نشست «عید نوروز از دیدگاه اسلام» در دفتر آیت‌الله العظمی نوری‌همدانی برگزار شد
کد خبر: 3479830
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۰

نشست «عید نوروز از دیدگاه اسلام» در دفتر آیت‌الله العظمی نوری‌همدانی برگزار شد

کانون خبرنگاران نبأ: آیت‌الله میردامادی در نشست «عید نوروز از دیدگاه اسلام» به تشریح برخی از فعالیت‌های دفتر تهران آیت‌الله العظمی نوری‌همدانی پرداخت و از کتاب «نوروز چه روزی است/ عید نوروز از دیدگاه اسلام» رونمایی کرد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این دفتر این است که در تمام ساعات شبانه‌روز حتی نیمه شب آیت‌الله سیدباقر میردامادی، نماینده آیت‌الله العظمی نوری‌همدانی و حجت‌الاسلام سیدناصر احمدی، کارشناس احکام، پاسخگوی سؤالات و مسائل دینی، اعتقادی، اجتماعی و اخلاقی و حتی سیاسی مردم، خاصه مقلدین آیت‌الله العظمی نوری‌همدانی هستند.
آيت‌الله میردامادی افزود: تا به حال 14 نفر در این دفتر به مذهب حقه جعفری مشرف شده‌اند، از مجموع 14 نفر مسیحی که از کشورهای آلمان، آلبانی، آمریکا و همچنین ایران در این دفتر شیعه شده‌اند، دو نفر خبرنگار آلبانی تبار نیز حضور داشتند که هنوز هم با آنان در ارتباط هستیم.
وی ادامه داد: هر روز شاهد هستیم که در این دفتر، ده‌ها نفر به‌صورت تلفنی و حضوری مسائل مختلف، وجوهات شرعیه (زکات، رد مظالم، خمس و تعیین سال خمسی، مشاوره خانوادگی، امهال و دست‌گردان و مصالحه) مطرح می‌کنند و همچنین افراد زیادی نیز تقاضای استخاره دارند.
در ادامه این نشست از کتاب نوروز چه روزی است؟\ عید نوروز از دیدگاه اسلام که توسط آیت‌الله میردامادی به رشته تحریر در آمده بود رونمایی شد؛ این کتاب در چهار فصل به مبانی نوروز از دیدگاه اسلام پرداخته است؛ فصل اول، نوروز از دیدگاه پیشوایان دین و سخنان معصومین و به‌ویژه امام‌صادق(ع) تبیین شده، فصل دوم کتاب، نوروز از دیدگاه علماء و مراجع بزرگ شیعه و اعمال و دعاهای وارده که در این روز باید انجام داده پرداخته شده است که می‌توان به استحباب چهار رکعت نماز، روزه، لباس نو و زیبا و خوشبو در عید نوروز اشاره کرد.
در فصل سوم کتاب، به آسیب‌شناسی در ایام عید نوروز که شامل بایدها و نبایدها که خود آن شامل هفت‌سین در فرهنگ غرب‌زدگان، هفت‌سین در قرآن مجید و رسم غلط چهارشنبه‌سوری و تاریخچه سیزده بدر پرداخته است.
در مورد تاریخچه سیزده بدر آنچه به نظر اینجانب می‌رسد و در کتاب به آن اشاره شده است این است؛ باتوجه به نکات و خصوصیاتی که در این تاریخچه است، اعمالی که سالیان دراز در زمان حکوت سلاطین جائر و طاغوتیان، بعضی از مردم در روز سیزده فرودین انجام می‌دادند و گویا آن روز را روز من جمیع‌الجهات برای خود می‌دانستند، سرچشمه و ریشه‌اش از آن زمان و آن تاریخ بوده است که به یادگار بین این ملت مانده، ولی بحمدالله به برکت پیروزی انقلاب اسلامی و تجدید حیات اسلام در این مملکت آن برنامه‌های زشت و غیر مشروع پایان یافت و آن ورق ننگین و سیاه برچیده شد ولی اگر برادران و خواهران حزب‌الهی در آن روز با چنین جریاناتی برخورد کردند و نمونه‌هایی از اعمال گذشته را دیدند، در مقام نصیحت و ارشاد برآیند و این تاریخچه اسلامی را که از زبان امیرالمؤمنین(ع) در مورد سیزده بدر است با ملایمت برای آنان بگویند و آن‌ها را از آثار سوء و کیفر گناهان بترسانند و امر به معروف و نهی از منکر کنند که خداوند یاور ناصران دین است.
در فصل چهارم این کتاب به تعطیلات نوروز که فرصت خوبی برای انجام اعمال نیک و خداپسند است اشاره شده و در این باره آمده؛ غبارروبی خانه و محل کار،‌ لباس نظیف و زیبا پوشیدن،‌صله‌رحم خصوصا در اولین ساعت عید به دیدار پدران و مادران رفتند،‌ هنگام دیدار، با خوشرویی و بشاشت برخورد کردن، زیارت اهل قبور، عیدی دادن، اصلاح اختلافات و شرایط میهمانی از دید ائمه‌اطهار(ع) ارائه شده است.
لازم به ذکر است، این کتاب در قطع رقعی در 120 صفحه آماده شده است؛ این کتاب ارزشمند که اثر شریف آیت‌الله میردامادی است و بسیار با دقت و تتبع خاصی تألیف شده و در خصوص موضوع خود کم‌نظیر است و مورد استقبال هم قرار گرفته است؛ علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند به مؤسسه انتشارات حضور به آدرس قم  میدان شهدا، اول خیابان حجتیه شماره 75 و با شماره تلفن 37744651 با کد 025 تماس حاصل کنند و می‌توانند با مراجعه به دفتر تهران آیت‌الله العظمی نوری‌همدانی هم به آدرس خیابان ری، دوراه مهندس، نرسیده به پل هوایی حسینیه همدانی‌ها، دفتر آیت‌الله العظمی نوری‌همدانی مراجعه کنند و از طریق شماره‌های 33137134 و 33705192 تماس حاصل کنند.



یادآور می‌شود، مؤلف این کتاب، از علماء و دانشمندان اصفهان است که با سعی و تلاش قابل توجهی آثار علمی، دینی و اجتماعی از خود به یادگار گذارده است؛ آيت‌الله سید باقرآيت میردامادی، فرزند مرحوم سیدمحمدحسین آيت میردامادی در سال 1315 شمسی در یک خانواده روحانی و اصیل دیده به جهان گشود. اجداد وی همگی از علمای بزرگ و اندیشمندان سترگ هستند که سرآمد همه آن‌ها مرحوم علامه میرمحمدباقر داماد معروف به میرداماد است.
وی دارای تألیفات متعددی است که به نقل اسامی آن بسنده می‌کنیم؛ علی در بستر شهادت در دو جلد، تاریخ فشرده چهارده معصوم، اسلام و حقوق متقابل، پیام عاشورا، مواعظ المعصومین، خمس و نقش حساس آن در اقتصاد اسلامی و عدالت اجتماعی و ... اشاره کرد.
* علیرضا برومند
captcha