ترکیه به دنبال پشتیبانی هوایی از نیروهای داعش است
کد خبر: 3475479
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۲
حمیدرضا ترقی:

ترکیه به دنبال پشتیبانی هوایی از نیروهای داعش است

گروه سیاسی: رئيس مركز امور بين‌الملل حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به حمله موشکی ترکیه به شمال حلب اظهار کرد: ترکیه اهداف منطقه‌ای خود را در خطر می‌بیند و به دنبال پشتیبانی از نیروهای شکست‌خورده داعش است.

حمیدرضا ترقی، رئيس مركز امور بين‌الملل حزب مؤتلفه اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به نتیجه نشست مونیخ در رابطه با صلح سوریه مبنی بر اعلام آتش‌بس طی روزهای آینده اظهار کرد: آنچه در مونیخ گذشت و تصمیمی که گرفته شد، نشان‌دهنده شکست کشورهای طرفدار تروریسم و داعش در منطقه و بیانگر این واقعیت بود که جریان تروریسم‌پرور عربی ـ آمریکایی که به نفع صهیونیسم و آمریکا برای ضربه زدن به جبهه مقاومت در منطقه عمل می‌کردند، در طول بیش از 4 سال ایجاد جنگ داخلی در سوریه دستاوردی نداشتند و با هزینه سنگینی که تاکنون متحمل شدند، نتوانستند دولت قانونی بشار اسد را سرنگون کنند و تغییری در معادلات منطقه پدید بیاورند.

وی افزود: این شکست باعث شد که کشورهای غربی نتوانند در برابر ملت‌هایشان پاسخ‌گو باشند و از سوی دیگر با تغییر موضع آمریکا در رابطه با سوریه مواجه شدند، لذا برای نجات خود از این ورطه به بهانه مشارکت در ائتلاف ضد تروریسم آمریکا سعی می‌کنند مواضع خود را تغییر بدهند.

ترقی در مورد اقدامات ترکیه و عربستان علیه سوریه همزمان با نشست صلح مونیخ گفت: این دو کشور نقاط اشتراک مشخصی در رابطه با سوریه دارند؛ از یک سو نیروهای عربستان در محاصره نیروهای مقاومت قرار گرفتند و از سوی دیگر ترکیه راه پشتیبانی از تروریست‌ها را مسدود می‌بیند و قادر به کمک‌رسانی مطلوب به آنها نیست و نمی‌تواند همچون گذشته از داعش نفت خریداری کند.

وی با بیان اینکه ارتش سوریه در حال نزدیک شدن به مرز ترکیه است، گفت: این مسئله موجب می‌شود تا ترکیه احساس خطر و نگرانی کند، لذا اقدام مشترکی با عربستان برای انتقال هواپیمای جنگی انجام داد تا در صورت پیش‌روی ارتش سوریه، بتوانند از طریق هوایی تروریست‌های فراری را پشتیبانی کنند.

ترقی تصریح کرد: ترکیه و عربستان از آتش‌بس اعلام شده در نشست مونیخ کاملاً متضرر خواهند شد و به همین دلیل تلاش دارند به شکلی این آتش‌بس را نقض کنند تا مانع از شکل‌گیری عملی آتش‌بس در سوریه شوند و زمینه موفقیت دولت سوریه را برای کنارآمدن با معارضین غیر تروریسم از بین ببرند.
رئیس مركز امور بين‌الملل حزب مؤتلفه اسلامی با بیان اینکه اهداف ترکیه و عربستان در منطقه در خطر است، اظهار کرد: در این میان بُرد با معارضینی است که به طور سیاسی با دولت سوریه وارد مذاکره شدند، لذا ترکیه و عربستان در آینده سیاسی سوریه نقشی نخواهند داشت.

ترقی با اشاره به عدم همراهی آمریکا با سیاست‌های منطقه‌ای ترکیه و عربستان گفت: موضع‌گیری آمریکا برای حمایت از کردهای سوریه نیز مشکل دیگری برای ترکیه به وجود آورده است؛ این عوامل نشان‌دهنده شکاف میان آمریکا و هم‌پیمانان منطقه‌ای در رابطه با موضوع سوریه و از هم‌پاشیدن جبهه ضد مقاومت در منطقه است.

captcha