اهدای میراث صفای اصفهانی به شهید بهشتی
کد خبر: 3486222
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۳

اهدای میراث صفای اصفهانی به شهید بهشتی

گروه دانشگاه: عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه شهید بهشتی، با اعلام خبر اهدای کتابخانه تخصصی نزهت‌الملوک صفای اصفهانی، کتاب‌های این کتابخانه را از منابع درجه اول در حوزه مطالعات ادیان معرفی کرد.

مرتضی سمنون مهدوی، عضو هیئت علمی دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با اعلام خبر اهدای کتابخانه تخصصی نزهت‌الملوک صفای اصفهانی در زمینه مطالعات ادیان به دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی، با اشاره به جایگاه علمی وی اظهار کرد: نزهت‌الملوک صفای اصفهانی در خانواده‌ای بسیار مذهبی به دنیا آمد، پدر وی از متولیان قدیمی امامزاده صالح و از تجار معتبر تهران بود، مادرش هم از خانواده‌ای سرشناس بود، علی‌رغم اینکه متولد 1305 بود و هنگام وفات 89 سال داشت، اما در آن زمان، تحصیلات عالیه را دنبال کرده و در دانشگاه تهران دکترای خود را در رشته فرهنگ و زبان‌های ایران باستان گرفته بود. بعد از آن حدوداً در سال 1353 به دعوت دانشگاه کلمبیا از بورسیه استفاده کرد و در رشته ایران‌شناسی از دانشگاه کلمبیا دکترای خود را دریافت کرد.
وی افزود: در سال 1358 از دانشگاه کلمبیا به‌عنوان  پژوهشگر مدعو به دانشگاه هاروارد دعوت شد و فوق دکترای خود را در رشته ادیان تطبیقی در دانشگاه هاروارد اخذ کرد، بعضی از تحقیقات وی چاپ شد و بعضی دیگر نیز ظاهراً چاپ نشده است. بعد از آن، به خاطر کار تحقیقی که در ارتباط با ادیان الهی داشت به دانشگاه پرینستون رفت، در نهایت سال 1373 سازمان انرژی اتمی به‌عنوان مشاور فرهنگی از وی دعوت کرد، بعد از بازگشت به ایران از سال 1373 علی‌رغم اینکه چندین بار از وی دعوت شد که برای شرکت در کنفرانس‌ها و ... به دانشگاه‌های خارج از کشور برود ولی وی رفتن را صلاح ندید و تحقیقات خود را صرفاً در داخل کشور دنبال کرد. وی در اسفند سال 94 از دنیا رفت.
سمنون مهدوی بیان کرد: در همین مدت، وی کتاب دانشنامه فشرده ادیان زنده را ترجمه کرد که ترجمه فاخری است و در جای خود کتاب معتبر و مهمی است. زمینه تحقیقاتی وی بیشتر در بحث ادیان تطبیقی بود.
عضو هیئت علمی دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی به وقف‌ منزل صفای اصفهانی اشاره و اظهار کرد: پدر وی، از خیران بود و مدرسه دخترانه‌ای را در محمودیه تهران وقف کرده بود که امروزه ارزش مادی بسیاری دارد، البته در زمانی هم که وقف شده ارزش بسیاری داشته است، این مدرسه هنوز وجود دارد و تابلوی صفای اصفهانی در ورودی آن نصب شده است. نزهت‌الملوک صفای اصفهانی به این کار پدر اقتدا کرد و منزل قدیمی خود را وقف دانشگاه شهید بهشتی کرد، بسیار علاقه‌مند بودند که منزلش وقف یک مرکز دانشگاهی شود که در کار تحقیقات علمی استفاده شود، وصیت وی این بود که آن منزل به‌عنوان یک مرکز پژوهشی وابسته به دانشگاه شهید بهشتی دربیاید.
سمنون مهدوی با اشاره به اهدای کتابخانه تخصصی نزهت‌الملوک صفای اصفهانی به دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی درباره این کتابخانه، گفت: کتابخانه شخصی وی شاید از لحاظ تعدد کتاب، قابل ملاحظه نباشد، چیزی حدود هفتصد جلد کتاب دارد؛ ولی در رشته ادیان تطبیقی کتاب‌های بسیار مهمی هستند، کتاب‌های اهدا شده در رشته ادیان کتاب‌های مرجع هستند و برای محققان و کسانی که اهل تحقیق هستند منابع درجه اول محسوب می‌شوند، بسیاری از این کتاب‌ها به زبان لاتین هستند که در دانشگاه شهید بهشتی قرار داده شده است و بعد از اینکه ترتیب منظمی به آن‌ها داده شد، فهرست آن‌ها منتشر می‌شود و محققانی که در جاهای دیگر هستند و نیاز به مطالعه این کتاب‌ها دارند با مراجعه به دانشگاه شهید بهشتی می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. کتاب‌ها در حوزه ادیان اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشت و ... هستند.
عضو هیئت علمی دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به پژوهش خاص نزهت‌الملوک صفای اصفهانی در حوزه قرآن، عنوان کرد: در مورد قرآن در کتاب ادیان مشترک، به بررسی مفاهیم مشترک قرآن با تورات و انجیل پرداخته است، رویکرد وی تطبیقی و در واقع استخراج مشترکات بوده است، در این کتاب استناد به آیات قرآن دارد، بعضاً سخنرانی‌هایی نیز در رابطه با موضوعاتی مانند «زن؛ قبل و بعد از اسلام» داشته است.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مصی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ - ۰۸:۴۳
2
0
با سلام

ضمن تشکر از جناب آقای مهدوی .
- ایشان متولد ۱۳۱۵ بودن نه ۱۳۰۵
- ایشان فقط کتابخانه شخصی خودش وقف نکرده . ایشان از خیرین بزرگ هستن حتی ملکشون هم وقف دانشگاه شهید بهشتی کردن . که استفاده بشه . و حتی مبلغی هم در نظر گرفته بودن برای دانشجویان کم درآمد که به عنوان کمک هزینه باشه

خوبه که از بقیه کارهای خیر ایشون هم گفته میشه


با تشکر
captcha