وزارت علوم اسلامی‌سازی را جدی بگیرد/ تاکید بر توسعه دانشگاه‌های تک‌جنسیتی
کد خبر: 3500757
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۷
آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی:

وزارت علوم اسلامی‌سازی را جدی بگیرد/ تاکید بر توسعه دانشگاه‌های تک‌جنسیتی

گروه حوزه‌های علمیه: آیت‎الله‎‌العظمی مکارم شیرازی بر لزوم توسعه دانشگاه‎های تک‌جنسیتی در کشور تاکید کرد و با اشاره به اهمیت اسلامی‌سازی علوم انسانی گفت: وزارت علوم، اسلامی‌سازی علوم انسانی را جدی بگیرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی امروز چهارم خرداد در دیدار با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: آنچه مسلم است، وزارت علوم، از مهمترین وزارت‌خانه‏‌های کشور است؛ به نوعی می‎‌توان گفت که این وزارت‌خانه خمیرمایه همه وزارت خانه‎هاست.
وی افزود: خوشبختانه سرمایه عظیمی در اختیار این وزارتخانه است که باید این سرمایه‎های عظیم را به ثمر بنشانید؛ این وزارتخانه امروزه طیف وسیعی از امکانات انسانی کشور را در اختیار دارد که می‎تواند در آینده کشور را بی‎نیاز کند.
وی یادآوری کرد: از دیگر سوی دانشگاه‎های فعلی از غرب به کشور ما آمده است و این جریان بالعکس شده است زیرا در گذشته علوم از کشورهای اسلامی به کشورهای اروپایی رفت.
آیت‌الله مکارم گفت: باید نهضت علمی اسلامی که در دوره گذشته داشتیم باید به صورت مدون شده در دانشگاه‎ها تدریس کنیم که در نهایت به یک خودباوری و اعتماد بنفس برسیم زیرا دانشمندان ما در گذشته تولید کننده بودند.
این مرجع تقلید یادآور شد: دشمنان فرهنگ مادی خود را در عرصه‎های مختلف جاسازی و به دیگران عرضه می‎کنند؛ دز زمان شاه کتابی به نام جامعه شناسی در دانشگاه‎ها وجود داشت که در آن نوشته بود که آیا مذهب جایگاه جهل انسان است یا ترس؟ این کتاب مذهب را ساخته فکر اسلام می دانست.
جدی گرفتن علوم انسانی
آیت‌الله‎العظمی مکارم شیرازی بیان کرد: این وزارتخانه باید موضوع علوم انسانی را بسیار جدی بگیرد و کتاب هایی که از غرب به ایران می‎آید باید بررسی شود؛ علم محترم است ولی اگر این علم را به مسایل ناسالم مخلوط کنند مشکلات عدیده ای ایجاد می‎شود.
وی خاطرنشان کرد: وحدت حوزه و دانشگاه مسئله بسیار مهمی است؛ در زمان شاه سعی بر آن بود که حوزه و دانشگاه را مقابل هم قراردهند؛ پس از انقلاب اسلامی مشاهده شد که هر دو گروه دست به دست هم دادند و زحمات آنها باعث شد که کشور مشکلات خود را رفع کند ولی نزدیکی این دو نهاد باید مورد توجه قرار گیرد.
وی گفت: نکته دیگر آن است که دانشگاه نباید جناحی باشد؛ اگر عده‎ای جناحی برخورد کنند و با هم در تعارض باشند، این مسئله با کیان حقیقی دین نمی‎سازد؛ وقتی شخصیتی به پستی می رسد نباید درگیر این شعارهای جناحی باشد.
این مرجع تقلید یادآور شد: باید با وزارتخانه‌های دیگر همکاری شود تا دانشجویانی که فارغ التحصیل می‎شوند به شکلی حمایت شوند که بتوانند در جامعه زندگی خوبی داشته باشند و تسهیلاتی برای مشغولیت آنها ایجاد شود.
حمایت از دانشگاه‌های تک جنسیتی
آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی بیان کرد: مسئله تفکیک جنسیتی از مسایل بسیار مهم است؛ باید از این مسئله حمایت شود؛ در قم دانشگاهی به نام حضرت معصومه(س) داریم که کاملا متشکل از بانوان است که در این هشت سال یک مسئله غیر اخلاقی گزارش نشده است و پیشرفت درسی آنها نیز بیشتر است.
وی تصریح کرد: نکته دیگر آن است که چه کنیم که جلوی فرار مغزها گرفته شود؛ نباید به گونه ای عمل شود که دانشجویی که سال ها برای آن زحمت کشیده می شود به راحتی جذب کشورهای غربی شوند؛ ژاپن و آلمان در جنگ از بین رفت ولی این کشورها به یک باره با مغزهای خود رشد کردند.
وی گفت: دانشجویان باید علومی بیاموزند که کاربردی باشد و در بازار تقاضایی برای آنها باشد.
این مرجع تقلید یادآور شد: از دیگر نکاتی که دشمن برنامه‎های علوم و تحقیقات کشور است، فضاهای ناسالم کشور است؛ این فضاهای مجازی دنیا را به یک لجنزار تبدیل کرده اند؛ باید فکری انجام شود که فضاهای مجازی اصلاح شود و علم و دانش صحیح تولید شود و باید در مسیرهایی باشد که به جای دارو، بمب‏‌های شیمیایی ایجاد نشود.
آیت الله العظمی مکارم شیرازی بیان کرد: تحقیقاتی باید به عمل بیاید که آیا فضاهای مجازی چه میزان تاثیرگذاری در نوع تحصیل دانشجویان داشته است.
وی با اشاره به مسایل مرتبط با فعالیت تکفیریون بر لزوم همکاری با وزارت علوم و تحقیقات و فناوری در زمینه فرهنگ سازی علمی مقابل تکفیری‌گری تاکید کرد.
captcha