رأی دادن ریشه در سیره اهل بیت(ع) دارد
کد خبر: 3477954
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۱

رأی دادن ریشه در سیره اهل بیت(ع) دارد

گروه اجتماعی: عضو هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان گفت: رأی دادن و بیعت کردن ریشه در سیره اهل بیت(ع) دارد و در آن زمان رأی دادن به شکل بیعت بوده، ولی امروزه به شکل رأی دادن و انتخابات است.

محمدرضا ستودنیا، عضو هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان در گفت و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) ازاصفهان، با بیان اینکه مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف  یک ریشه اصلاحی و قرآنی دارد، اظهار کرد: مشارکت مردم در انتخابات برای تعیین سرنوشت خودشان است.
وی با اشاره به ریشه‌های مشارکت‌های مردمی در طول تاریخ، افزود: زمانی که عثمان به قتل رسید، مردم به خانه امیرالمؤمنین(ع) هجوم آوردند و با آن حضرت بیعت کردند، اما امام(ع) فرمودند که من علاقه‌ای به حکومت ندارم، هجوم و ازدحام جمعیت برای بیعت با امام به حدی بود که نزدیک بود امام حسن (ع) و امام حسین(ع) زیر دست و پای مردم آسیب ببینند و ایشان فرمودند که اگر این خواسته مردمی برای بیعت نبود، خلافت را قبول نمی‌کردم.
وی افزود: رأی دادن و بیعت کردن ریشه در سیره اهل بیت(ع) دارد و در آن زمان رأی دادن به شکل بیعت بوده، ولی امروزه به شکل رأی دادن و انتخابات است.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان بیان کرد: بعد از شهادت امام حسن(ع)، امام حسین(ع) نیز بنا به دعوت و نامه‌های مردم کوفه، قیام کردند و این یعنی مردم کوفه به خلافت امام حسین(ع) رأی دادند.
ستوده‌نیا خاطرنشان کرد: رای دادن، بیعت کردن و مشارکت در سرنوشت سیاسی و اجتماعی در سیره ائمه معصومین(ع) ریشه محکمی دارد، زیرا ما مسلمان و شیعه هستیم و سیره معصومین(ع) به‌عنوان الگوهای ما بر این بوده که در صورتیکه مردم خواسته‌اند و رأی داده و بیعت کردند، ائمه(ع) نیز اقدام به تشکیل حکومت و خلافت می‌کردند.
وی افزود: ائمه(ع) باید الگوی ما باشند و مردم باید خودشان در سرنوشت خود دخالت کنند که یکی از راه‌های تعیین سرنوشت، رأی دادن است تا بتوانند آینده خود را با نظر خودشان ترسیم کنند.
وی ادامه داد: مسائل سیاسی، اجتماعی و حکومتی براساس رأی‌گیری‌ها و انتخابات شکل می‌گیرد و برهمین اساس مردم نباید نسبت به انتخابات و رأی‌گیری بی‌تفاوت باشند، بلکه باید به این مهم توجه کافی داشته و باید کسانی را  که احساس می‌کنند، انسان‌های قوی و تأثیرگذاری در هر دو مجلس شورای اسلامی و خبرگان هستند را  انتخاب کنند.
ستوده‌نیا تصریح کرد: فضای انتخابات باید سالم باشد تا مردم در کمال آزادی رأی خود را در صندوق‌ها بیندازند و کاندیداهایی را انتخاب کنند که آن‌ها مورد نظر دشمن نباشند، بلکه باید کسانی را انتخاب کرد که دشمن‌ستیز باشند.
captcha