جامعه باید حلاوت انس با قرآن را در تمامی عرصه‌ها بچشد + فیلم
کد خبر: 3475125
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۸

جامعه باید حلاوت انس با قرآن را در تمامی عرصه‌ها بچشد + فیلم

گروه فعالیت‌های قرآنی: یک پیشکسوت قرآنی اظهار کرد: برای اینکه جامعه را به سمت زندگی قرآنی ببریم باید جامعه حلاوت انس با قرآن را در تمامی عرصه‌ها بچشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) محمد خواجوی، پیشکسوت قرآنی در برنامه زنده تلویزیونی «گفت‌وگوی جمعه اخبار قرآنی» که جمعه، 23 بهمن‌ماه از آنتن شبکه قرآن سیما پخش شد، اظهار کرد: قبل از انقلاب در حکومت ستمشاهی اساساً، بنا بر سلامت جامعه و تقوا و پرهیزکاری نبود و اساساً نگاه به قرآن و سنت و سیره اهل بیت(ع) یک چیز مطرود بود که هیچگاه وارد جامعه نمی‌شد و دست‌اندرکاران تلاش داشتند خود را با نظم نوین جهانی که براساس بی‌دینی و لامذهبی و بی‌توجهی به سلامت زندگی فردی و اجتماعی بود، تطبیق دهند.
وی افزود: همچنین رژیم طاغوت در توسعه فحشا و منکرات هم کوتاهی نمی‌کرد و در این حوزه هم بسیار هزینه می‌کرد. اما عنایت الهی موجب شد تا انقلاب اسلامی اتفاق بیافتد.  
خواجوی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران تفاوت‌های زیادی با دیگر انقلاب‌ها دارد، عنوان کرد: علت عمده این است که در این انقلاب شعار این است که انقلاب ما براساس فرهنگ قرآن و سنت و سیره اهل بیت(ع) است و جامعه‌ای که بناست، مبتنی بر نور باشد و انسان‌ها را از ظلمات به نور ببرد.
وی یادآور شد: کسی که در رأس چنین انقلابی قرار دارد خودش باید جلوتر از همه وارد نور شده باشد و او باید از دوره نوجوانی تمرینات زیادی را در تقوا، سیاست، علم، شجاعت و... تجربه کرده باشد. امام خمینی(ره) را اگرچه امام معصوم نمی‌دانیم اما واقعیت این است که تمام رفتار و سکنات ایشان، مبتنی بر قرآن و سیره اهل بیت(ع) بود و این مسئله موجب می‌شود جامعه به همین سمت و سو حرکت کند؛ چرا که مردم نظرات ایشان را پیگیری می‌کنند.
خواجوی گفت: شخصیت امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی ایران یک اتفاق بی‌بدیل و بی‌نظیر بوده و است و چیزی نیست که ما چون مسلمان هستیم، این را بگوییم بلکه تمام جهان بر این باورند و حتی دشمنان انقلاب و اسلام نیز در خفا به این مسئله باور دارند و همین مسائل باعث شد جامعه ما بعد از انقلاب اسلامی به همان سمت و سویی برود که معمار انقلاب، هدایت کرد.


وی ادامه داد: به این دلیل که شتاب معمار انقلاب به سمت نور، شتاب بی‌نظیری بود، جامعه و پیروان ایشان به این سمت حرکت کردند و در دهه‌های اول انقلاب حرکت‌های خوبی اتفاق افتاد و بنده هنوز خاطرات دوره‌های تربیت معلم که در اردوگاه شهید باهنر و لویزان را به یاد دارم که با چه اشتیاق و با حرکت بسیجی چه اتفاقاتی می‌افتاد و خیلی از مسئولان حال حاضر کشور نیز از شاگردان آن دوره هستند.
این پیشکسوت قرآنی در ادامه با بیان اینکه ما شور و حال دهه اول بعد از انقلاب را نداریم، گفت: اما باز نسبت به انقلاب‌های دیگر خیلی متفاوت هستیم و اگر در حال حاضر آن شور را نداریم اما باز هم در راهپیمایی 22 بهمن می‌بینیم که مردم چه شور و حالی دارند.
وی در این بخش از سخنان خود اظهار کرد: ما در حال حاضر باید به این مسئله توجه کنیم که در بحث آموزش و فضاسازی، روند کار ما پرشتاب و خوب بوده است، اما در مرحله اول باید توجه کنیم در هر برهه‌ای این فضاسازی و آموزش‌ها در مقابل انتظارات مردم اتفاق بیافتد و مخاطبان مدنظر قرار بگیرند و نمی‌شود که ما نسخه‌ای که در دهه اول پیچیده‌ایم در دهه سوم و چهارم هم بپیچیم.
خواجوی عنوان کرد: در حال حاضر باید ببینیم که ما باید همان فضاسازی دهه اول را داشته باشیم یا خیر؟ به عنوان مثال در حوزه قرائت، صوت و لحن و حفظ، همواره عده‌ای را داریم که پای کار هستند و جوانان ما که به طور طبیعی از صوت زیبایی برخوردار هستند، نمی‌توانیم تعطیل کنیم اما اینکه آیا فعالیت ما در این بخش چقدر باید باشد مهم است و باید این فعالیت را به اندازه ارائه کنیم.
وی یادآور شد: در برنامه‌های فرهنگی باید برنامه‌ریزی، شاخص‌گذاری، مخاطب‌سنجی و... باشد و در هر برهه‌ای باید به میزان لازم کار انجام دهیم.
این استاد و پیشکسوت قرآنی اضافه کرد: مقام معظم رهبری با فرمایشات خود موجی را در جامعه ایجاد می‌کنند و جامعه به آن سمت می‌رود اما هیچگاه بنای ایشان بر این نیست که بدون برنامه‌ریزی حرکت کنیم و قطعاً زمان آن باید مشخص باشد و آموزش‌های علمی و استاندارد داشته باشیم و اینکه بیاییم موجی را در جامعه ایجاد کنیم و بدون برنامه و هدف مشخص کار را دنبال کنیم، درست نیست.
وی افزود: در حوزه حفظ، مشکلات عدیده‌ای ایجاد شده است و گاهی اوقات بازخوردهای منفی ایجاد می‌شود و به این دلیل که دستگاه‌های قرآنی با هم اتحاد ندارند هیچکس هم پاسخگو نیست و می‌گویند به ما ارتباطی ندارد، پس ما باید این خلاء‌ها را به شکلی حل کنیم.


وی ادامه داد: ما همه بخش‌های آموزشی و عرصه‌های قرآنی را ببینیم، اما در حال حاضر زمانی که می‌گویند جامعه قرآنی، آنچه تداعی می‌شود قاریان و حافظان قرآن هستند؛ هر چند که قاریان و حافظان هم جزو جامعه قرآنی هستند، اما همه جامعه قرآنی نیستند و ما باید اساتید دانشگاه، علما و... را نیز در جامعه قرآنی قرار دهیم. برای اینکه جامعه را به سمت زندگی قرآنی ببریم باید جامعه حلابت حلاوت انس با قرآن را در تمامی عرصه‌ها بچشد.
وی افزود: به عنوان مثال راجع به برجام یک چیزی بود که هم کشور ما را و هم جهان را درگیر کرد؛ ما می‌گوییم که قرآن جهانی است اما در همین صداوسیمای خودمان بارها مناظره گذاشته شد، اما یکبار ندیدیم یک متخصص قرآنی بگوید این برجام به این جهت قابل قبول است یا تا این قسمت، قابل قبول است و از اینجا به بعد قابل قبول نیست.
خواجوی عنوان کرد: حتی یک نمونه هم نبود که ببینیم یک عده‌ای آمده‌اند با مستندات قرآنی در برجام کار می‌کنند؛ اگر اینطور می‌شد یک موجی به وسیله متخصصان قرآنی ایجاد می‌شد که جامعه را آرام می‌کرد و اما اگر جامعه ما قرآنی نباشد می‌بینیم که فقط رهبر معظم انقلاب، وارد این قضیه می‌شود به ویژه اینکه دست‌اندرکاران و مدیران ما فاصله قابل توجهی با قرآن دارند و به قدری که با سایت‌های اینترنتی ارتباط دارند کمتر با قرآن ارتباط دارند.
وی ادامه داد: اما اگر اینطور نشود، می‌بینید که رهبر باید تلاش مجدانه شدید داشته باشد و جامعه را به این سمت و آن سمت سوق دهد، اما اگر مردم امیر و رهبر را همراهی کنند دیگر این مشکلات را نخواهیم داشت.
captcha