3 هزار معلم به دیدار مقام معظم رهبری می‌روند
کد خبر: 3492670
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲
سلیمی:

3 هزار معلم به دیدار مقام معظم رهبری می‌روند

گروه جامعه: قائم مقام وزیر در ستاد بزرگداشت مقام معلم از دیدار سه هزار نفر از فرهنگیان با مقام معظم رهبری طی 13 اردیبهشت‌ماه، خبر داد و گفت: هزار و 700 نفر از این افراد از دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان که مهرماه بر سر کلاس‌های درس حاضر می‌شوند، هستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری محمدحسین سلیمی جهرمی، قائم مقام وزیر در ستاد بزرگداشت مقام معلم امروز، هشتم اردیبهشت‌ماه، با حضور اصحاب رسانه به منظور تشریح برنامه‌های هفته معلم برگزار شد.

وی با بیان اینکه در راستای سند تحول بنیادین، آموزش و پرورش باید از یک نهاد آموزشی به مولد سرمایه‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی تبدیل شود، اظهار کرد: در سند تحول برای رسیدن به آموزش و پرورش مطلوب راهکارهای مختلفی بیان شده است که در رأس آنها تحول در نیروی انسانی و به ویژه معلم است.

سلیمی با تأکید بر اینکه بر اساس سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش هیچ تغییری رخ نمی‌دهد مگر با تحول در نیروی انسانی این نهاد، تصریح کرد: توسعه کشور در گرو بهره‌مندی آموزش و پرورش از معلمان شایسته در ابعاد مختلف حرفه‌ای، تخصصی و اخلاقی است.

وی تحول در نیروی انسانی و به ویژه معلمان در آموزش و پرورش را مستلزم برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای دانست و گفت: چندین برنامه‌هایی از چند سال گذشته در قالب سند تحول با ایجاد زمینه جذب و تربیت در دانشگاه فرهنگیان و بازنگری در دروس مربوطه آنان در حال پیگیری است.

قائم مقام وزیر در ستاد بزرگداشت مقام معلم در ادامه افزود: در این راستا نیروهایی که از طریق آزمون نیز استخدام و جذب آموزش و پرورش می‌شوند باید یک سال در دانشگاه فرهنگیان آموزش ببینند. طرح سنجش صلاحیت و رتبه بندی به عنوان نظام اصلی تحول نیروی انسان مورد بحث است.

سلیمی به پییگری موضوعات مرتبط با معیشت و رفاه معلمان اشاره و عنوان کرد: حوزه‌های مرتبط در این راستا فعالیت‌هایی را از سال گذشته آغاز کرده‌اند اما فعالیت‌های جدی‌تر در سال 95 و 96 دنبال می‌شود.

بهره اصلی از تکریم معلم به جامعه باز‌می‌گردد

وی بر ضرورت تکریم معلم تأکید و تصریح کرد: بهره اصلی از تکریم معلم به جامعه بازمی‌گردد. در سند تحول تکریم معلم به عنوان هدف و وسیله تربیت لحاظ شده است. شاخص ارزیابی میزان کمال یافتگی یک جامعه به میزان تکریم معلمان بستگی دارد.

سلیمی محور برنامه‌های گرامیداشت هفته معلم را تمرکز بر برنامه‌ریزی‌های مدرسه‌ای، محلی و منطقه‌ای برشمرد و گفت: جلب مشارکت اثربخش و مسئولانه نهادهای دولتی و غیردولتی و هچنین اولیا دانش‌آموزان به عنوان یک هدف دنبال می‌‌شود.

وی با بیان اینکه برنامه‌های گرامیداشت مقام معلم نباید به هفته خاصی محدود شود گفت: معلم در طول سال پویا و فعال است و از ثمره فعالیت وی دانش‌آموزان و اولیا بهره‌مند می‌شوند. فرهنگ تکریم از معلم نیز باید همواره در طول سال میان جامعه مدرسه‌ای نهادینه باشد.

قائم مقام وزیر در ستاد بزرگداشت مقام معلم بر ضرورت تجلیل از معلمان پیشکسوت به منظور الگوسازی برای معلمان جوان تأکید و تصریح کرد: برنامه‌های گرامیداشت هفته معلم امسال با رشد 30 درصدی اعتبارت روبرو بوده است که حدودا 9 میلیارد تومان است.

وی با اشاره به اینکه امسال برنامه‌ها به انتخاب معلم نمونه محدود نمی‌شود گفت: معلمان نمونه در هر استان و شهرستان تجلیل می‌شوند اما در سطح کشور 32 معلم به نمایندگی از معلمان برتر استانی، سه نماینده ازبرترین‌های مدارس استثنائی، سه نماینده از برترین‌های حوزه غیردولتی، یک نماینده از دانشگاه شهید رجایی و یک نماینده از دانشگاه فرهنگیان تجلیل می‌شوند.

وی برپایی مسابقات کتابخوانی ویژه فرهنگیان، ملاقات وزیر آموزش و پرورش با خانواده استاد شهید مرتضی مطهری، نشست صمیمی وزیر با فرهنیگان را از جمله برنامه‌های در نظر گرفته شده برشمرد و گفت: مراسم سپاس معلم همزمان با 12 اردیبهشت در یکی از مدارس تهران برگزار می‌شود.

سلیمی از دیدار سه هزار نفر از فرهنگیان با مقام معظم رهبری طی 13 اردیبهشت‌ماه، خبر داد و گفت: هزار و 700 نفر از این افراد از دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان که مهرماه بر سر کلاس‌های درس حاضر می‌شوند، هستند.

وی به دیدار فرهنگیان در روز 15 اردیبهشت‌ماه، با رئیس جمهور و 14 اردیبهشت‌ماه، با رئیس مجلس شورای اسلامی اشاره و عنوان کرد: فرهنگیان در روز 12 اردیبهشت‌ماه، نیز با آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران تجدید بیعت می‌کنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا مبنی بر میزان اجرای مباحث مرتبط با معلمان در سند تحول بنیادین اظهار کرد: تغییر در آموزش و پرورش در تمام دنیا به صورت تدریجی رخ می‌دهد و نمی‌توان توقع تغییرات ناگهانی را داشت. در کشور ما نیز که پشتیبانی از سند در حوزه اعتبارات و قوانین با مشکل روبرو است سبب شده است در حوزه اجرایی کردن سند توفیق کمتری داشته باشیم.

توجه به سند به نظام 3-3-6 محدود شده است

وی لازمه عملیاتی شدن سند تحول بنیادین را رسیدن به نظام برنامه ریزی دانست و گفت: از سال گذشته این نظام در آموزش و پروش تدوین و ابلاغ شده است و برای سال 95 عمده سیاست‌ها از سند دریافت می‌شود. برخی زمینه‌های اجرای سند خرده نظام‌هایی است که باید در برنامه سنواتی قرار گیرد و آماده اجرا شود ولی متاسفانه طی چهار سال گذشته بیشتر توجه‌ها به نظام 3-3-6 معطوف بوده است.

captcha