چهاردهمین همایش تجلیل از بانوان قرآن‌پژوه به کار خود پایان داد + تصاویر
کد خبر: 3480279
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۲

چهاردهمین همایش تجلیل از بانوان قرآن‌پژوه به کار خود پایان داد + تصاویر

گروه فعالیت‌های قرآنی: چهاردهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه با تجلیل از 25 بانوی ایرانی و خارجی امروز در تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، چهاردهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه امروز 13 اسفندماه با حضور آیت الله آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، حجح اسلام قرائتی و انصاریان در سالن همایش بین‌المللی برج میلاد برگزار شد.

همچنین در این مراسم، حجج اسلام احمد احمدی، عبداللهیان و حمید صابرفرزام، رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل خبرگزاری ایکنا و محمدحسین محمدزاده، مدیر رادیو قرآن و  لاله افتخاری، نماینده مجلس حضور داشتند.
چهاردهمین همایش تجلیل از بانوان قرآن‌پژوه به کار خود پایان داد

در ابتدای این مراسم که اجرای آن با عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی همراه بود. به مناسبت چهاردهمين همايش بين‌المللي بانوان قرآن پژوه در تهران نیز پیام حضرت آيت‌الله العظمي نوري همداني توسط مرتضی نجفی قدسی، مسئول دارالقرآن‌هاي امام علی(ع) و علامه طباطبايي (رض) در مراسم افتتاح اين همايش بين‌المللي به اين شرح قرائت شد.

«بسم‌الله الرحمن الرحيم

«قل لااسئلكم عليه اجراً الاالمودة في القربي»(شوري/ 23)

خداي متعال در قرآن كريم به پيامبر مكرم اسلام مي‌فرمايد بگو من بر انجام رسالتم، هيچ اجر و مزدي از شما نمي‌خواهم مگر آنكه نسبت به خويشان و نزديكانم مودّت و محبت و دوستي داشته باشيد.

حضرت امام ابوالحسن علي ابن موسي الرضا عليه السلام در تبين آيه شريفه مي‌فرمايند اين مودّتي كه در قرآن كريم براي آل پيغمبر ذكر شده است، مختص پيامبر اسلام است و نه ساير انبياء و صرفاً مختص آل محمد(ص) است و نه ديگران و سپس به شرح و بيان دو آيه ديگر درباره حضرت نوح و همچنين حضرت هود مي‌پردازند كه در قرآن كريم آمده است:‌ «ويا قوم لااسئلكم عليه مالا ان اجري الا علي الله...» (هود، 29) در اينجا حضرت نوح نبي مي‌فرمايند‌اي قوم من، در برابر انجام رسالتم از شما مزدي نمي‌خواهم و اجر و پاداش من جز بر خدايم نيست و يا از زبان حضرت هود مي‌فرمايد: «يا قوم لااسئلكم عليه اجراً ان اجري الاعلي الذي فطرني افلاتعقلون» (هود، 51) يعني‌اي قوم من از شما بابت رسالتم اجر و مزدي نمي‌خواهم و اجر و پاداش من با خدايي است كه مرا آفريده است وليكن رسول خدا مي‌فرمايند «قل لااسئلكم عليه اجراً الاالموده في القربي» يعني من بر انجام رسالت و پيامبري‌ام از شما هيچ اجر و پاداشي نمي‌خواهم جز آنكه به اهل بيت من محبت داشته باشيد.

بنابر اين حب و دوستي اهل بيت (عليهم السلام) را خداي متعال واجب فرموده است و حضرت امام علي ابن موسي الرضا(ع) مي‌فرمايند اين دوستي و محبت به اهل بيت واجب نشد مگر آنكه خدا مي‌دانست اينان هيچگاه از دين خدا باز نمي‌گردند و يا به گمراهي گرايش پيدا نخواهند كرد و لذا فرموده است:

«انما بريدالله ليذهب عنكم الرجس اهل البيت و يطهركم تطهيراً» يعني بدرستي كه خداي متعال اراده فرموده است هرگونه رجس و پليدي را از شما اهل بيت دور كند و شما را پاك و مطهر بگرداند.

خوب عزيزان من، شما قرآن پژوهان كه در اين اجتماع بزرگ از سراسر كشور براي اعتلاي قرآن گرد آمده‌ايد، وظيفه ما در برابر قرآن و عترت چيست؟ آيا جز اين است كه معارف قرآن و بيان اهل بيت در تبيين آيات الهي را خوب فرا بگيريم و به ديگران منتقل كنيم؟ حضرت رضا(ع) فرموده‌اند: ان الناس لوعلمو محاسن كلامنا لاتبعونا» محققاً اگر مردم زيبائي‌هاي سخنان ما را مي‌دانستند، بي‌شك از ما پيروي مي‌كردند.

يكي از تأليفات بزرگ شيخ صدوق، كتاب ارزشمند «عيون اخبارالرضا» است كه در اين كتاب قريب يكهزار روايت از آن حضرت نقل گرديده و مطالعه اين كتاب را به همه شما عزيزان قرآني توصيه مي‌كنم تا انشاءالله فرمايشات آن امام بزرگوار را در زندگي فردي و اجتماعي خود محقق كنيم.

اينجانب تلاش همه دست اندركاران همايش بين‌المللي بانوان قرآن پژوه را كه با موضوع «امام رضا(ع) و قرآن» برگزار مي‌شود، مخصوصاً مؤسسه معارف اسلامي امام رضا(ع) كه تلاش وافري در اين زمينه داشته است را ارج نهاده، سعادتمندي و دوام توفيقات همگان بويژه جناب حجت الاسلام والمسلمين دكتر احمدي از شاگردان حضرت علامه طباطبايي و دبير محترم اين همايش بزرگ قرآني را در خدمت به قرآن و عترت از درگاه الهي مسئلت دارم».

همچنین در ادامه این همایش، لاله افتخاری رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی به عنوان نخستین سخنران این مراسم طی سخنانی گفت: توفیق پیدا کردم امروز در چهاردهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه خیر مقدم بگویم و تشکری از موسسه معارف اسلامی امام رضا(ع) داشته باشیم که این همایش را 14 سال است با زحمت زیاد برگزار می‌کند.

وی افزود: اولین دوره همایش بانوان قرآن‌پژوه که برگزار شد، شاید کسی فکر نمی‌کرد این همایش تا چهاردهمین همایش ادامه پیدا کند. اما امروز در چهاردهمین همایش بیش از 1500 نفر بانوان قرآنی شرکت کردند که این مسئله نشان می‌دهد، گنجینه عظیمی از بانوان قرآنی در کشور ما وجود دارد.

افتخاری یادآور شد: سیره فاطمی به ما نشان می‌دهد که اگر بخواهیم رسالت خود را به انجام برسانیم باید بانوان قرآنی تربیت کنیم. امروز شاهد هستیم که از 21 هزار پایان‌نامه قرآنی 15 هزار پایان‌نامه مربوط به بانوان است که تمامی این پایان‌نامه‌ها نیز ارزشمند هستند. ما در این عرصه‌ها بانوانی داریم که پژوهش‌های بسیار ارزشمند انجام داده‌اند و کارهای با تنوع و عمیقی داشته‌اند و جا دارد تبریک بگویم و انتظار داشته باشیم که مسئولان ما از این پایان‌نامه‌ها حمایت کنند و کمک کنند، خروجی این پایان‌نامه‌ها در زندگی ما پیاده شود.

چهاردهمین همایش تجلیل از بانوان قرآن‌پژوه به کار خود پایان داد

آیت الله آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه در چهاردهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن پژوه طی سخنانی چنین گفت: جای شکرگزاری دارد که در کشور، علاوه بر ترویج معارف قرآنی، توجه به قرآن و قرآن‌پژوهی نیز زیاد است و این تعداد از بانوان قرآن‌پژوه و تألیف پایان‌‌نامه قرآنی از سوی آنها نعمت بزرگی برای ما است. اقبال به قرآن و ترویج قرآن نعمت بزرگی است که باید قدر آن را بدانیم؛ چرا که قرآن کتاب هدایت است و مسیر حرکت مؤمنان باید مسیر قرآنی باشد.

آملی لاریجانی با اشاره آیات و روایات متعددی در خصوص معارف قرآن افزود: اینکه امروز موفق شویم دو آیه از قرآن را بخوانیم، جای شکر دارد و توفیقی برای ما محسوب می‌شود و البته اگر توفیق پیدا کنیم تا معانی قرآن را بفهمیم و آیات را درک کنیم و همچنین با معارف اهل بیت(ع) آشنا شویم توفیق بزرگی به دست آورده‌ایم.

وی در ادامه گفت: حمل قرآن و انس با قرآن جز با قرآن زنده بودن و با قرآن زندگی کردن نمی‌شود که البته با قرآن زندگی کردن انس با حق می‌خواهد؛ چرا که اصل قرآن، حضور حق است. اگر می‌خواهیم مراتب خاصی از قرآن را استفاده کنیم، حیات ما باید حیات قرآنی باشد. البته قرآن حضور می‌خواهد و باید حضور حق را باور کنیم. چطور می‌توانیم بگویم که به قرآن و خدا معتقد هستیم، اما اوصاف آن را قبول نداریم.

رئیس قوه قضائیه یادآور شد: خداوند، مالک ملک است و بر همه چیز حضور دارد، خداوند با ما است و به ما نزدیک و البته باید این حضور را درک کنیم. اگر می‌خواهیم با قرآن انس، داشته باشیم و قرآن را بفهمیم باید در وهله اول معانی قرآن را در خودمان ایجاد کنیم که این عبارت است از نگاه توحیدی و مخاطب ما حق باشد که آن وقت خداوند کم کم این مسئله را برای خداوند روشن می‌کند که در عالم هستی یک مدیر است.

وی در پایان از تمامی مسئولان برگزارکننده چهاردهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه که این همایش را سالهای سال تداوم بخشیدن تشکر و قدردانی کرد.


چهاردهمین همایش تجلیل از بانوان قرآن‌پژوه به کار خود پایان داد

همچنین حجت‌الاسلام و المسلمین احمد احمدی، دبیر همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه در این بخش از مراسم گفت: مرکز معارف اسلامی امام رضا(ع) اقدامات بسیار ارزنده‌ای طی سالهای گذشته انجام داده است که از جمله این اقدامات گردآوری 21 هزار پایان نامه قرآنی بوده است. در حال حاضر هرکس بخواهد در باب قرآن پایان‌نامه‌ای بنویسد، ناگزیر است به این مجموعه مراجعه کند.

احمدی در ادامه گفت: طی دهه‌های گذشته برخی کشورهای عرب‌زبان ما را به کوتاهی در باب قرآن سرزنش می‌کردند، اما بانوان قرآنی ما در این سال‌ها موجب سرافرازی ما شدند و کاری که بانوان قرآن‌پژوه ما در زمینه پژوهش‌های قرآنی و پایان‌نامه‌های قرآنی انجام داده‌اند در دنیا بی‌سابقه است و اگر همه کشورهای اسلامی را جمع کنیم به اندازه ایران پایان‌نامه‌ قرآنی ندارند. هم‌اکنون فعالیت بانوان قرآنی ما علاوه بر پژوهش و تحقیق در زمینه‌های هنری، حفظ قرآن، آموزش قرآن، تفسیر و غیره انجام می‌دهند و فعالیت‌های قرآنی در تمام زمینه‌ها رشد و توسعه چشمگیری داشته است.

در بخش دیگری از این همایش، حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان طی سخنانی با بیان اینکه ائمه اطهار(ع) و پیامبر اکرم(ص) همواره تاکید داشته‌اند که زن و مرد اهل تلاوت قرآن باشند افزود: کسی که 70 یا 80 سال در این دنیا زندگی می‌کند، اما از قرآن بی‌بهره است، درجه و مقامی ندارد و جای برای ارتقا ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: این آسیب، سنگینی است که وقتی یک واعظ درس دیده و حوزه دیده برای سخنرانی در محفلی در تهران دعوت می‌شود، مردم بیرون از مراسم موج می‌زنند تا این واعظ هر چه زودتر برود و به جای او مداح بیاید.

انصاریان با طرح این پرسش که چرا دین ما مداح‌محور شده است؟ افزود: مداحی خوب است، اما چه مقدار؟ مداح چقدر می‌تواند مردم را با قرآن آشنا کند؟ جایگاه مداحی در کشور نباید اینگونه باشد که فضا، یک عالم درس‌خوانده را دفن کند و شعر را جای آن بگذارند.

وی با بیان اینکه قرآن بالاترین و اعظم نعمت خدا به بندگان است افزود: اگر درصد بالایی از زنان و مردان در کشور ما فقط به آیات حجاب توجه کنند، بسیاری از فسادها در جامعه ما کم می‌شود. درصد بالایی از بهم خوردن خانواده‌ها و طلاق ریشه در بی‌حجابی دارد و بسیاری از مشکلاتی که در جامعه ما در حوزه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی رخ می‌دهد، همه برای کمبود قرآن در زندگی ما است.

چهاردهمین همایش تجلیل از بانوان قرآن‌پژوه به کار خود پایان داد

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی طی سخنانی با بیان اینکه مسئولان در بعضی از جاها خواب هستند و بعضی موضوعات را فراموش می‌کنند افزود: به عنوان مثال در کشور ما توجه زیادی به مسئله اعتکاف می‌شود و سال‌هاست که مراسم اعتکاف بسیار باشکوه و با تبلیغات زیاد برگزار می‌شود، اما زکات، مورد غفلت قرار گرفته است و تنها 13 درصد از مردم زکات می‌دهند در حالی که اگر مسئولان روی این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کردند، زکات هم مانند اعتکاف مورد توجه قرار می‌گرفت.

وی با اشاره به ماه محرم و صفر و مسئولیت قرآن در این ایام گفت: چرا قرآن و امام حسین(ع) از هم جدا شده‌اند در حالی که پیامبر اکرم(ص) فرموده بودند: قرآن و اهل بیت(ع) نباید از هم جدا شوند.

قرائتی در بخش دیگری از سخنان به بحث پژوهش‌های قرآنی اشاره کرد و گفت: تولید مقاله غیر از تولید علم است و بانوان در پژوهش‌های خود باید به این نکته توجه داشته باشند. ما در حال حاضر به اندازه سه کشتی پایان‌نامه داریم که هیچ خاصیتی ندارد و برای هیچ‌کس قابل استفاده نیستند در حالی که علم و پژوهش باید مفید باشد.

وی خطاب به بانوان پژوهشگر قرآنی اظهار کرد: شما پژوهشگران قرآنی قبل از شروع یک کار پژوهشی باید حساب کنید این پژوهشی که انجام داده‌اید چه چیزی را در جامعه عوض می‌کند و چه فوایدی برای جامعه خواهد داشت و اگر هیچ فوایدی برای جامعه ندارد، آن پژوهش نباید انجام شود.

چهاردهمین همایش تجلیل از بانوان قرآن‌پژوه به کار خود پایان داد

در این بخش از مراسم با حضور مسئولان حاضر از 25 بانوی فعال قرآنی در ایران و جهان اسلام تجلیل به عمل آمد.

گزارش تصویری را اینجا ببینید.

captcha