتخاب کنند از هر جناح و حزبی باشد انتخاب مردم برای ما مبارک است اما در عین حال مردم اگر بتوانند بهترین ها و صالح ترین ها و افراد با تجربه بیشتر را در این زمینه انتخاب کنند که قوا بتوانند باهم تعامل بیشتر داشته باشند حتما به نفع مردم است و مردم حتما مصلحت خود را به خوبی احساس می کنند.

روحانی افزود: من خواهش می کنم مردم اهمیت این مساله را بیشتر مدنظر قرار دهند، هیچ کس به هیچ دلیلی با صندوق انتخابات قهر نکند و همه انشالله در کنار صندوق انتخابات باشیم و یک حماسه بسیار بزرگ دیگر توسط ملت ایران در هفت اسفند خلق شود.

آیت‌الله امامی کاشانی؛ خطیب جمعه این هفته تهران

نماز عبادی ـ سیاسی جمعه این هفته تهران به امامت آیت‌الله محمد امامی کاشانی در مصلای امام خمینی(ره) اقامه می‌شود.

همچنین محمد مهدی عبدخدایی، دبیرکل جمعیت فدائیان اسلام، درباره سیر تحول تاریخی انقلاب اسلامی پیش از خطبه‌ها سخنرانی خواهد کرد.

دیدار وزیر خارجه آلمان با رئیس جمهور

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه با فرانک والتر اشتاین مایر دیدار و گفت و گو کرد.

ییس جمهوری در این دیدار به نقش مثبت و سازنده آلمان در روند مذاکرات هسته ای اشاره کرد و اظهارداشت: اجرای دقیق و سریع برجام به سود همه طرف ها است و در همین عرصه باید تلاش کرد تا پایه های این توافق هر چه بیشتر مستحکم شود.

روحانی یادآور شد: برجام به عنوان الگویی موفق، فضای بسیار خوبی را در عرصه بین المللی برای تعامل و گفت وگو در خصوص سایر موضوعات ایجاد کرده است و باید تلاش کنیم معادله برد – برد را برای حل و فصل سایر مسایل منطقه نیز به کار گیریم.

روحانی با تاکید بر ضرورت پایه گذاری و برنامه ریزی یک همکاری و فعالیت مشترک بلند مدت میان تهران و برلین، تصریح کرد: ایران با برخی از کشورها در مسیر امضا و اجرای قرارداد همکاری راهبردی مشترک قرار داشته و با شماری دیگری از کشورها نیز درباره نقشه راه همکاری های بلند مدت، توافق کرده است.

وی ادامه داد: فرصت های همکاری های مشترک در بخش های مختلف از جمله صنعت ، معدن ، انرژی و خطوط ریلی و گردشگری فراهم است و آلمان در این حوزه ها می تواند مشارکت فعال تری داشته باشد.

روحانی با تأکید بر این که باید جلوی انتقال منابع مالی و تسلیحاتی به تروریسم سد شود، گفت:حوادث ماه های گذشته نشان داد که تروریسم خطری برای همگان و از جمله اتحادیه اروپاست.

فرانک والتر اشتاین مایر با اشاره به دو دیدارش از تهران طی یک دوره سه ماهه از آن به عنوان نشانه ای از علاقه مندی برلین به توسعه همه جانبه روابطش با تهران نام برد

وی افزود: روابط دو کشور طی این دوره زمانی با یک جهش مواجه بوده و عمده شرکت های بزرگ آلمانی مایل به حضور در بازار ایران برای سرمایه گذاری و همکاری های مشترک هستند.

وزیر خارجه آلمان اظهارداشت: طی سال گذشته میلادی 10 هیات بزرگ سیاسی و اقتصادی آلمان از جمهوری اسلامی ایران دیدار و با شرکای خود گفت وگو و مذاکره کرده اند و هم اکنون نیز هشت هیات بزرگ دیگر اقتصادی در صف سفر به تهران هستند و این سفرها راه را برای سرمایه گذاری مشترک می گشاید.

اشتاین مایر همچنین به موضوع تروریسم و ضرورت مبارزه همگانی با آن اشاره کرد و گفت: باید برای حل مساله تروریسم ، زمینه های رشد و نمو این پدیده شوم را خشک کنیم که مقابله با افراط گرایی در منطقه یکی از این زمینه ها است.

وزیر خارجه آلمان پیش از این دیدار با محمد جواد ظریف و علی لاریجانی نیز دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

دیدار دبیر و کارشناسان دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی با رهبر معظم انقلاب

رهبر معظم انقلاب روز چهارشنبه در دیدار امیر دریابان شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و معاونان و کارشناسان دبیرخانه شورا، با اشاره به پیچیدگی و ابعاد مختلف مقوله «امنیت» در دنیای امروز، وظیفه شورای‌عالی امنیت ملی را تصمیم گیری در چارچوب نگاه کلان و چند بُعدی به مقوله امنیت، و وظیفه مهم دبیرخانه را «تصمیم سازی» برای ایجاد مسیر صحیح «تصمیم گیری» در شورای‌عالی امنیت ملی خواندند و تأکید کردند: برای آنکه دبیرخانه نقش بسیار مهم تصمیم سازی را به‌درستی و به‌خوبی انجام دهد، باید فضای حاکم بر دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی و جهت گیریهای آن، کاملاً منطبق بر «تفکر صحیح و خالص انقلابی و حزب اللهی» باشد.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه امنیت یکی از حیاتی ترین نیازهای جامعه است و بر همین اساس در قرآن کریم بارها به آن اشاره شده است، افزودند: امروز مقوله امنیت از یک موضوع نظامی و امنیتی صرف خارج شده و دارای ابعاد اقتصادی، معیشتی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، روانی و اخلاقی است.

حضرت آیت‌الله خامنه ای وظیفه اصلی شورای‌عالی امنیت ملی را نگاه جامع به مقوله امنیت و با در نظر گرفتن همه ابعاد آن، خواندند و گفتند: دبیرخانه شورا باید وظیفه مهم تصمیم سازی را به گونه ای انجام دهد که تصمیم گیریهای شورای‌عالی امنیت ملی در چارچوب نگاه صحیح و چند بُعدی به مقوله امنیت باشد.

ایشان با اشاره به فعالیتهای مختلف دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی، خاطرنشان کردند: انجام صحیح نقش تصمیم سازی دبیرخانه منوط به حاکم بودن «فضای صددرصد انقلابی» در این نهاد است زیرا اگر جهت گیریهای زاویه‌دار با انقلاب اسلامی در دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی تأثیرگذار شود، نتیجه مطلوب بدست نخواهد آمد.

رهبر انقلاب با تأکید بر اینکه «جهت گیری و گرایشهای انقلابی»، توهمات و کلیات محض نیستند، افزودند: گرایش ها و جهت گیریهای انقلابی، واقعی و کاملاً روشن و واضح و مبتنی بر بیانات امام (ره) است.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به تلاش برخی برای جابجایی خطوط اصلی و روشن انقلاب تأکید کردند: امام(ره) «مظهر انقلاب اسلامی» است و بر همین اساس، بیانات ایشان که در دهها جلد کتاب مدون شده، «مبانی انقلاب» است.

ایشان موارد تکرار شونده در بیانات امام(ره) را «خطوط اساسی و اصول انقلاب اسلامی» خواندند و گفتند: براساس سخنان امام(ره)، موضوع «مردم»، «استقلال کشور»، «تدین و پایبندی به مبانی اسلامی»، «مبارزه با استکبار و زورگویی»، «مسأله فلسطین»، «موضوع معیشت مردم»، «توجه به مستضعفین و رفع فقر»، خطوط اصلی انقلاب هستند که از ترکیب آنها «هندسه انقلاب» به‌دست می آید.

رهبر انقلاب با تأکید بر اینکه تصمیم های شورای‌عالی امنیت ملی باید در چارچوب خطوط اصلی انقلاب باشد، خاطر نشان کردند: باید در شورای‌عالی امنیت ملی و دبیرخانه این شورا، «تفکر انقلابی صحیح و خالص حزب اللهی» حاکم باشد.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، برخی تفکر انقلابی را قبول نداشتند و برخی هم با اینکه در داخل نظام بودند اما اعتقادی به مبارزه با استکبار نداشتند که باید در مقابل این جریان ایستاد.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه در 37 سال گذشته، همواره مبارزه وجود داشته است، گفتند: البته امروز به‌واسطه شیوه‌های جدید و پیچیده دشمن، همچون موضوع فضای سایبری و تأثیرات فرهنگی، اعتقادی، اجتماعی و ضد امنیتی آن، این مبارزه سخت تر و حساس تر شده است.

حضرت آیت الله خامنه ای، با اشاره به تأثیر آرام و بی سر و صدای شیوه های جدید در «امنیت زیر پوستی جامعه» خاطرنشان کردند: شورای‌عالی امنیت ملی باید به همه این مسائل در بخشهای مختلف رسیدگی و تصمیم گیری کند و بر همین اساس دبیرخانه شورا نیز باید با اندیشه کارآمد و تلاش خستگی ناپذیر و کار کارشناسی مبتنی بر تفکر انقلابی، تصمیم سازی صحیح را برای مقابله با شیوه های پیچیده و جدید ضد امنیتی انجام دهد.

captcha