پایان‌نامه «بررسی تطبیقی مسئله ارث در آیین زرتشت و فقه امامیه» دفاع شد
کد خبر: 3474228
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۱
در دانشگاه ادیان و مذاهب؛

پایان‌نامه «بررسی تطبیقی مسئله ارث در آیین زرتشت و فقه امامیه» دفاع شد

گروه دانشگاه: پایان‌نامه کارشناسی ارشد «بررسی تطبیقی مسئله ارث مردان در آیین زرتشت با نظرات فقهای امامیه با تکیه بر نظر شهید اول و شهید ثانی» در دانشگاه ادیان و مذاهب دفاع شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد با عنوان بررسی تطبیقی مسئله ارث مردان در آیین زرتشت با نظرات فقهای امامیه با تکیه بر نظر شهید اول و شهید ثانی در گروه ادیان غیرابراهیمی معاونت آموزشی و پژوهشی دانشکده ادیان برگزار شد.
در این جلسه که در سالن کنفرانس امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب با حضور استاد ابوالقاسم جعفری به‌عنوان استاد راهنما، سیدسعیدرضا منتظری، استاد مشاور و مهدی لک‌زائی در جایگاه استاد داور برگزار شد دانشجو سیدمجتبی حسینی از پایان‌نامه خود دفاع کرد.
در چکیده این پایان‌نامه آمده است: انسان اندیشمند از زمانی که خود را شناخت فهمید که بقای اجتماع او با آشوب و زورگویی امکان ندارد و ناچار می‌بایست قواعدی بر روابط اشخاص جامعه وضع شود و از آن قواعد پیروی شود. سامان‌دهی مراودات مالی بین افراد در حفظ نظم جامعه مدنی اهمیت بسزایی داشته و دارد که در صورت نبود قوانین و مقررات مدوّن، جامعه دچار چالش‌های فراوان خواهد شد. یکی از مهم‌ترین مصادیق آن  تقسیم میراث متوفی است که از دیر باز مورد توجه بشر بوده است.
ﻗﺪﯾمی‌ترﯾﻦ ﺳﻨﺪ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﺟﻬﺎن ﮐﻪ اﮐﻨﻮن در ﻣﻮزه ﺑﺮﯾﺘﺎﻧﯿﺎ ﻧگهداری ﻣﯽﺷﻮد، اﻇﻬﺎرﻧﺎﻣﻪای در خصوص ارث اﺳﺖ. علاوه بر وجود بُعد معنوی، مالی و اقتصادی، نحوه تعامل با حکومت و حفظ ثبات جامعه این بحث را دارای بُعد مدنی نیز کرده است.
تمدن ایران با قدمتی کهن از مسئله ارث غافل نبوده است و با توجه به شریعت غالب در اعصار متفاوت، قوائد و احکام دقیقی بر میراث متوفی بنا نهاده است. بعد از قدرت‌گیری ساسانیان و فراگیری دین زرتشت، احکام فقهی زرتشی در جامعه اجرا می‌شد. بعد از ورود اسلام احکام ارث مطابق با موازین شرعی و دینیِ غالب، تغییر کرد.
با توجه به مصاحبت مسالمت‌آمیز زرتشتیان و شیعیان در کشور پهن‌آور ایران و عنایت ویژه قوانین جمهوری اسلامی ایران به رعایت حقوق اقلیت‌ها، علی‌الخصوص زرتشتیان، و نیز پیش‌زمینه آیین زرتشت در کشور و تأثیرات متقابل این دو آیین در مسائل مختلف بر یکدیگر و همچنین جایگاه ویژه، وظائف و امتیازات مردان در خانواده زرتشتیان و شیعیان ایرانی، در این اثر سعی شده که مسئله ارث مردان، به‌طور تطبیقی میان آیین زرتشت و دین مبین اسلام، به‌عنوان دو دین همسایه و دارای مسائل مشترک، بررسی شود.
captcha