وقتی انتقادات اثری دینی پای حاشیه‌ها را به میان می‌کشد
کد خبر: 3495210
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۱

وقتی انتقادات اثری دینی پای حاشیه‌ها را به میان می‌کشد

گروه هنر: کارگردان فیلم «پارادایز» گفت: این فیلم از نگاه من کاری کاملاً دینی است که بر مبنای آیات قرآن و احادیث ساخته شده، ولی متاسفانه به دلیل چند انتقاد دلسوزانه، حاشیه‌های متعددی دامنگیر آن شده است.

علی عطشانی، کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) درباره فیلم اخیر خود «پارادایز» که به زودی اکران عمومی می‌شود، اظهار کرد: این فیلم سینمایی از نگاه من یک اثر کاملاً دینی است که بر پایه آیات قرآن و همین طور احادیت ساخته شده، اما برایم عجیب است که چرا با وجود اینکه من یک اثر کاملاً دینی ساخته‌ام، کارم دستخوش حاشیه‌هایی شده که به نوعی سبب آزار من است. 

وی افزود: البته من بنا به ساخت دوستان سازمان سینمایی سکوت اختیار کرده‌ام تا به نوعی از شدت این آسیب‌ها کاسته شود، اما نمی‌دانم چرا باز این حساسیت‌ها پیرامون کار من وجود دارد. با این شرایط برای من فیلمساز چاره‌ای باقی نمی‌ماند تا در حد توان خود به این حساسیت‌ها پاسخ دهم.

کارگردان فیلم «دموکراسی در روز روشن» ادامه داد: برای ورود بهتر به بحث، ابتدا از قصه فیلم شروع می‌کنم؛ سه روحانی که دو نفر آنها طلبه هستند به آلمان سفر می‌کنند و در آنجا اتفاقاتی رخ می‌دهد که در نهایت این سه نفر در مسابقه‌ای به پیروزی می‌رسند. حتی زمانی که آنها به ایران باز می‌گردند باز هم تبعات پیروزی در آن مسابقه، سبب می‌شود بازخوردهای خوب داخلی به وجود آید. آیا به چنین فیلمی نمی‌توان گفت فیلم دینی؟ آیا فیلمی که در آن چهره زیبایی از اسلام ترسیم می‌شود، دینی نیست؟

عطشانی با بیان اینکه برای تماشای این فیلم باید عینک بدبینی را از روی چشم خود برداریم، بیان کرد: معتقدم اگر کسانی که نسبت به فیلم انتقاد دارند، عینک بدبینی را از روی صورت خود بردارند آنها نیز معترف خواهند بود که فیلم یک اثر دینی است، تشخیص این امر نیز کاری دور از ذهن نیست. در اینجا من یک سوال دارم. آیا در زمان امیرالمومنین، وی به برخی از مسائل زمان خود انتقاد نداشت؟ آیا به صرف اینکه در این کار چند انتقاد دلسوزانه وجود دارد باید فیلم را تخطئه کرد؟

وی به توضیح فوق اضافه کرد: تمام داستان فیلم تنها یک هدف را دنبال می کند. آن نیز برتری تشیع در بین تمامی مذاهب است. این اتفاق نیز سعی شده با زبانی کاملا جذاب و به دور از کلیشه‌های رایج بیان شود. در ضمن در این کار سعی داشتم نشان دهم آنچه که به اسم اسلام در برخی کشورها رخ می‌دهد هیچ ربطی به اسلام واقعی ندارد. برای همین چهره‌ای که از اسلام در «پارادایز» می‌بینیم سراسر آکنده از مهربانی و دوستی است.

عطشانی در پاسخ به سوال پایانی مبنی بر اینکه حاشیه‌های پیش آمده برای فیلم مربوط به چه موضوعاتی است؟ اظهار کرد: متاسفانه اگر من بخواهم جزئیات را در این زمینه بیان کنم متهم می‌شوم که خود در پی حاشیه‌سازی برای این فیلم هستم. برای همین ترجیح می‌دهم که فیلم اکران شود تا همه بعد از تماشای فیلم قضاوت کنند که این اثر یک فیلم دینی است یا خیر.

captcha