اعتكاف برجسته‌ترين مظهر بندگی در پيشگاه الهی است
کد خبر: 3489867
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۳
حجت‌الاسلام صدیقی:

اعتكاف برجسته‌ترين مظهر بندگی در پيشگاه الهی است

گروه اجتماعی:‌ امام جمعه صومعه‌سرا با بیان اینکه اعتكاف عملی مطابق با هدف كلی نظام آفرينش است، گفت: اعتكاف برجسته‌ترين مظهر بندگی در پيشگاه الهی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی، امام جمعه صومعه‌سرا در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، به اشاره به در پیش بودن ایام‌البیض، اظهار کرد: براساس آيات نوراني قرآن، نيازمندی‌های بعد جسمانی براي خود انسان مشخص و معلوم است، اما بعد روحی انسان يک امر پيچيده و منسوب به خداوند می‌باشد.

وی با بیان اینکه خداوند متعال عبادات را نوعا برای رشد و تعالی و تامين نيازهای معنوی انسان به صورت واجب و مستحب تشريع کرده است، افزود: تنوع عبادت‌ها در اسلام دقيقا به دليل نيازهای گوناگون انسان است كه هر عبادتی بخشی از نيازهای روح انسان را برآورده می‌كند.

این کارشناس دینی ادامه داد:‌ انسان در گذر از تعلقات مادی و دلبستگی دنيوی گاهی به پناه بردن به گوشه‌ای خلوت نیاز دارد تا به دور از همه تعلقات مادی با خدای خود نجوا كند و كدورت و زنگار را از چهره جان بزدايد و در كسب زاد و توشه سفر آخرت انديشه كند لذا اعتكاف چنين فرصت و مجالی برای انسان پيش می‌آورد.

امام جمعه صومعه‌سرا اعتكاف را  فصلی برای بارش باران رحمت الهی و شستشوی آلودگی‌های گناه و تطهير صحيفه ايمان و نورانی ساختن دل و صفا بخشيدن به روح و مجالی براي بار يافتن به بارگاه جلال ربانی دانست و گفت: اعتكاف برجسته‌ترين مظهر بندگی در پيشگاه الهی است.

حجت‌الاسلام صدیقی ادامه داد: سنت حسنه اعتكاف با آن جايگاه ويژه و بركات وافر در طول قرون و اعصار گذشته در ميان مسلمين آن چنان كه بايد جايگاه خود را نيافته و غبار مهجوريت چهره درخشان آن را  پوشانده است لذا يكی از بركات نظام مقدس جمهوری اسلامی و باقيات و صالحات حضرت امام خمينی(ره)، احيای اين سنت حسنه در جامعه اسلامی ايران خصوصا در بين نسل جوان و نوجوان است.

وی با بیان اینکه اعتكاف عملی مطابق با هدف كلی نظام آفرينش است، خاطرنشان کرد: اعتکاف مانند ساير عبادت از اهميت بسزايی برخوردار است،‌اما نكته قابل توجه آن است كه اعتكاف تنها يک عبادت نيست، بلكه مجموعه‌ای از بهترين عبادات است.  روزه، نماز، حضور در مسجد، دعا، تهجد، تلاوت قرآن و... از جمله كارهايی است كه معتكفان در طول روزهای اعتكاف به آنها مشغول هستند و هر كدام آنها تاثير بسزايی در رشد و تعالی روح انسان و كسب تقوی دارد.

امام جمعه صومعه‌سرا ادامه داد: اعكاف زمانی از ارزش واقعی برخوردار است كه مقدمه‌ای برای ترک گناه باشد، اما اگر فضای اعتكاف آلوده به گناه شود، همه ارزش‌ها پايمال و تمام زحمات هدر می‌رود.

وی با اشاره به معویت فضای اعتکاف، خاطرنشان کرد: معتكفين در ايام اعتكاف حالت فرشته‌گونه پيدا می‌كنند و فضای اعتكاف فضای معنوی می‌شود که از موارد استجابت دعا محسوب می‌گردد.
captcha