تقویت احتمال اجرای آزمایشی قانون عملیات بانکی بدون ربا
کد خبر: 3490076
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۰

تقویت احتمال اجرای آزمایشی قانون عملیات بانکی بدون ربا

گروه اقتصاد: طرح اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا، روز گذشته در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد و قرار است تصویب این طرح ذیل اصل 85 قانون اساسی به رأی گذاشته شود تا در صورت تصویب و بررسی مجدد، به عنوان یک قانون آزمایشی به صورت پنج ساله اجرایی شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، قانون عملیات بانکی بدون ربا در سال ۱۳۶۲ تصویب و از سال ۶۳ اجرایی شده است. بنا بود این قانون بعد از پنج سال مورد اصلاح قرار بگیرد اما تاکنون این امر محقق نشده تا اینکه در مجلس کنونی، کارگروهی شامل جمعی از نمایندگان و کارشناسان اقتصادی و دانشگاهی، برای اصلاح این قانون تشکیل شد.

با توجه به انتقادات فراوان از عملکرد نظام بانکی و برخی شائبه‌ها در مورد آن، اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا، یکی از لوازم بهبود عملکرد نظام بانکی به نظر می‌رسد و بسیاری از مردم منتظر اصلاح این قانون از جانب مجلس شورای اسلامی هستند.
این گزارش حاکیست، در صورتی‌که، نمایندگان مجلس با تصویب این طرح، ذیل اصل 85 قانون اساسی موافقت کنند، تصویب نهایی آن به کمیسیون اقتصادی واگذار شده و در صورت تصویب در کمیسیون اقتصادی مجلس، به صورت یک قانون آزمایشی و پنج ساله اجرایی خواهد شد.

برای بررسی بیشتر این موضوع با سیدمحمدحسین میرمحمدی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و عضو کارگروه اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا، گفت‌وگویی انجام دادیم که وی در این‌باره می‌گوید: این طرح بنا بود اصل هشتادو‌پنجی شود و حال این طرح برای چاب اعلام وصول شده است تا به مدت ده روز در اختیار نمایندگان قرار گرفته و اگر پیشنهادی دارند ارائه کنند.

وی ادامه می‌د‌هد: تصویب این طرح در هفته کاری بعدی مجلس در دستور کارقرار خواهد گرفت و پیشنهادات لازم در این زمینه را دریافت خواهد شد تا بعد از اصلاحات لازم، تصویب آن ذیل اصل 85 قانون اساسی مورد تأیید نمایندگان قرار گیرد.
میرمحمدی درباره مزایای تصویب این طرح ذیل اصل 85 قانون اساسی می‌افزاید: قطعا اینگونه بهتر است؛ چراکه کارهای زیادی درباره اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا صورت گرفته و هرچقدر زمان بیشتری بگذرد، هم مشکلات بانک‌ها و هم مردم بیشتر خواهد شد.

عضو کارگروه اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا تأکید می‌کند: مخالفت با اصل هشتادو پنجی شدن این طرح منطقی نیست؛ چراکه دولت هم قرار بود در این زمینه لایحه ارائه دهد اما اکنون پیش‌نویسی در این زمینه ارائه داده و ما هم تا آنجا که ضرورت داشته است نظرات دولت را اعمال کرده‌ایم.

نماینده گلپایگان و خوانسار در خانه ملت ادامه می‌دهد: گمان می‌کنم اکثریت نمایندگان با تصویب طرح اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا ذیل اصل 85 قانون اساسی موافقت می‌کنند و به نظرم این طرح در مجلس نهم تصویب خواهد شد و به شورای نگهبان خواهد رفت.

همچنین غلامعلی شیری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این‌باره به ایکنا می‌گوید: این طرح، هفته آینده در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد و بعد از تصویب در صحن علنی توسط دو سوم نمایندگان به کمیسیون اقتصادی خواهد رفت.

شیری می‌افزاید: در کمیسیون اقتصادی و مخصوصا توسط کارگروه اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا، تلاش‌های بسیاری در این زمینه و در تعامل با حوزه‌های علمیه، مراجع تقلید، بانک مرکزی و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است و اگر اصل هشتاد‌ و پنجی شدن این طرح مورد تصویب قرار گیرد حتی اگر لازم باشد به صورت سه شیفت کار خواهیم کرد که این طرح در مجلس کنونی به سرانجام برسد.

نماینده هشترود و چاراویماق در مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح می‌کند: این طرح، نسبت به قانون کنونی که در حال اجراست، مزایای بسیاری دارد و همه تلاش آن بر این است که قوانین و قراردادها از شبهه ربوی بودن خارج شود اما باید دانست اگر این طرح، ذیل اصل هشتاد و پنج قانون اساسی تصویب نشود، در مجلس کنونی به سرانجام نخواهد رسید.

برای بررسی بیشتر این موضوع، با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدناصر موسوی‌لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، نیز گفت‌وگویی انجام دادیم که وی در این‌باره به ایکنا می‌گوید: اگر اصل هشتادوپنجی شدن این طرح در صحن علنی مجلس تصویب نشود،
برای بررسی و تصویب به مجلس بعدی موکول خواهد شد و به نظرم لازم است نمایدگان با این طرح موافقت کنند؛ چراکه نزدیک به هشت سال است که دولت قول داده لایحه اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا را ارائه خواهد کرد ولی به وعده خود عمل نکرد و در مجلس بعدی هم بعید است به سرانجامی برسد.

وی تأکید می‌کند: به همین دلیل بود که کارگروهی برای اصلاح این قانون در مجلس شورای اسلامی و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در قم تشکیل شد و حاصل آن، طرحی است که برای اصلاح این قانون به صحن علنی مجلس ارسال شده است و به نظرم تصویب آن می‌تواند مشکلات نظام بانکی را برطرف کند.

نماینده فلاورجان در خانه ملت در  پاسخ به پرسشی درباره فرآیند تصویب این طرح در کمیسیون اقتصادی، بعد از تصویب در صحن علنی مجلس می‌افزاید: اگر نمایندگان با تصویب این طرح ذیل اصل 85  قانون اساسی موافقت کنند، در کمیسیون اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و ایرادات آن برطرف می‌شود. همچنین نمایندگان سایر کمیسیون‌ها هم می‌توانند پیشنهادات خود را به کمیسیون اقتصادی ارائه دهند تا مورد تصویب قرار گیرد و غیر از این فرآیند خاصی ندارد.

برای مشاهده متن کامل طرح جدید اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا اینجا کلیک کنید.

تهیه گزارش از اکبر ابراهیمی

captcha